SNUS: Ekspertene sier at snus og trening er en dårlig kombinasjon. FOTO: NTB Scanpix
SNUS: Ekspertene sier at snus og trening er en dårlig kombinasjon. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Snus:

Snuser du etter trening? Det bør du slutte med!

Kan føre til lengre restitusjonstid og dårligere kondisjon.

Er du én av dem som nyter å ta seg en snus rett etter treningsøkten? Mange ser på snusen som et hjelpemiddel til avslapning etter trening eller snuser for å holde vekten. De færreste vet at det de bygger opp gjennom regelmessig trening, kan brytes ned igjen av snus.

LES OGSÅ: Dette gjør snus med munn og tenner

Om lag 350 000 nordmenn snuser daglig, og rundt 175 000 bruker snus av og til, viser rapporten «Helserisiko ved bruk av snus» fra Folkehelseinstituttet. Tallene viser at 19 prosent av menn og 7 prosent av kvinner snuser.

- Snus er, som annen tobakksbruk, skadelig. Det er aldri noen god idé å snuse. Mye tyder på at snus kan virke prestasjonshemmende, og kan blant annet gi effekter for blodforsyningen, sier Petter Brelin, lege og leder for Norsk forening for allmennmedisin.

«Mange av stoffene i tobakk reduserer kondisjonsnivået og har betydning for hvor fort kroppen innhenter seg etter trening eller skader», skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

- Vi vet at snusing fører til forhøyet blodtrykk og puls, og at dette kan bety større belastning på hjerte- og karsystem mens snusen er i munnen, sier Bjørn Andreas Bang, seksjonssjef for Slutta (tidligere Røyketelefonen), ved Helsedirektoratet.

Nikotin gjør at blodårene innsnevres, og reduserer tilførsel av oksygen til muskler og ledd. Derfor øker restitusjonstiden, som betyr at det tar lenger tid før du er klar for en ny treningsøkt. I tillegg kan det ta lenger tid å bli frisk fra en treningskade. Kliniske studier av mennesker med beinbrudd viser at tiden det tar å lege bruddet, er betydelig lengre når man har nikotin i blodet.

Undersøkelser viser også at pulsen til en som snuser ligger rundt 15-20 slag i minuttet høyere enn normalt. Derfor kan det føles tyngre å trene, og det kan være vanskelig å yte maksimalt under økten.

- Alle som vil ha godt utbytte av treningen, bør kutte ut snusen. Men egentlig bør alle slutte å snuse, fordi snusing kan gi skader som er langt mer alvorlige enn de virkningene den har på treningen, sier Brelin, og trekker frem avhengighet og kreftfare som risikoelementer.

LES OGSÅ: Snus beskytter ikke mot hull

NEGATIVE HELSEEFFEKTER: - Vi vet at snusing fører til forhøyet blodtrykk og puls, og at dette kan bety større belastning på hjerte- og karsystem mens snusen er i munnen, sier Bjørn Andreas Bang, seksjonssjef for Slutta (tidligere Røyketelefonen), ved Helsedirektoratet. Foto: KK
NEGATIVE HELSEEFFEKTER: - Vi vet at snusing fører til forhøyet blodtrykk og puls, og at dette kan bety større belastning på hjerte- og karsystem mens snusen er i munnen, sier Bjørn Andreas Bang, seksjonssjef for Slutta (tidligere Røyketelefonen), ved Helsedirektoratet. Foto: KK Vis mer

Snus og idrett

Norges idrettsforbund har klare retningslinjer mot bruk av snus i idretten.

- Vi anbefaler å ikke bruke snus og tobakk i forbindelse med trening og idrett. Det kan ha en negativ effekt på prestasjonen, og en negativ helseeffekt. Undersøkelser viser også at snusen kan redusere kapasiteten og gjøre restitusjonstiden etter skade lenger, sier Håvard B. Øvregård, rådgiver for Norges idrettsforbund og olympiske- og paralympiske komité (NIF).

I en del idrettsmiljøer er det mange som snuser, og dette blir ofte oppfattet av unger og tenåringer i idretten.

- Barn ser at heltene snuser, og begynner selv å snuse i ung alder. Jenter snuser fordi det er laget «jentesnus» med rosa bokser og søt tilpakning, det er ikke greit, sier Brelin.

Han møter stadig flere som begynte å snuse som tenåringer, og i dag er 30-35 år.

- De har blitt så avhengig at de til og med må stå opp om natten for å snuse. Bare det faktum at snusing blant gravide kan føre til dødfødsel, bør være et signal om at snus virkelig ikke er sunt. Det beste er å holde seg unna, sier han.

Bang forteller at annen helserisiko ved snusbruk er at snusing medfører økt risiko for kreft i bukspyttkjertel, spiserør og munnhule og økt dødsrisiko ved hjerteinfarkt.

- Det er også en mulig sammenheng mellom stort forbruk av snus og diabetes type 2, sier han.

LES OGSÅ: Slik blir du snusfri

Hjelp til å slutte

Ønsker du å slutte med snusen? Disse hjelpemidlene kan være nyttige:

  • Slutta (tidligere Røyketelefonen). Telefontjeneste 800 400 85 eller chatte-tjeneste.

  • Appen «Slutta» er først og fremst laget for ungdom, men kan også fungere bra for deg som er litt eldre, enten du ønsker å slutte med røyk eller snus.

  • «Snusslutt» er et nettbasert program for unge som tenker å slutte å snuse. Her kan du få støtte via e-post og sms.

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg: