Kosthold:

Spiser du litt snacks hver dag?

Vi kan absolutt spise litt snacks hver dag, sier ekspert, men det er én ting vi bør tenke over.

KOSTHOLD: Vi opplever ofte usunn mat som et avbrekk i hverdagen. Men bør vi unngå å spise litt hver dag? FOTO: NTB
KOSTHOLD: Vi opplever ofte usunn mat som et avbrekk i hverdagen. Men bør vi unngå å spise litt hver dag? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

En bolle til lunsj, en is til dessert eller en skål chips på sofaen etter kveldsmaten. Det trenger ikke være store mengder, men dagen føles liksom ikke komplett uten litt snacks - kjenner du deg igjen?

Mens noen liker å holde inntaket av godteri og snacks til helgene, er det andre som liker å spise litt hver dag.

Spiller det egentlig noen rolle om vi sprer det utover uka eller om vi spiser større mengder på lørdagene? Kan vi unne oss noe snacks hver dag, sett fra et helseperspektiv? Det har vi spurt ekspertene om.

Hva legger du i begrepet kos/snacks?

- I utgangspunktet er det verken farlig eller ugunstig å spise litt snacks hver dag, men det kommer både an på hva man definerer som snacks, og mengdene og frekvensen av inntaket.

Det sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede AS.

Hun mener at man absolutt kan kose seg med litt snacks hver dag, selv også for de som ønsker å endre livsstil.

- Å kose seg iblant, vil faktisk gjøre det enklere å leve med de nye gode vanene. Matglede står i fokus, også når man skal legge om kostholdet.

Men hun understreker at det er viktig å skille mellom mat og kos. Altså å bryte denne koblingen mellom mat - og gjerne da den usunne maten - og det å skulle kose seg. Derfor er det viktig å reflektere over hva du legger i begrepet kos/snacks:

- At det ikke automatisk knyttes til den usunne maten, men at du kan kose deg med og nyte et sunt måltid også. Og ikke minst at kos kan være noe helt annet enn mat. Sunn kos kan være oppkuttet frukt med vaniljekesam, bananlapper, grove vafler med litt syltetøy som topping og grillet fruktspyd, foreslår hun, og fortsetter:

- Så er det klokt å spare den litt mer energirike kosen, som tar opp plass til fordel for annen sunn og næringsrik mat, som chips, kaker, boller og sjokolade, til en gang i blant – for eksempel helgen.

VANLIG, SUNN MAT FØRST: - Det viktigste, uavhengig hva man velger, er at det ikke tar plassen til vanlig mat og drikke i hverdagen, og at man spiser seg mett på vanlig, sunn mat først, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB
VANLIG, SUNN MAT FØRST: - Det viktigste, uavhengig hva man velger, er at det ikke tar plassen til vanlig mat og drikke i hverdagen, og at man spiser seg mett på vanlig, sunn mat først, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Vis mer

Ikke la snacksen ta plassen til «vanlig», sunn mat

Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, sier at det selvfølgelig er rom for kos i et sunt kosthold. Om man velger seg ut en kveld i uka hvor man unner seg noe eller om man tar noen få smakebiter hver dag er egentlig hips som haps, så lenge du er flink til å begrense deg, mener hun.

- Det viktigste, uavhengig hva man velger, er at det ikke tar plassen til vanlig mat og drikke i hverdagen, og at man spiser seg mett på vanlig, sunn mat først.

Tar man for eksempel to sjokoladebiter ved siden av kaffekoppen etter middag er det helt greit, men da må en la det bli med de bitene, råder hun, og understreker at man da bør holde seg til denne mengden hver dag - og ikke spise mer på for eksempel lørdager i tillegg.

Hun påpeker imidlertid at for de fleste av oss er det ikke realistisk å holde seg til kun noen få biter. Dersom du sliter med å begrense deg, kan det derfor være lurt å prøve å holde snacksen til helgen.

- To-til tre biter med sjokolade tilsvarer et knekkebrød med en til to osteskiver på. Det er derfor fort gjort å få for mange kalorier i seg, dersom man ikke har stålkontroll på at det kun blir de to bitene man har tatt frem.

Hun fortsetter:

- Så her er egentlig svaret at man må lytte til seg selv, og velge om man skal ha en kveld i uka med godteri, eller spre det utover, ut ifra hvor flink man er til å holde seg til en gitt mengde. Det viktigste er at man finner en balanse mellom hverdagsmat og kos som fungerer for seg selv. Det er viktig å kose seg, selv om man spiser sunt, men alt med måte.

BELØNNING: Å spise gir oss en belønning i form av dopamin, men forskjellig mat gir ulik belønning. FOTO: NTB
BELØNNING: Å spise gir oss en belønning i form av dopamin, men forskjellig mat gir ulik belønning. FOTO: NTB Vis mer

Er det en uvane?

Noen opplever at småspising av diverse usunn mat har blitt en dårlig vane. Dersom du ønsker å redusere inntaket av usunn mat i hverdagen, er det flere ting du kan tenke over.

Å spise gir oss en belønning i form av dopamin, men forskjellig mat gir ulik belønning, har KK tidligere skrevet.

Maten som gir høy belønning, som kombinerer søtt, fett og salt, gir oss både dopamin og opiater og dermed både velbehag, smertelindring og demper angst for en liten stund.

– Dessverre kommer aldri brokkoli til å gi samme effekt, og det er derfor at vi kjenner sug etter klassiske unyttigheter og søppelmat, uttalte ernæringsfysiolog Kristina Andersson.

– På grunn av dette er det lett å ty til mat for å løse flere ulike problem. Men det blir komplisert ettersom vi ofte ikke klarer å skille mellom hva som er sult og hva som er sug.

Årsakene til suget kan være alt fra at du kjeder deg, er lei deg eller stresset eller sliten.

– Når vi er sliten, velger vi alltid korteste vei til belønning, og mat har en oppkvikkende effekt. Når vi fryser, vil vi spise fordi det hjelper oss å holde varmen, uttalte Andersson.

Men suget kan også oppstå av ren vane.

– Det blir kognitivt betinget. De fleste kjøper for eksempel godteri når de går på kino og tenker ikke over om de egentlig vil ha det. Fredag er det fredagskos, for det er vi vant til …

Andersson anbefalte at vi prøver å legge merke til hva vi egentlig kjenner:

– Er det sult? Er det lenge siden du har spist, skal du selvfølgelig spise. Er du rastløs? Da kan du kanskje ty til noe annet enn mat for å bli roligere. Er du lei deg? Det finnes andre måter å finne trøst på enn gjennom mat.

– Hvis du finner ut hva problemet egentlig er, kan du finne den beste løsningen for det. Fysisk aktivitet er ofte et bra svar som gir samme belønning som det å spise.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer