HØYT KOLESTEROL?: Spis mer fisk, kylling, linser, bønner, grove kornprodukter, grønnsaker og nøtter. Foto: StockFood
HØYT KOLESTEROL?: Spis mer fisk, kylling, linser, bønner, grove kornprodukter, grønnsaker og nøtter. Foto: StockFoodVis mer

Kolesterol

Spis bort høyt kolesterol

Disse matvarene kan senke risikoen for utvikling av hjertesykdom.

KK.NO: Har du sjekket kolesterolet ditt før? Det er ikke noe du trenger å gjøre så ofte, men du bør faktisk sjekke hvordan det står til selv om du er ung, slank og aktiv. 

Bruschetta mit Ziegenkäse und Pinienkernen, Guacamole Foto: StockFood
Bruschetta mit Ziegenkäse und Pinienkernen, Guacamole Foto: StockFood Vis mer

- Det er i dag faglig enighet om at høyt kolesterol er en viktig risikofaktor for utvikling av hjertesykdom som angina pectoris og hjerteinfarkt, forteller Inger Elling, som er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. 

LES OGSÅ: Disse kvinnene bør passe ekstra godt på helsen

Stopper blodtilstrømningen til hjertet

Det som skjer når vi har for høyt kolesterol, er at blodårene tetter seg. Kroppen trenger kolesterol for å frakte fett rundt i blodet, og den produserer det aller meste av dette selv. 

- Det som skjer er at kroppen ikke har stor nok kapasitet til å skille ut kolesterol, så det avleires i blodårene som blir trange og får et preg av betennelse. Særlig er blodårene som går til hjertets egen muskulatur utsatt for slike forandringer, forklarer Sidsel Graff-Iversen, som er forsker ved Folkehelseintituttet, og legger til: 

- Tilstoppingen i disse blodårene kan gjøre at blodet ikke kommer frem til muskelcellene i deler av hjertet, hvilket fører til surstoffmangel. Hvis denne situasjonen varer, vil det utvikle seg et hjerteinfarkt. Et infarkt består i at muskelceller dør og blir erstattet av bindevev.  

Angina pectoris er en tilstand der du får anfall av brystsmerter av inntil som skyldes redusert blodforsyning til hjertemuskelen. Anfallene kan være opptil 15 minutter. 

BØR SJEKKES I 20-ÅRENE: Har du ikke sjekket kolesterolet ditt enda, bør du det. Du trenger ikke gå til jevnlig sjekk, men å finne ut hvordan det ligger an og få en tilbakemelding fra legen på når du bør komme igjen, er lurt allerede i 20-årene.  Foto: Scanpix
BØR SJEKKES I 20-ÅRENE: Har du ikke sjekket kolesterolet ditt enda, bør du det. Du trenger ikke gå til jevnlig sjekk, men å finne ut hvordan det ligger an og få en tilbakemelding fra legen på når du bør komme igjen, er lurt allerede i 20-årene. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: De første tegnene på hjerteinfarkt

Bedre kosthold har senket kolesterolnivået vårt  

Graff Iversen kan imidlertid fortelle at gjennomsnittlige kolesterolverdiger i Norge har gått betraktelig ned de siste årene. 

- Da man begynte å undersøke dette på 70-tallet var det veldig høye nivåer i Norge. Spesielt i Finmark der gjennomsnittet lå på over 7 millimole (mmol) per liter. 
 
Kolesterolverdier på mellom 4 og 5 anses som normalt og veldig bra. Verdier på opp til 6 er gode, mens når det bikker 7,5 anses de i dag som svært høye.

- Mange hadde høyt kolesterol før, og det var mange tilfeller av hjerteinfarkt. I dag er Norge mer på normalen i Europa, slik som i middelhavslandene, så det egentlig en liten suksesshistorie. 

Det høye kolesterolet som ble målt på 70-tallet, hadde ifølge Graff-Iversen med kostholdet å gjøre.

- Blant annet var sammensetningen i margarinen annerledes enn i dag, da den er langt mer kolesterolvennlig. Spesielt i Finnmark var det lite grønnsaker og frukt i kosten, forteller hun. 

MINDRE FARLIG FETT: Vi spiser sunnere enn før, og mens høyt kolesterol og hjerteinfarkt ikke var uvanlig hos menn i 40-årene på 70-tallet, får vi både færre og senere hjerteinfarkt nå. Kvinner er generelt eldre før det høye kolesterolet blir farlig.  Foto: Sara Johannessen/VG/Scanpix
MINDRE FARLIG FETT: Vi spiser sunnere enn før, og mens høyt kolesterol og hjerteinfarkt ikke var uvanlig hos menn i 40-årene på 70-tallet, får vi både færre og senere hjerteinfarkt nå. Kvinner er generelt eldre før det høye kolesterolet blir farlig. Foto: Sara Johannessen/VG/Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Lavkarbo kan gi skyhøyt kolesterol

Dropp transfett og bruk riktig olje 

Har du høyt kolesterol kan det senkes ved å gjøre endringer i livsstilen din. For mange vil imidlertid ikke endringene være nok, og det blir etterhvert aktuelt med kolesterolsenkende medisiner.  

- Ved å spise sunt og ha gode mosjonsvaner kan man senke kolesterolnivået, men for en god del personer er risikoen for karsykdom så stor at det anbefales behandling med kolesterolsenkende medikamenter, sier Inger Elling. 

Ifølge henne er fisk, kylling, linser, bønner, grove kornprodukter, grønnsaker og nøtter mat som inngår i et kolesterolvennlig kosthold. Det er også anbefalt med 30 minutters aktivitet om dagen. 

- Fettet i kostholdet har stor betydning for kolesterolavleiringer i blodårene. Man bør derfor velge fetttyper som rapsolje eller  olivenolje, sier hun. 

Når det gjelder kosthold er kolesterolverstingen mer eller mindre borte fra det norske kostholdet i dag.  

- Transfett blir sett på som verst, og det er helt ute fra norskprodusert mat i dag, forteller Graff-Iversen. 

TRYGT: Egg ble lenge sett på som en kolesterolversting, men er i dag frikjent.  Foto: Annemor Larsen/VG/Scanpix
TRYGT: Egg ble lenge sett på som en kolesterolversting, men er i dag frikjent. Foto: Annemor Larsen/VG/Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Sykdom du kan få på grunn av genene dine

Ikke farlig å spise egg

- Av det som er igjen regner man med at fett fra dyr er dårlig for kolesterolet, og man mener også at melkefett er noe vi ikke skal ha for mye av.  

Om melkefett er bra eller dårlig for helsa er mer omdiskutert. Noen hevder nemlig at melkefett kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer, men norske myndigheter anbefaler fortsatt at vi holder oss til magre meieriprodukter, ut fra den kunnskapen vi har nå. 

Egget er derimot frikjent. 

- Egg var en stund på svartelisten, men i norsk kosthold så spiser vi så lite egg at det er peanøtter i forhold til hva kroppen produserer selv, forteller Graff-Iversen. 

I tillegg til kostholdet kan du være arvelig disponert for høyt kolesterol og hjerteinfarkt. Også røyking, overvekt og lite aktivitet kan øke risikoen for hjerteinfarkt. 

- Aktivitet hjelper noe, men det er ikke sånn at det nøytraliserer høyt kolesterol. Det er fint å være aktiv, men ikke nok. Det samme gjelder om du er slank. Om du har høyt kolesterol bør du likevel gjøre noe med det. 

HOLD DEG AKTIV: Aktivitet er bra for helsen, men ikke nok for å senke kolesterolet. Kostholdsendringer må til om kolesterolet ditt er for høyt, og for noen er det aktuelt med medisiner.  Foto: Scanpix
HOLD DEG AKTIV: Aktivitet er bra for helsen, men ikke nok for å senke kolesterolet. Kostholdsendringer må til om kolesterolet ditt er for høyt, og for noen er det aktuelt med medisiner. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Så mye fett trenger kroppen din

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: