SOVE NAKEN: Tre gode grunner til å droppe pysjen i kveld! Foto: Scanpix
SOVE NAKEN: Tre gode grunner til å droppe pysjen i kveld! Foto: Scanpix
Sove Naken

Sover du naken kan det påvirke søvnen, vekten og underlivet

Tre gode grunner til å droppe pysjen i kveld!

Hva har du på deg når du sover? Truse og t-skjorte? Pysjamas? Eller gjør du som Marilyn Monroe, og sover i «nothing but Chanel no. 5»? 

Å sove naken kan ha flere helsefordeler, her er tre grunner til at du bør kaste klærne før du hopper i køya.  

LES OGSÅ: Har du hvite vegger på soverommet?

1. Bra for forbrenningen

En spørreundersøkelse utført av amerikanske National Sleep Foundation, viser at 30 prosent av alle briter sover nakne. Ting kan tyde på at de gjør lurt i det. Tidligere i år viste en studie publisert i tidsskriftet Diabetes at det å være avkjølt og sove i et svalt soverom kan øke forbrenningen.

Den mindre studien utført ved Virginia Commonwealth University i USA, undersøkte hvordan soveromtemperaturen påvirker kroppen. I fire måneder sov testpersonene i temperaturregulerte soverom. Den første måneden var temperaturen 24 grader, så 19 grader, så 24 grader igjen og den siste måneden ble temperaturen økt til 27 grader.

Resultatet viste at testpersonene hadde høyere forbrenning etter fire uker med 19 grader på soverommet.

Til tross for at ingen av testpersonene gikk ned i vekt på den ene måneden, mener forskerne at en lavere temperatur på sikt kan redusere vekten og risikoen for diabetes.At soveromstemperaturen bør være lavere enn 20 grader, anbefales også her hjemme, blant andre av Norges Astma- og Allergiforbund.

LES OGSÅ: Du kan være allergisk mot madrassen

VARM PÅ FØTTENE: Nakensoving er bra, men pass på at du ikke fryser på føttene. Foto: All Over Press
VARM PÅ FØTTENE: Nakensoving er bra, men pass på at du ikke fryser på føttene. Foto: All Over Press Vis mer

2. Hjelper på søvnen

Kroppstemperaturen stiger normalt om kvelden, noe som ikke er så heldig for søvnkvaliteten.

Søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen har tidligere fortalt til KK.no at det å være for varm kan gå ut over søvnkvaliteten, spesielt den dype søvnen i søvnstadiet REM.

Men, det handler ikke utelukkende om lavest mulig temperatur. For søvnen er det nemlig viktig at du ikke fryser på føttene. Dersom beina er varme, er det slik at kjernekroppstemperaturen går ned, noe som gjør det lettere å sove.

- Noen sover derfor med ullsokker året rundt, forteller Pallesen.

LES OGSÅ: 40 prosent vasker aldri dyna

3. Bra for underlivet

De fleste kvinner får en soppinfeksjon eller to i løpet av livet. Er du imidlertid blant dem som får det igjen og igjen, kan du forsøke å sove naken.

- Tettsittende undertøy vil øke sannsynligheten for at du svetter, noe som igjen øker sjansen for en soppinfeksjon, forteller gynekolog Austin Ugwumadu ved St George’s Hospital i London ifølge Daily Mail.

Soppbakteriene trives nemlig best når det er varmt og fuktig, og sjansen for å få en infeksjon reduseres derfor når det er luftig og svalt «der nede».   

Er det helt uaktuelt for deg å sove naken? Skaff deg en lang nattkjole, eller prøv å sove i en løs boxershorts eller pysjamasbukse i stedet for en stram truse.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er republisert til nytte for nye lesere!

Til forsiden