Ned I Vekt

Spis bedre - gå ned i vekt

- Kostholdet er over halve delen av jobben, sier treningsekspert Helle Bornstein. Få hennes beste tips!

DOBBEL DOSE: Med mindre du allerede spiser veldig mye grønnsaker, så er ekspertens tips å doble inntaket. Foto: Getty Images/Hemera
DOBBEL DOSE: Med mindre du allerede spiser veldig mye grønnsaker, så er ekspertens tips å doble inntaket. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du kan trene så mye du vil, men du når ikke matchvekten din uten å spise riktig. En norsk studie har nemlig vist at kostholdet spiller en viktigere rolle for vektreduksjon enn trening.

– Kostholdet er over halve delen av jobben, mener treningsekspert Helle Bornstein.

Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART som baserer seg på trening, kosthold og livsstil. Hun har over 10 års erfaring, og er utdannet fra Norges idrettshøyskole og universitetet i Oslo.

LES OGSÅ: Slankekurer gir ikke varig resultat

VET HVA HUN SNAKKER OM: Treningsekspert Helle Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART som baserer seg på trening, kosthold og livsstil. Hun har over 10 års erfaring, og er utdannet fra Norges idrettshøyskole og universitetet i Oslo. Foto: Astrid Waller/KK
VET HVA HUN SNAKKER OM: Treningsekspert Helle Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART som baserer seg på trening, kosthold og livsstil. Hun har over 10 års erfaring, og er utdannet fra Norges idrettshøyskole og universitetet i Oslo. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer
KUTT NED: Ifølge Bornstein bør du ikke spise mer enn 100 gram karbohydrater om dagen, dersom du ønkser å gå ned i vekt.  Foto: Getty Images
KUTT NED: Ifølge Bornstein bør du ikke spise mer enn 100 gram karbohydrater om dagen, dersom du ønkser å gå ned i vekt. Foto: Getty Images Vis mer

1: Mer proteiner 2: Mindre karbohydrater






Da Bornstein sist holdt nettmøte på KK.no, fikk hun flere spørsmål fra kvinner som ønsker å stramme opp kroppen og gå ned i vekt. Blant annet fra «jente 24» som skrev «jeg ønsker å bygge litt musker, men ikke for store, samt redusere kroppsvekten».

Treningseksperten mener en av de viktigste kostholdsendringene man kan gjøre om man vil ha en strammere kropp, er å se på hvor mye proteiner og karbohydrater man spiser. Hun har en enkel huskeregel, som gjør det lettere å vite om man spiser riktig:

– Spis like mange proteiner i gram som du veier i kilo. Veier du for eksempel 63 kilo, spiser du 63 gram protein om dagen, forklarer Bornstein.

Karbohydrater kan vi spise litt mer av, men fordi det er så lett å spise for mye av nettopp dette, har Helle Bornstein enda en huskeregel.

– Spis maks 100 gram hver dag. Kutt ned på brød, ris, pasta og frukt, tipser hun.





LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

BRA MED FETT: Sunt fett, som fra nøtter, er viktig å få i seg. Men husk at nøtter også er veldig kaloririke, så inntaket bør begrenses litt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
BRA MED FETT: Sunt fett, som fra nøtter, er viktig å få i seg. Men husk at nøtter også er veldig kaloririke, så inntaket bør begrenses litt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

3: Dobbelt dose grønnsaker 4: Mer sunt fett

De fleste av oss kan med fordel spise mer grønnsaker. Bornsteins enkle, helt konkrete råd er å spise dobbelt så mye grønnsaker som du allerede gjør.

– Gjerne både til frokost, lunsj og middag, sier Bornstein.

For å bli skikkelig mett, er det viktig at vi spiser nok fett. Et måltid skal holde deg mett i tre til fire timer. Gjør det ikke det, bør du spise litt mer sunt fett. Det kan for eksempel være litt ekstra avokado i salaten eller en neve nøtter som mellommåltid.

Men vær litt forsiktig, nøtter er veldig kaloririke. For eksempel inneholder 100 gram mandler eller cashewnøtter rundt 575 kcal, mens 100 gram hasselnøtter inneholder hele 630 kcal.





LES OGSÅ: Ha nøtter i frokostblandingen

5: Stram opp med styrketrening

Mange lurer på hvor mye styrke de bør trene i forhold til kondisjon, for å få en strammere kropp.

Dersom du samtidig ønsker å gå ned noen kilo i vekt, er Bornsteins tips å trene styrketrening to ganger i uken og kondisjonsøkt med intervaller en gang i uken. Prøv for eksempel disse øvelsene Helle Bornstein tidligere har vist på KK.no!

– Dropp gjerne pausene mellom øvelsene i den ene styrkeøkten slik at du også får kondisjonseffekt på denne økten.

Holder du deg til disse retningslinjene, vil du få resultater lover Helle Bornstein.

– Men husk å registrer framgangen din. Å se og merke at det går framover motiverer underveis!

LES OGSÅ: Derfor er styrketrening smart

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer