HANDLER MER OG MER MAT PÅ NETT: Eksperten tror at den økte netthandelen vil påvirke de 4000 matbutikkene våre i fremtiden.   Foto: VG
HANDLER MER OG MER MAT PÅ NETT: Eksperten tror at den økte netthandelen vil påvirke de 4000 matbutikkene våre i fremtiden. Foto: VG Vis mer

Matbutikk På Nett

Spår at 1000 matbutikker vil legges ned i årene som kommer

Nettbutikkene vil ta over mer og mer av markedet, mener ekspert.

Publisert

De siste årene har vi ikke bare fått tilbud om matkasser levert rett hjem på døren, vi har også fått muligheten til å bestille og motta matvarer fra en rekke nettbutikker – og spesielt Kolonial.no, Marked.no og Retthjem.no har fått mye oppmerksomhet, i tillegg til DEX.no, Matenhjem.no, 123levert.no og Dagligvarerdirekte.no. 

Med så mange nye matbutikker på nett er spørsmålet som følger: vil de 4000 matbutikkene vi har her til lands forsvinne som følge av endrede handlemønstre og mer netthandel? 

LES OGSÅ: 5 matvarer du bør spise hver dag

Vi vil se flere matbutikker på nett i fremtiden 

Erik Fagerlid, som er dagligvareekspert og partner i PA Consulting Group, forteller til KK.no at nettbutikkenes suksess foreløpig ikke har vært fantastisk, men ok.

- Når det er sagt vil veksten deres fortsette. Dette er naturlig da vi som forbrukere alltid er ute etter å prøve noe nytt. De som vil lykkes videre er de som tilbyr oss noe de vanlige matbutikkene ikke tilbyr oss– som for eksempel hjelp til å spare tid og penger, flere matvarer, et variert kosthold og så videre. 

Tror du det vil dukke opp noen flere store konkurrenter i fremtiden?

- Ja, det kommer nok flere aktører. Fremfor alt vil de fysiske butikkjedene interessere seg mer og mer for netthandel de også, sier Fagerlid. 

LES OGSÅ: Knallgode middager til snaue 50-lappen

Tror 1000 butikker vil forsvinne 

Det å handle mat på nett har altså ikke tatt helt av ennå. Men skal vi tro Fagerlid vil «netthandelboomen», når den kommer, ha store konsekvenser for matbutikkene våre. 

- Det er veldig høy butikktetthet i Norge – sammenliknet med andre land. Den er rett og slett for høy. Jeg tror vi skal fra nesten 4000 butikker til nærmere 3000 over litt tid. 

Men at alle matbutikkene forsvinner, det tror han ikke kommer til å skje. 

- Færre butikker kan igjen gi mer netthandel og endre handlemønsteret vårt, men for en forbruker er selvsagt butikker på hvert gatehjørne som er åpne fra 07 til klokken 23 en ganske god ting å ha, sier han. 

Ole Petter Wie, som er administrerende direktør i Marked.no, mener i likhet med Fagerlid at matbutikken vil oppleve nedgangstider etter hvert. 

- På sikt tror jeg mange av de fysiske matbutikkene i Norge vil forsvinne, men per dags dato er netthandelen for liten. Men vi har sett i Storbritannia, som ligger langt foran oss i utviklingen, at Tesco og mange andre store matkjeder har måttet legge ned en rekke matbutikker på grunn av den økte netthandelen, sier han. 

Nettbutikkene vokser sakte men sikkert

Ifølge Wie vokser de stadig, og per dags dato omsetter Marked.no for noen millioner i uken. 

- Og vi øker med cirka 10 prosent hver eneste uke – til å bare være et seks måneder gammelt selskap er ikke det så verst. Vi ser at flertallet av kundene våre er småbarnsfamilier, noe som ikke er rart da det er de som ser størst nytte i det å handle matvarer på nett – det er enkelt og raskt i en hektisk hverdag, sier han. 

Mats André Kristiansen, som er produkt- og markedssjef i Kolonial.no, forteller at de har hatt en fantastisk vekst det siste året, og gleder seg til høsten. De har nylig flyttet inn på et nytt lager på 13.000 kvadratmeter og er klar for enda flere kunder. Han tror i likhet med Fagerlid at suksessen deres skyldes det faktum at de kan tilby kundene sine noe butikkene ikke kan.   

- Å gå i matbutikken er ikke for de fleste ikke noe vi synes er gøy, det er noe vi gjør fordi vi må. Når det nå finnes enklere måter å handle mat på, og når prisene er på lavprisnivå, er nok dette hovedårsaken for hvorfor det vokser så raskt. 

- Det finnes nå en bedre måte å få mat inn i kjøleskapet på enn å gå selv i butikken å plukke varene. Vi har også et bedre utvalg enn i de fleste nærbutikker. 

Videre forteller han at nettbutikkene også har bedre funksjonalitet enn de vanlige butikkene. 

- Hos oss kan man handle oppskrifter med ett klikk, så hvis du for eksempel skal handle inn til taco hos oss så klikker du på en knapp så legges det 13 ingredienser i handlekurven din - på den måten slipper du å komme hjem og innse at du har glemt ost eller rømme.

- Det er praktisk, og da særlig for primærmålgruppen vår som er småbarnsfamilier som har minst tid i hverdagen, sier han. 

LES OGSÅ: Du kan spare mye penger på å kjøpe billigmerker

 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer