Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Flat Mage

Spis sakte, få flat mage

Det er bare å vinke farvel til feitefølelsen med disse rådene.

Står magen din litt ut i dag? Forsker på overvekt Michael Jensen forklarer.

- Vi snakker ikke om magefett her, men om en midlertidig økning av magens volum. Med mindre tilstanden skyldes en lever – eller hjertesykdom er det gass som er grunnen til dette og den gode nyheten er at dette kan du gjøre noe med, sier han i en artikkel på helsenettstedet WebMD.

Michael Jensen er tilknyttet klinikknettverket Mayo Clinic som forsker på overvekt. Klinikknettverket har hovedkontor i Rochester i USA og driver flere sykehus i Florida, Arizona, Minnesota, Iowa og Wisconsin og ble startet som «Saint Marys Hospital» av Dr. William Worrall Mayo og hans to sønner William James og Charles Horace i 1889.

  • Slank på sekundet

  • Her er rådene:

    1. Unngå forstoppelse

    For lite fiber, væske og mosjon kan forårsake forstoppelse, noe som får magen til å ese ut.

    Løsning: Derfor, spis fiberrik kost (25 gram om dagen). Fiber får du fra fullkorn, frukt, grønnsaker, nøtter og frø. Drikk også mye og ofte (6-8 glass om dagen) og vær i aktivitet minst den halve timen som er anbefalt, minst fem av ukedagene.

    2. Sjekk om du er allergisk

    Matallergier og laktoseintoleranse kan føre til forstoppelse og oppblåsthet.

    Løsning: Oppsøk legen din, kun medisinsk helsepersonell kan avgjøre om dette gjelder i ditt tilfelle. Les også mer om matallergi og intoleranse her.

    3. Spis sakte

    Å spise for fort og ikke tygge maten skikkelig gjør at du «svelger» luft som igjen kan forårsake oppblåsthet, ifølge Dawn Jackson Blatner som har skrevet boken The Flexitarian Diet og er talsperson for The American Dietetic Association.

    Løsning: Derfor, spis sakte og nyt maten. Et måltid bør vare i ca. 30 minutter og husk, fordøyelsesprosessen starter i munnnen din så bare det å tygge maten bedre hjelper.

    PS! Studier viser også at måltidet blir mer tilfredstillende slik og studier viser at man ender opp med å spise mindre på denne måten.

    4. Pass opp for kullsyren

    Brus og annet som inneholder kullsyre er en vanlig årsak til oppblåsthet, ifølge Blatner.

    Løsning: Derfor, drikk vann med smak eller reduser antallet kullsyreholdige drikker hver dag.

    5. Ikke overdiv tyggis-tyggingen

    Å tygge tyggegummi kan også føre til at du svelger luft og blir oppblåst.

    Løsning: Derfor, finn en pastill og suge på i stedet eller enda bedre, velg deg frukt og grønnsaker.

    6. Spis sukkerfritt med måte

    Selv om en matvare er sukkerfri så kan den innneholde sukkeralkohol som forårsaker oppblåsthet, ifølge Blatner.

    Løsning: Derfor, ikke få i deg mer enn 2-3 porsjoner av søte sukkerfri mat – og drikkevarer.

    7. Forsiktig med saltet

    Mat som er tilsatt konserveringsmidler har gjerne et høyt saltinnhold (i tilegg til at den inneholder mye usunt fett, smaksforsterkere og andre tilsetningsstoffer) og et lavt fiber-, vitamin- og antioksidantinnhold. Det høye saltinnholdet og mangelen på fiber kan forårsake oppblåsthet, ifølge Michael Jensen.

    Løsning: Derfor, les innholdsdeklarasjonen når du kjøper frossen og ferdig mat og velg helst rene råvarer. Gjør det også til en regel å la være og salte ekstra. Husk, 5 gram salt om dagen er mer enn nok, ifølge norske ernæringsmyndigheter.

    8. Forsiktig med «luftige» grønnsaker

    Dersom du ikke er vant med å spise bønner kan du bli oppblåst av dem. Det gjelder også brokkoli, rosenkål og blomkål.

    Løsning: Det betyr ikke at du skal la dem være, da disse også inneholder fiber, men innlem dem i kostholdet ditt sakte, men sikkert.

    9. Spis mindre og oftere

    Tenk bare på den digre julemiddagen, og følelsen i magen etterpå så skjønner du sikkert hva som menes med dette. Spiser man sjelden og stapper i seg når man først spiser blir man nettopp oppblåst.

    Løsning: I stedet for tre store måltider hver dag, spis mindre måltider og oftere. Blodsukkeret holdes også mer stabilt og sult-følelsen holdes mer i sjakk. 5-6 mindre måltider er ypperlig, men bare pass på at du får i deg det du trenger og at du klarer å sette maten sammen riktig.

    10. Prøv anti-luftig mat og drikke

    Det er gjort studier som viser at peppermynte-te, kanel, ananas, persille og yoghurt inneholder «gode» bakterier som motvirker oppblåsthet.

    Obs! Såkalt vannvekt derimot opppstår gjerne i føtter og ankler, men væske samler seg ikke i magen først. Og er det magefett som er årsaken til at magen din er stor, så finner du rådene her.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: