KAN DET BLI FOR MYE? Stadig flere bytter ut landebrøder med fiberbrød og vanlig pasta med fullkornspasta. Ifølge eksperten klarer likevel ikke så mange å nå opp til det daglige anbefalte inntaket av fiber. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan bli for mye også.  Foto: hacohob - Fotolia
KAN DET BLI FOR MYE? Stadig flere bytter ut landebrøder med fiberbrød og vanlig pasta med fullkornspasta. Ifølge eksperten klarer likevel ikke så mange å nå opp til det daglige anbefalte inntaket av fiber. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan bli for mye også. Foto: hacohob - Fotolia Vis mer

Fiber

Spiser du for grov mat?

Det skal godt gjøres, men kan faktisk føre til plager.

Publisert
Sist oppdatert

Er det noe ekspertene er enige om, så er det at du skal velge grovt - som ikke er så rart.

Tidligere studier har vist at personer med et kosthold som inneholder mye fiber er mindre utsatt for blant annet hjertesykdom og luftveisinfeksjoner.

Og det er ikke bare i brødhyllene du bør velge grovt - også grove grønnsaker er supersunt.

Men blant fiber- og annet grovbrød, grove frokostblandinger, fullkornpasta, fullkornris og fullkorn hvetemel - kan det blir for grovt?

LES OGSÅ: Baksten du kan spise hver dag

Mange får ikke i seg nok fiber

- Jeg vil alltid anbefale å velge det groveste alternativet når det kommer til kornprodukter, forteller Anita Maria Myrvang, ernæringsfysiolog i Somebody.no.

Helsedirektoratet anbefaler at den daglige kosten din inneholder mellom 25-35 gram fiber - noe studier viser at nordmenn ikke når opp til.

<strong>FIBER ER BRA:</strong> Og studier viser at de fleste av oss ikke får i oss nok. Det er derfor lurt å velge grove frokostblandinger, fullkornspasta og grovt brød.  Foto: tashka2000 - Fotolia
FIBER ER BRA: Og studier viser at de fleste av oss ikke får i oss nok. Det er derfor lurt å velge grove frokostblandinger, fullkornspasta og grovt brød. Foto: tashka2000 - Fotolia Vis mer

Gjennomsnittsnordmannen får bare i seg rundt 18 gram i løpet av dagen.

Undersøkelsen, som ble utført av InFact i 2006, viste at 50 prosent av dette kommer fra brød og andre kornvarer, rundt 20 prosent kommer fra frukt og bær, 15 prosent fra grønnsaker og rundt 10 prosent fra poteter.

Fremfor å redusere inntaket av grove kornprodukter og fullkorn i frykt for at det er årsaken til at du og magen din ikke er helt enige om dagen, er det derfor viktigere at du får i deg nok.

- Du må se på helheten i kostholdet, men hvis du syns det er vanskelig å få i deg nok fiber gjennom frukt og grønt, er brødmåltidene en god og viktig kilde til fiber.

LES OGSÅ: Ingrediensene du alltid bør ha i salaten

Slik vet du om det blir for mye

Men som Myrvang forteller, er det ikke dermed sagt at det ikke kan bli for grovt.

- Det finnes likevel tilfeller hvor man får i seg for mye fiber, som kan ha flere årsaker. Mange kan merke at de får løs mage av for eksempel for mye havregrøt eller shaker.

<strong>FINN EN GOD BALANSE:</strong> Fiber er vel og bra, men spesielt store mengder på én gang kan gi mageproblemer. Prøv derfor å finne et inntak som passer for deg og er balanser.  Foto: A_Lein - Fotolia
FINN EN GOD BALANSE: Fiber er vel og bra, men spesielt store mengder på én gang kan gi mageproblemer. Prøv derfor å finne et inntak som passer for deg og er balanser. Foto: A_Lein - Fotolia Vis mer

Noen av de vanligste følgene av fiber er nemlig diaré, luftsmerter og forstoppelse.

- Da kan det være lurt å begrense inntaket av dette og prøve deg frem til du finner en god balanse. Det er generelt bedre å ha et jevnt over godt fiberinntak enn å innta veldig store mengder av og til, forteller ernæringsfysiologen.

Har du problemer med forstoppelse, kan mer væske være nøkkelen.

Hun forteller videre at oppskriften på en god tarmfunksjon er å spise fem om dagen, velge grove kornprodukter og holde kroppen i bevegelse.

- Du kan likevel kjenne litt på ditt eget behov og prøve deg forsiktig frem ved å redusere eller øke inntaket gradvis. En drastisk forandring kan fort bli ubehagelig, sier hun.

LES OGSÅ: Dette gjør fasting med kroppen din

Ikke la deg lure av grovhetsskalaen

I de fleste tilfeller bør du altså velge så grovt som mulig - og spesielt i brødhyllene. Men her er det nok mange som lar seg lure.

De fleste er kjent med grovhetsskalaen på brødene i butikkhyllene - altså, den lille sirkelen med fire kakestykker som indikerer hvor grovt brødet er.

Men denne sirkelen er nok  ikke så nøyaktig som du trodde.

<strong>GROVT ELLER IKKE?:</strong> Det er ikke sikkert brødet du kjøper er så grovt som det virker som ut fra grovhetsskalaen.
GROVT ELLER IKKE?: Det er ikke sikkert brødet du kjøper er så grovt som det virker som ut fra grovhetsskalaen. Vis mer

– Med en inndeling i fire «kakestykker» blir det enkelt for produsenten å «lure» seg til å fylle tre av fire, selv om brødet bare er 51 prosent grovt, har Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, tidligere uttalt til KK.no.

Hvert «kakestykke» eller «trekant» tilsvarer altså 25 prosent, og straks produsenten overstiger dette - selv om det bare er med én prosent, kan de fylle et kakestykke til.

Dermed kan det være at brødet bare er 51 prosent grovt, når du trodde det var 75 prosent.

– Det hadde vært mye bedre hvis de oppga hvor grovt brødet er i prosent, sier hun.

– Prosenten står ofte oppgitt på emballasjen, men ofte bak - så jeg oppfordrer til å ta en titt på prosenten neste gang du handler brød, sier Andersen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer