HOFTELEDDSBØYEREN: Husker du å tøye hofteleddsbøyeren jevnlig? Gjør du ikke dette kan du blant annet få smerter i korsryggen.  Foto: milazvereva - Fotolia
HOFTELEDDSBØYEREN: Husker du å tøye hofteleddsbøyeren jevnlig? Gjør du ikke dette kan du blant annet få smerter i korsryggen. Foto: milazvereva - Fotolia Vis mer

Hofteleddsbøyeren

Stram hofteleddsbøyer kan føre til smerter i korsryggen

Derfor er det viktig å tøye denne muskelen.

Publisert

KK.NO: Har du uforklarlige smerter som sitter nederst i korsryggen?

Da kan det hende at hofteleddsbøyeren din er stram, forteller eksperten.

LES OGSÅ: Slik får du bukt med stiv nakke

Bruker hofteleddsbøyeren hele tiden

EKSPERTEN: Sigmund Sagberg Andersen.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Sigmund Sagberg Andersen. Foto: Privat Vis mer

Hofteleddsbøyeren, også kjent som «iliopsoas muskelen», sitter festet i korsryggen og på innsiden av bekkenet.

Hovedfunksjonen dens er sammentrekning av hofter og lår, noe som muliggjør hoftebevegelser.

Vi bruker hofteleddsbøyeren stort sett hele dagen - når vi bøyer hoften, løfte benet inntil kroppen, roterer benet utover, bøyer ryggen ut til siden, bøyer ryggen fremover og øker svaien i ryggen.

- Hofteleddsbøyeren får med andre ord en god del «juling» daglig, og bør derfor tøyes jevnlig for å unngå at den trekker seg sammen og blir stram, forteller Sigmund Sagberg Andersen, som er kiropraktor ved Klinikk for Alle Storo.

VONDT I KORSRYGGEN: En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover.
 Foto: gpointstudio - Fotolia
VONDT I KORSRYGGEN: En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover. Foto: gpointstudio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du vondt i knærne?

Bekkenet blir tippet fremover

Ved overbelastning kan hofteleddsbøyeren nemlig trekke seg sammen og det kan dannes muskelknute og smerter i ryggen.

- En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover – dette vil igjen øke svaien i korsryggen og gi økt belastning i nedre del av ryggen.

- En feilstilling i bekken og korsrygg vil gi en dårligere funksjon av ryggen og vil kunne forplante seg videre opp til nakken for eksempel, sier Sagberg Andersen.

LES OGSÅ: Husker du å tøye tærne?

Uttøyningen du bør kunne

Dersom du ønsker å unngå plager som dette, gjør du lurt i å tøye hofteleddsbøyeren ofte, og det spesielt hvis du driver med styrketrening – men også hvis du sitter mye i løpet av dagen.  

Dette gjør nemlig at muskelen forkorter seg og du blir stivere og mer utsatt for skader.

Slik tøyer du hofteleddsbøyeren:

VIKTIG Å TØYE: Dersom du ønsker å unngå ryggplager er det viktig å tøye hofteleddsbøyeren.  Foto: SolisImages - Fotolia
VIKTIG Å TØYE: Dersom du ønsker å unngå ryggplager er det viktig å tøye hofteleddsbøyeren. Foto: SolisImages - Fotolia Vis mer

Sagberg Andersen forteller at det kan være greit å oppsøke eksperthjelp dersom du er usikker på om du tøyer hofteleddsbøyeren riktig.

- Dette er en muskel det er litt vrient å tøye på egenhånd. Det finnes derfor ulike teknikker en behandler kan gjøre som gir god effekt.

- Jeg anbefaler uansett å ta kontakt med en kiropraktor, fysioterapeut, manuell terapeut eller lignende dersom du sliter med smerter i korsryggen, da det som oftest ikke kun er en stram hofteleddsbøyer som er årsaken til plagene, forteller han.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer