OMEGA 3: En laksemiddag i uka dekker kroppens behov for omega 3. FOTO: NTB Scanpix
OMEGA 3: En laksemiddag i uka dekker kroppens behov for omega 3. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Umettet fett:

Spiser du nok fett?

- Det er viktig informasjon som mange, især unge og idrettsutøvere, ikke tar på alvor.

Har du opplevd at huden din er veldig tørr og du har prøvd alle typer fuktighetskremer uten hell? Eller fryser du ofte, selv om du er godt kledd?

Alle disse symptomene og flere kan faktisk komme av at du spiser for lite fett.

Fett er nødvendig for god helse

Den australske ernæringsfysiologen, Rebecca Gawthorne, har fortalt til nyhetsnettstedet huffingtonpost.com at fett ikke bare hjelper med å absorbere og transportere fettløselige vitaminer rundt i kroppen. Men at alminnelige helseplager som tretthet, hårtap, uregelmessig mensen kan skyldes at du ikke spiser nok fett.

Det vil si at hvis menstruasjonssyklusen din har vært rar i det siste, kan det faktisk være fordi du har hoppet over laksemiddagen de siste ukene.

RIK: Laks inneholder masse nødvendige mineraler, vitaminer og sunne fettsyrer som er super bra for kroppen. Foto: Scanpix
RIK: Laks inneholder masse nødvendige mineraler, vitaminer og sunne fettsyrer som er super bra for kroppen. Foto: Scanpix Vis mer

Fastlege ved Røalegene, Kari L.J Eidjar, bekrefter også til KK at både hormonelle problemer, inkludert tap av menstruasjonssyklus, konstant tretthet og konsentrasjonsproblemer kan komme av at man ikke spiser nok fett.

Fettet bidrar til å bygge opp cellene i kroppen vår. Cirka 30 prosent av kaloriinntaket vårt bør komme fra fett i følge norske offisielle retningslinjer. Mettet fett bør ikke utgjøre mer enn cirka 7-10 prosent av dette.

- Umettet fett er derimot bra for kroppen fordi det inneholder omega 3 og 6, fettsyrer som er bra for hele kroppen. Det virker bra på hjertet, kar og immunforsvaret vårt. Disse syrene kan ikke kroppen selv produsere. Umettet fett transporterer også de fettløselige vitaminene D, E,K og A gjennom kroppen vår, sier Eidjar.

Hun mener det er viktig informasjon som mange, især unge og idrettsutøvere, ikke tar på alvor.

LES OGSÅ: Så mye fett trenger du

Kan spille en rolle når det gjelder hårtap

Dersom du føler at hårbørsten fyller seg mer og mer opp med hår, og dusj-sluken er tett hver måned, betyr ikke det nødvendigvis at du er syk eller begynner å bli gammel.

Hårøttene våre får næring fra blodet, B- vitamin og D- vitamin nevnes ofte når det gjelder hår. Riktig fett vil derfor gi deg de vitaminene håret og huden din trenger.

- Kosthold kan spille en liten rolle når det kommer til hårtap. For eksempel kan endring av kosthold føre til periodisk hårtap, sier Lise Østlunder hårspesialist hos Apollo Hårsenter i Oslo, til KK.

LES OGSÅ: Veldig mange bruker feil produkter til håret sitt

HÅRTAP: Hårtapet ditt kan skyldes dårlig kosthold. FOTO: NTB Scanpix
HÅRTAP: Hårtapet ditt kan skyldes dårlig kosthold. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Riktig fett

Umettet fett er altså det fettet som transporterer vitaminene som er nødvendige for kroppen. Det er også de vitaminene som spiller en rolle for hvordan huden, håret og neglene dine ser ut.

Men hva gjør egentlig de forskjellige vitaminene?

Ernæringsekspert Kine Næss Dagsland, ved Aleris Frogner i Oslo, har gitt oss en liten innføring i hva de ulike vitaminene gjør for kroppen vår:

Vitamin A: Er vist å kunne motvirke tørr hud, dannelse av rynker, og bedre blodomløpet som er viktig for en sunn hud.

Vitamin D: Øker kalsiumopptaket og viktig for å styrke og vedlikeholde skjelett, negler og tenner.

Vitamin E: En viktig antioksidant som forsvarer kroppen mot frie radikaler som kan føre til sykdom som kreft og åreforkalkning. Vitamin E har en beskyttende effekt mot huden ved å øke motstanden mot inflammasjon, solskader og bevare hudens naturlige fuktighet.

Vitamin K: Viktig for blodets koaguleringsevne, påvirker kalsium og benhelse.

Til KK forteller hun også at det er flere kilder som går igjen for disse vitaminene. Som grønnsaker, fet fisk, margarin, tran og andre, alle er umettet fett, altså riktig fett.

Under har vi laget en liste over tips til hvordan du lett kan få i deg riktig fett på.

- Selv om chiafrø har et høyere innhold omega-3 per 100 gram kan laks være en vel så god kilde til omega-3, da man gjerne konsumerer chiafrø i mindre mengder sammenlignet med eksempelvis laksefilet, sier Næss Dagsland.

LES OGSÅ: Dette kan du bruke chiafrø til

CHIAPUDDING: Bland chiafrø og melk, la det ligge i kjøleskapet over natten, så har du en super god frokost eller lunsj! Topp det hele med dine favoritt bær. Foto: Scanpix.
CHIAPUDDING: Bland chiafrø og melk, la det ligge i kjøleskapet over natten, så har du en super god frokost eller lunsj! Topp det hele med dine favoritt bær. Foto: Scanpix. Vis mer

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: