VÅKNER OM NATTEN: Pleier du å våkne på et bestemt tidspunkt om natten? Da kan det være du stresser eller bekymrer deg over noe.  Foto: Shutterstock / Stock-Asso
VÅKNER OM NATTEN: Pleier du å våkne på et bestemt tidspunkt om natten? Da kan det være du stresser eller bekymrer deg over noe. Foto: Shutterstock / Stock-Asso
Søvnproblemer

- Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

At du ofte våkner mange ganger om natten kan være tegn på at noe galt.

Nok en gang våkner du opp opp midt på natten. Vekkerklokken på nattbordet viser 04:00 og det er under tre timer til du må stå opp og dra på jobb.

Du blir liggende å telle timer og stressnivået ditt øker litt for hvert minutt som går – for uansett hva du gjør så får du ikke sove. Kjenner du deg igjen?

Hvorfor er det egentlig slik at man i perioder våkner opp midt på natten til cirka samme tid og ikke får sove igjen?

LES OGSÅ: Sprø ting som skjer når du sover

Et tegn på at man ikke har det helt greit

Børge Sivertsen, som er psykolog og søvnforsker ved Folkehelseinstituttet i Bergen, har forklart at oppvåkninger om natten kan være et tegn på at man ikke har det helt greit.

- Det er vanskelig å gi et fasitsvar på hva dette skyldes, da søvnen ofte er det første som påvirkes dersom man ikke har det helt greit i livet. Både stress, bekymringer, vonde hendelser og dårlig helse kan resultere i at vi sover lettere, noe som øker sannsynligheten for oppvåkninger i løpet av natten, har han uttalt til KK.no: 

- Det som skjer når man ikke har det helt greit er at kroppen ikke klarer å slappe av, og holder seg derfor ikke sovende gjennom hele natten.

PÅVIRKER SØVNEN: Både stress, bekymringer og vonde hendelser kan resultere i at vi sover lettere, noe som øker sannsynligheten for oppvåkninger i løpet av natten. Foto: Alliance - Fotolia
PÅVIRKER SØVNEN: Både stress, bekymringer og vonde hendelser kan resultere i at vi sover lettere, noe som øker sannsynligheten for oppvåkninger i løpet av natten. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

- Vi vet jo at sentralnervesystemets aktivitetsnivå påvirkes av hvordan man har det i løpet av dagen, så dersom man ikke klarer å roe seg ned før man legger seg, så er sjansen for å våkne om natten mye større.-Hvorfor er det slik at man gjerne våkner på et bestemt tidspunkt hver natt?

- Det er veldig typisk at man våkner på et bestemt tidspunkt. Søvn er delt inn i forskjellige stadier, og den dypeste søvnen har vi den første halvdelen av natten. Denne våkner vi sjeldent fra, da kroppen nesten er lammet.

- Den siste halvdelen av natten er vi mye i såkalt REM-søvn, eller drømmesøvn, som er en mye lettere type søvn, og i løpet av denne har vi veldig mange mikrooppvåkninger. Som regel merker vi ikke disse, men hvis det er et eller annet som gjør at vi er litt mer aktivert når vi legger oss, så våkner vi mye lettere opp av disse, forklarer han.

LES OGSÅ: Sover du på høyre side?

Ikke stress når du først våkner

Dersom du er plaget med oppvåkninger om natten mener Sivertsen det er viktig at du prøver å ikke bli stresset når du først våkner, for da gjør du kun vondt enda verre.

- Med en gang man begynner å stresse og tenke på hva som vil skje dersom man ikke får sove, så vil man bare gjøre det verre. Dette er selvsagt lettere sagt enn gjort, men man bør prøve å unngå det. I tillegg vil det være svært lite gunstig å ha en lysende klokke rettet mot seg, da vil man konstant kikke på den og stresse over klokkeslettet.

- Når det gjelder behandling av søvnvansker, så pleier vi å si til pasientene at hvis de våkner og ikke klarer å sovne igjen, så skal de stå opp og ikke legge seg igjen før de føler seg trøtte. På denne måten blir man ikke liggende i sengen og være fortvilet og frustrert over at man ikke får sove, forklarer han.

LES OGSÅ: Hans skyld at du er så trøtt? 

Sovemedisiner er ikke løsningen 

Videre forteller Sivertsen at sovemedisiner kan være en midlertidig løsning dersom oppvåkningene ikke gir seg, men at det beste er å lære å sove gjennom hele natten av seg selv.

- På den ene siden kan sovemedisiner være bra dersom det har skjedd noe i livet ditt og du ikke sover noe særlig godt. Da kan det hjelpe deg å komme gjennom en slik periode hvor du trenger å få litt søvn.

- Men når det er sagt er ikke sovemedisiner noen varig løsning, og effekten forsvinner i løpet av noen uker. Det løser heller ikke selve problemet. Det alle pasientene sier til oss er at de ønsker å lære å sovne av seg selv og ikke bli avhengig av en medisin.

- Hvor lenge bør man vente før man oppsøker hjelp?

- Det kommer litt an på hvordan du fungerer på dagtid. Jeg vil si at du bør oppsøke hjelp etter et par måneder dersom oppvåkningene er et så stort problem at du sliter med tretthet og uopplagthet på dagtid, sier han.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nytte for nye lesere!

Til forsiden