NED I VEKT: Ekspertene fraråder folk å sulte seg ned i vekt.  Foto: NTB scanpix
NED I VEKT: Ekspertene fraråder folk å sulte seg ned i vekt. Foto: NTB scanpix
Ned I Vekt

- Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

- Det aller viktigste er at du er bevisst! Du trenger ikke veie alt du skal spise og ha en fanatisk holdning til kosthold, sier ekspert.

Vektnedgang er i teorien ganske enkelt. Forbruket av energi må være større enn inntaket. Over en periode med kaloriunderskudd vil vekten dermed reduseres. Men er du en av de mange som begir seg ut på diverse dietter som forteller deg at du skal drikke tre juice om dagen i ti dager, eller kun spise et fåtall kalorier hver dag? 

Dette kan gi motsatt effekt. Daglig leder og personlig trener ved DRIV Trening AS, Tore Gløer Wiken, forklarer hvorfor: 

- I praksis er det ikke alltid like lett, årsaken til dette er kroppens naturlige overlevelses prosesser som iverksettes og dermed vil jobbe mot deg.

- Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt med et stort kaloriunderskudd kan det i verste fall være helseskadelig. Hele kroppen, ikke minst hjernen, trenger rikelig med energi for å fungere optimalt, forklarer han.

LES OGSÅ: Ikke kutt kalorier hvis du trener

Kan oppleve nedsatt immunforsvar, slapphet og lite konsentrasjon

Dermed vil kroppen gjøre motstand, og kan til og med gjøre deg syk.

- Kroppen benytter da alle krefter for å overleve ved å gi nok energi til livsnødvendige organer. Kroppen vil sette ned forbrenningen kraftig for å bruke minst mulig unødvendige krefter, som igjen er motsatt av det vi ønske å oppnå. Nedsatt immunforsvar, slapphet, lite konsentrasjon og lettere sykdom er effekter som oppstår.

- Dette kan igjen føre til at du ikke vil fungere optimalt i det daglige sosiale liv og prestere dårligere i studier eller arbeidsliv. Du vil heller ikke ha overskudd til fornuftig trening som er et viktig bidrag til vektreduksjon gjennom dagens totale energiforbruk, sier Wiken. 

Ernæringsfysiolog ved Osteotopi og Ernæring, Pia Kristine Larsen, forklarer at man sjelden lykkes med varig vektnedgang, på denne måten. (Psst: - Byttet ut medisinene med trening!)

- Det er viktig å spise nok for at kroppen får det den trenger. Spiser man for lite kan kroppen prøve å forsvare seg selv ved å tviholde på ekstra fettlagre. 

VIKTIG Å FÅ I SEG NOK MAT: - Det er viktig å spise nok for at kroppen får det den trenger. Spiser man for lite kan kroppen prøve å forsvare seg selv ved å tviholde på ekstra fettlagre. Foto: NTB scanpix
VIKTIG Å FÅ I SEG NOK MAT: - Det er viktig å spise nok for at kroppen får det den trenger. Spiser man for lite kan kroppen prøve å forsvare seg selv ved å tviholde på ekstra fettlagre. Foto: NTB scanpix Vis mer

I stedet bør du gå for en langsiktig plan. (Psst: Slik blir du kvitt magefettet)

- Spiser du nok, men likevel har et lite energiunderskudd vil du lettere gå ned i vekt på en bedre måte. Det tar kanskje noe lenger tid, men det er større sannsynlighet for at du vil lykkes. Da klarer kroppen å tilpasse seg ny vekt gradvis og det er derfor lettere å holde velten når du når målet, forklarer hun. 

Wiken ber oss huske på at det ikke handler om å oppnå en vekt. Det som er viktig er å beholde den vekten.

- Hovedmålet med vektnedgang er å stabilisere ønsket vekt. Dette gjør du best ved gradvis og over tid la kroppen tilvenne seg vektreduksjonen. Ved vektnedgang jobber du mot kroppens naturlige overlevelsesprosesser så en vellykket varig vektreduksjon tar hensyn til alle kjemiske prosesser som til enhver tid foregår slik at kroppens metabolisme tilvenner seg endringen i takt med lavere energi inntak i forhold til forbruk, sier han. 

LES OGSÅ: Dette bør du IKKE spise etter trening

Slik bør du spise

Ernæringsfysiologen forklarer altså at hvis man ønsker å gå ned i vekt, så er det viktig å spise nok.

- Det er helt nødvendig! Tre stikkord jeg liker godt: grovt, grønt og magert. Spis mye grønnsaker, magert kjøtt/fisk/kylling, grove produkter og begrens mengdene sukker og stivelse, sier hun. 

Mange ønsker å gå ned i vekt så fort som mulig, og forstår ikke at kroppen trenger tid. Wiken forklarer at man bør starte forsiktig hvis man ønsker en varig vektnedgang. (Psst: - Kondisjon forbrenner mest der og da, men hvis målet er å gå ned i vekt på sikt er det gunstig å trene styrke!)

- Det aller viktigste er at du er bevisst! Du trenger ikke veie alt du skal spise og innta en fanatisk holdning til kosthold. Mat skal nytes og mat skal være godt! Samtidig må du ha oversikt over totale energiforbruk og total energiinntak for best tilpasning, sier han. 

Synes du dette virker uoppnåelig, vet han råd. 

- Er du ukjent med dette kan det anbefales at du innledningsvis gjør deg mer bevist ved å registrere det du spiser via en applikasjon, for eksempel MyFitnessPal. Tilrettelegg uten de største, fanatiske endringene og søk gjerne råd hos ernæringsfysiolog eller annen fagperson som kan tilpasse for akkurat deg.

Velger du å bruke denne eller andre applikasjoner for å få kontroll over ditt inntak, råder han deg til å følge følgende fordeling av næringsstoffer.

- Anbefalt fordeling av de energigivende næringsstoffene er at karbohydrat bør bidra med 45–60 prosent, fett med 25–40 prosent og protein med 10–20 prosent.

For mange kan dette være vel ambisiøst, og du trenger selvfølgelig ikke registrere alt du spiser. 

Wiken forklarer at du kommer langt med mer bevissthet i forhold til dette:

  • Innta mettede og mer magre matvarer (Magert kjøtt, fiskeprodukter, lettere meieriprodukter)
  • Kalorifattig mat
  • Mer grønnsaker
  • Mindre sukker
  • Unngå å spise deg stapp mett
  • Få i deg nok proteiner 
  • Trening (både styrke og kondisjon)

Til forsiden