SØVNPROBLEMER: Kan en nettbehandling hjelpe mot søvnløsheten? FOTO: NTB Scanpix
SØVNPROBLEMER: Kan en nettbehandling hjelpe mot søvnløsheten? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Søvnproblemer:

Søvnløs og desperat?

Ny studie viser at nettbehandling har god effekt på lang sikt.

Veldig mange nordmenn sliter med insomnia eller søvnvansker, og alle som har opplevd perioder med søvnproblemer vet hvor frustrerende det kan være. Du ligger gjerne i timesvis og vrir og vender på deg uten å få sove. På dagtid føler du deg både ukonsentrert og sliten, og for noen føles det nesten som om de er fulle og fyllesyke på samme tid. (Pssst: Dette skjer når du ikke sover en hel natt).

For å fikse problemene bruker mellom 400 000 og 500 000 nordmenn sovemedisiner hvert år, men det er ikke nødvendigvis den beste løsningen. For noen kan det føre til uheldige bivirkninger, avhengighet og abstinenser når de prøver å slutte på medisinen. Et bedre og sunnere alternativ kan derfor være nettbehandling, og en ny studie viser at det har veldig god effekt.

Hele 53 prosent av pasientene som fikk nettbehandling var helt kvitt søvnproblemene 1,5 år etter behandlingen, mens 70-80 prosent var mye bedre, skriver forskning.no.

Slik fungerer behandlingen

Behandlingen består av seks behandlingsmoduler og varer i totalt seks uker. Det tar cirka 40 minutter å fullføre én modul og pasientene får kun tilgang til en modul om gangen. De får tilgang til neste modul én uke etter de fullførte forrige.

- På den måten skal behandlingsmodulene kunne sammenlignes med det å gå til psykolog eller søvnspesialist med én time i uken over 6 uker. Behandlingen som ble gitt over internett var helautomatisert, det var ingen psykolog eller søvnspesialist som satt i andre enden og tilpasset behandlingen for pasientene. Behandlingen ble tilpasset den enkelte pasient basert på ulike algoritmer.

Det forklarer Øystein Vedaa, som hovedforskeren bak studien og Ph.D., psykolog og avdelingsdirektør ved Avdeling for helsefremmende arbeid, Folkehelseinstituttet.

LES OGSÅ: Så lite søvn kan gjøre deg syk

Begrenser tiden i sengen

Behandlingen baserer seg på kognitiv atferdsterapi for insomnia. Det viktigste er atferdsdelen av behandlingen, som innebærer at pasientene får lagt inn en begrensning på søvnen sin i starten.

- Tiden tillatt for opphold i sengen blir begrenset til å samsvare med den tiden de i gjennomsnitt faktisk sover. Det kan for mange innebære at de ikke får lov til å prøve å sove i mer enn 5-6 timer hver natt, og de får ikke lov å sove på dagtid, sier Vedaa.

Dette fører til et søvnunderskudd i starten av behandlingen, som igjen gjør at pasientene begynner å sove mer effektiv i de få timene de får lov til å sove.

Denne typen nettbehandling krever noe selvdisiplin fra deltakerne.

- Nettbehandling fremstår som gunstig i forhold til pris, tilgjengelighet og resultater, men det krever initiativ og noe selvdisiplin å gjennomføre. Det ser likevel ut til å være et godt tilbud til egnede personer, sier Morten Engstrøm, som er forsker ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU.

LES OGSÅ: Sovepiller kan gjøre deg trøtt dagen derpå og gi deg abstinenser

EN OND SIRKEL: Dersom du er redd for at du ikke skal få sove, blir det veldig vanskelig å faktisk få sove.
EN OND SIRKEL: Dersom du er redd for at du ikke skal få sove, blir det veldig vanskelig å faktisk få sove. Vis mer

Endrer egne tanker

Et annet element med behandlingen er å bli bedre kjent med hvordan ulike måter å tenke på kan virke inn på søvnen. Dersom du for eksempel er veldig redd for å ikke få sove, eller veldig redd for konsekvensene av å ikke få sove, så øker dette prestasjonspresset og aktiveringen når du skal legge deg. Det er uforenelig med å faktisk få sove.

- Programmet gir strategier for å endre mulige uhensiktsmessige måter å tenke på. Et eksempel er adferdseksperimenter, der deltakerne blir oppfordret til å overvåke hvordan ytelsen eller humøret endrer seg i løpet av en uke, samtidig som de fører dagbok over søvnen den uken, forklarer Vedaa.

Etter en uke kan de gå gjennom søvndagboken og undersøke om det faktisk er slik at humøret eller ytelsesevne alltid er dårligere om dagen etter en natt med dårlig søvn.

- De fleste vil finne at det ikke alltid er sammenheng mellom hvor godt eller dårlig de sover og hvor godt eller dårlig de fungerer eller hvor kjekt de har det på dagtid. Hvis det er noe spennende som skjer en dag, eller hvis de er i et veldig hyggelig selskap, så vil de fleste lett glemme hvordan søvnen var natten før, forteller han.

Gode resultater

Resultatene av studien viser at det å få kognitiv atferdsterapi for søvnløshet over internett fører til betydelig bedre søvn, mindre uhensiktsmessige antakelser om søvn og søvnmangel, mindre tretthet på dagtid og mindre symptomer på angst og depresjon, sammenlignet med det å kun få tilgang på noen enkle søvnråd.

- I tillegg viste denne studien at den bedringen som ble oppnådd for de som fikk kognitiv atferdsterapi for søvnløshet over internett, også var til stedet 1,5 år etter at de hadde fått behandlingen. Dette betyr at effekten av denne behandlingen vedvarer etter at behandlingen er avsluttet. Det er et veldig viktig poeng med en behandling, sier Vedaa.

Hvis en sammenligner dette med det å få sovemedisiner, så vil sovemedisiner bedre søvnen på kort sikt. Når en derimot slutter på sovemedisinene, så kommer som regel søvnvanskene tilbake.

- Det er derfor mange mennesker fortsetter å gå på sovemedisiner i årevis, noe som kan være svært uheldig for helsen siden mange av disse medisinene har ubehagelige bivirkninger, sier han.

Sovemedisiner anbefales derfor ikke i lengden og fører sjelden til at søvnen blir bedre på sikt. Denne studien viser at det å gi søvnpasienter tilgang til et internettprogram som gir kognitiv atferdsterapi for insomnia, har svært god effekt både på kort og lang sikt.

- Et slikt internettprogram har i prinsippet ingen begrensinger når det gjelder hvor mange som kan få tilgang til slik spesialisert og effektiv behandling. Det vil være en kostnadseffektiv måte å bedre søvnen til folk på populasjonsnivå. Internettbehandling er et svært godt alternativ til sovemedisiner, og burde bli et nytt verktøy for fastleger i stedet for sovemedisiner, sier Vedaa.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: