SPISE SUNT: Ikke alt du tror er sunt er nødvendigvis bra for deg i store mengder. FOTO: NTB scanpix
SPISE SUNT: Ikke alt du tror er sunt er nødvendigvis bra for deg i store mengder. FOTO: NTB scanpix
Spise sunt:

Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

Kan være at du begår en vanlig tabbe...

De siste årene har nordmenn tatt helsen sin mer på alvor. Butikkene bugner av matvarer merket «uten tilsatt sukker» og «lavt fettinnhold». Det er likevel ikke slik at det du tror er sunt, har en positiv helseeffekt.

Line Kristin Johnson er ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold. Hun mener folk flest har blitt flinkere til å velge sunn mat, men at de spiser feil mengder.

- Mitt inntrykk er at de fleste vet hva som er sunt, men bommer på mengdene. De tror de spiser sunt, men lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt.

Frukt er et eksempel på noe sunt, som man likevel ikke skal spise for mye av.

- Noen spiser kanskje to kilo med epler eller appelsiner. Eller drikker masse smoothie. Da blir mengden fruktsukker og kaloriinnhold betydelig og det blir vanskelig å gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Så mye sunt fett kan du spise hver dag

KAN FØRE TIL OVERVEKT: Frukt inneholder mye fruktsukker og spiser du for mye av det kan det føre til overvekt. Foto: © Heide Benser/Corbis
KAN FØRE TIL OVERVEKT: Frukt inneholder mye fruktsukker og spiser du for mye av det kan det føre til overvekt. Foto: © Heide Benser/Corbis Vis mer

Nøtter mer kaloririkt enn godteri

Kos er gjerne forbundet med ekstra kaloririk mat, men også her prøver mange å finne alternative løsninger som kan være litt snillere mot midjemålet. Bytter du for eksempel ut lørdagsgodiset med nøtter eller tørket frukt, er det ikke sikkert du blir i bedre form av den grunn.

- Folk flest tenker at nøtter er sunt og spiser store mengder. Nøtter er sunt, men anbefalt mengde er 10-12 nøtter om dagen. Det samme gjelder tørket frukt. Nøtter er til og med mer kaloririkt enn godteri, advarer Johnsen.

FULLT AV KALORIER: Nøtter inneholder mer kalorier enn godteri. Anbefalt daglig inntak er rundt 10-12 nøtter. Foto: Shutterstock / sumikophoto
FULLT AV KALORIER: Nøtter inneholder mer kalorier enn godteri. Anbefalt daglig inntak er rundt 10-12 nøtter. Foto: Shutterstock / sumikophoto Vis mer

Å kose seg med et glass vin til maten kan vel ikke være så skadelig? Det er det heller ikke, men det er viktig å tenke på at vin inneholder mye sukker. En og en halv desiliter vin inneholder over 100 kalorier. Litt er ikke farlig, men et overdrevet inntak kan føre til stor vektøktning på sikt.

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Frokostblanding kan være sukkerbombe

Dropper du brødmat om morgenen til fordel for frokostblanding er det ikke sikkert du gjør kroppen din en tjeneste. Det kommer nemlig an på hvilken müsli du velger. Mange er fulle av sukker er ikke nødvendigvis sunne selv om de inneholder korn.

– Først og fremst bør man se etter et lavt sukkerinnhold og et høyt fiberinnhold. Det er det beste tipset, har klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius tidligere fortalt KK.no.

Og etter frokosten må du også passe på så lunsjen blir et sunt måltid. Bytter du ut varm-lunsj med en salat, må du likevel følge med på hva du får i deg.

- Salat er også veldig sunt, men fyller du salatboksen med pasta, oliven, soltørket tomat i olje, fetaost og dressing blir det fort en kaloririk sak. Vær oppmerksom på hva du velger, sier Johnsen.

LES OGSÅ: Slik blir du lurt av porsjonsmerking på frokostblandinger

Er lettbrus bedre enn vanlig brus?

Prøver man altså å velge sunt kan det slå galt ut. Lettbrus er en leskedrikk som er både elsket og hatet. Noen undersøkelser har kommet frem til at det kunstige søtstoffet gjør at man legger på seg rundt magen. Søtningsstoffet er mye søtere enn sukker og øker dermed insulinet i kroppen som igjen kan bli til lagret fett.

Andre eksperter mener at det kunstige søtningsstoffet er bedre for deg enn alt sukkeret i vanlig brus. Ulik informasjon gjør det ikke alltid lett å være forbruker.

En løsning kan være å droppe brus og heller blande farris og juice eller farris og saft. Da får du den boblende følelsen av å drikke brus og betydelig redusert sukkermengde.

LES OGSÅ: Yoghurten du bør velge til frokost

Velg riktig juice

Likevel skal man også være forsiktig med inntak av fruktjuice. Om juicen er sunn avhenger av hvilken juice du velger og hvor mye du drikker. Les på pakken at det faktisk er juice du drikker og ikke nektar som inneholder betraktelig mer sukker.

- Juice er kjempesunt og ikke tilsatt sukker, men sukkeret i frukten gjør at juice er like sukkerrik som vanlig brus. Juice er derfor ikke ment som en tørstedrikke, i motsetning til det mange tror, sier Johnsen.

MYE SUKKER I JUICE: Juice inneholder like mye sukker som brus og blir ikke anbefalt som en tørstedrikk. Foto: al62 - Fotolia
MYE SUKKER I JUICE: Juice inneholder like mye sukker som brus og blir ikke anbefalt som en tørstedrikk. Foto: al62 - Fotolia Vis mer

Hun mener det er gode grunner til å skaffe seg en app så man kan følge med på kaloriinntaket i hverdagen.

- Mange får en aha-opplevelse når de ser mengden av hva de faktisk spiser og drikker i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Slik kan riktig kosthold hjelpe mot migrene

Dropp kosttilskudd - spis mer variert

En annen ting folk gjerne «bommer» på er kosttilskudd. Mange ønsker å tilføre kroppen viktige næringsstoffer. Det er ikke nødvendig, mener ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus Mette Svendsen.

- Mange tror at man må spise kosttilskudd av ulike slag for å være optimalt sunn. Det stemmer ikke. Ved å spise variert får man i seg tilstrekkelig med næringsstoffer, sier Svendsen.

Med variert mat lister hun opp blant annet: grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, grove kornvarer, meieriprodukter, fisk, rent kjøtt, kylling og planteoljer.

- Noen må av ulike grunner kutte ut enkelte matvaregrupper, men da kan man likevel få i seg det man trenger ved å kombinere eller velge riktige erstatningsmatvarer.

LES OGSÅ: Riktig mat før og etter trening

Til forsiden