MÅLTIDER: Ett stort eller fire små? Hvor mye har det egentlig å si for oss hvor ofte vi spiser? Foto: Shutterstock / A Lot Of People
MÅLTIDER: Ett stort eller fire små? Hvor mye har det egentlig å si for oss hvor ofte vi spiser? Foto: Shutterstock / A Lot Of People Vis mer

Spise Sjeldent

Spiser du bare ett eller to måltider om dagen?

- Kan føre til at kroppen ikke fungerer så bra som den kan.

Det sies at vi bør spise regelmessig i løpet av dagen, men dette er ikke et råd vi alle følger til enhver tid. 

Kanskje dropper du ofte frokosten og derfor spiser ditt første måltid til lunsj, før du så kaster i deg en diger middag før leggetid. Eller kanskje er du på slanker’n og tenker at det er best å kun spise én eller to ganger om dagen. 

Men er det egentlig så lurt? Hvor mye har det egentlig å si for oss hvor ofte vi spiser?

– Det kommer an på hvem «vi» er. Små barn, syke mennesker og de som trener mye og har økt energibehov, vil ofte få i seg for lite næring hvis de spiser få måltider, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus til KK.no.

Hun legger til at de som har stor appetitt også lettere kan ende med å overspise hvis de spiser få og store måltider.

– I en kort periode for eksempel i forbindelse med akutt sykdom har det liten betydning i forhold til helse, men over lengre tid kan det føre til at kroppen ikke fungerer så bra som den kan, forklarer hun.

LES OGSÅ: Jo, du kan spise hamburger med god samvittighet på festival

Lettere å overspise med få måltider

Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS sier til KK.no at det er litt ulikt hva forskningen viser, og at det ikke er nok holdepunkter for å si at det å spise flere ganger om dagen er best. 

– Når det er sagt så vet vi for eksempel at barn særlig reagerer best på å spise flere måltider. Spesielt frokost har vist seg å være viktig for god læring. Så kan man jo spørre seg om vi voksne egentlig er så ulike barn? 

MELLOMMÅLTID: Det viser seg at å legge inn et lite mellommåltid mellom lunsj og middag gjør det lettere å spise mer passende mengder til middag. Foto: Shutterstock / 2M media
MELLOMMÅLTID: Det viser seg at å legge inn et lite mellommåltid mellom lunsj og middag gjør det lettere å spise mer passende mengder til middag. Foto: Shutterstock / 2M media Vis mer

– Det er også gjort noen studier på voksne som viser at det er fordeler ved å starte dagen med et måltid fordi det setter i gang kroppen, forteller hun. 

Når det kommer til vekt er også hennes egen erfaring med kursdeltakere at de som ikke har spist regelmessig og ofte droppet frokost får gode resultater når de begynner å spise regelmessige måltider. 

– Det kan nok også henge sammen med at det er enklere å kontrollere mengden man spiser, at man da unngår å overspise. Å legge inn et lite mellommåltid i mellom lunsj og middag viser også at det blir lettere å spise mer passende mengder middag og kveldsmat, forklarer Bugge.

LES OGSÅ: Så viktig er det å spise riktig etter trening

Vanskeligere å få alle næringsstoffer du trenger

For at du skal få i deg alle de vitaminer og mineraler som kroppen trenger for å fungere normalt, er det viktig å spise variert og balansert. For å si det enda enklere; litt av alt, men ikke for mye av noe.

Spiser du derimot veldig sjeldent kan dette bli litt vanskeligere å gjennomføre. Skal du få i deg alle nødvendige næringsstoffer på ett eller to måltider er sjansen stor for at du også vil få i deg for mye mat i ett og samme måltid.

Ifølge Svendsen kan dette føre til at vi kan få eventuelle mangeltilstander, eller at vi rett og slett går opp i vekt på grunn av overspising. Så hvor mange måltider bør man ideelt spise om dagen da? 

– Dette kommer an på behov. Det finnes ingen generell anbefaling for antall måltider, men en måltidsrytme med tre hovedmåltider der vi spiser oss passe mette, og mellommåltider ved behov passer de fleste, sier hun.

Også Bugge mener det ikke er en fasit på hva som er rett og galt, men hun vil likevel anbefale flere måltider foran få måltider.

VARIASJON: Spiser du bare ett måltid om dagen er det svært vanskelig å få i seg alle næringsstoffene du trenger, uten å spise alt for store mengder. Foto: Shutterstock / KucherAV
VARIASJON: Spiser du bare ett måltid om dagen er det svært vanskelig å få i seg alle næringsstoffene du trenger, uten å spise alt for store mengder. Foto: Shutterstock / KucherAV Vis mer

– Har man normal vekt og god helse og man trives med å spise kun lunsj og middag, så er det jo ikke grunn til å si at dette er feil og dette må du slutte med. Men som ernæringsfysiolog vil jeg si at det å spise tre til fire måltider om dagen gir et mer stabilt blodsukker, sier hun. 

I tillegg påpeker hun at siden du ikke spiser det samme til frokost, lunsj, middag og kvelds, vil disse måltidene gjerne inneholde ulike typer mat.  

– Når du spiser flere måltider får du mest sannsynlig større variasjon, større bredde av næringsstoffer og det gir mer matglede. Måltidene er jo et samlingspunkt for familien, og det er en viktig del av å lære barna å like mat og å spise riktig, forklarer hun.

LES OGSÅ: Slik blir du lurt av porsjonsmerking på frokostblandingen

EKSPERTEN: Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: FOTO: Svein Brimi
EKSPERTEN: Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: FOTO: Svein Brimi Vis mer

Korttidsfasting – bra eller dårlig?

Å kun spise ett til to måltider om dagen vil jo innebære at man faster i store deler av døgnet.

Fasting var jo for eksempel nettopp en del av 5:2-dietten som ble så populær for noen få år siden.

Teorien var her at det å faste – eller kutte kraftig ned på kaloriinntaket et par ganger i uken – kunne bidra til å gi deg et bedre og lenger liv.

– Vi har ikke klare svar på hvilke effekter som er forbundet med korttids faste, men ved enkelte tilstander som ved for eksempel fedme eller diabetes type 2, viser noen studier gunstig effekt når fasten er utført i kontrollerte former, ledet av leger og kliniske ernæringsfysiologer, forteller Svendsen.

Som hun også tidligere har sagt til KK.no vil det å faste i et medisinsk behandlingsprogram for fedme bety å spise mindre enn 800 kcal per dag.

Da bruker man proteinpulver, spiser en viss mengde grønnsaker og drikker minst 2 liter vann. Du er derfor sikret en tilstrekkelig mengde næringsstoffer, som gjør at du kan faste i flere uker.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: