HOFTELEDDSBØYEREN: Husker du å tøye hofteleddsbøyeren jevnlig? Gjør du ikke dette kan du blant annet få smerter i korsryggen.  Foto: milazvereva - Fotolia
HOFTELEDDSBØYEREN: Husker du å tøye hofteleddsbøyeren jevnlig? Gjør du ikke dette kan du blant annet få smerter i korsryggen. Foto: milazvereva - Fotolia
Hofteleddsbøyeren

Stram hofteleddsbøyer kan føre til smerter i korsryggen

Derfor er det viktig å tøye denne muskelen.

KK.NO: Har du uforklarlige smerter som sitter nederst i korsryggen?

Da kan det hende at hofteleddsbøyeren din er stram, forteller eksperten.

LES OGSÅ: Slik får du bukt med stiv nakke

Bruker hofteleddsbøyeren hele tiden

EKSPERTEN: Sigmund Sagberg Andersen. Foto: Privat
EKSPERTEN: Sigmund Sagberg Andersen. Foto: Privat Vis mer

Hofteleddsbøyeren, også kjent som «iliopsoas muskelen», sitter festet i korsryggen og på innsiden av bekkenet.

Hovedfunksjonen dens er sammentrekning av hofter og lår, noe som muliggjør hoftebevegelser.

Vi bruker hofteleddsbøyeren stort sett hele dagen - når vi bøyer hoften, løfte benet inntil kroppen, roterer benet utover, bøyer ryggen ut til siden, bøyer ryggen fremover og øker svaien i ryggen.

- Hofteleddsbøyeren får med andre ord en god del «juling» daglig, og bør derfor tøyes jevnlig for å unngå at den trekker seg sammen og blir stram, forteller Sigmund Sagberg Andersen, som er kiropraktor ved Klinikk for Alle Storo.

VONDT I KORSRYGGEN: En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover. Foto: gpointstudio - Fotolia
VONDT I KORSRYGGEN: En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover. Foto: gpointstudio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du vondt i knærne?

Bekkenet blir tippet fremover

Ved overbelastning kan hofteleddsbøyeren nemlig trekke seg sammen og det kan dannes muskelknute og smerter i ryggen.

- En stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover – dette vil igjen øke svaien i korsryggen og gi økt belastning i nedre del av ryggen.

- En feilstilling i bekken og korsrygg vil gi en dårligere funksjon av ryggen og vil kunne forplante seg videre opp til nakken for eksempel, sier Sagberg Andersen.

LES OGSÅ: Husker du å tøye tærne?

Uttøyningen du bør kunne

Dersom du ønsker å unngå plager som dette, gjør du lurt i å tøye hofteleddsbøyeren ofte, og det spesielt hvis du driver med styrketrening – men også hvis du sitter mye i løpet av dagen.  

Dette gjør nemlig at muskelen forkorter seg og du blir stivere og mer utsatt for skader.

Slik tøyer du hofteleddsbøyeren:

VIKTIG Å TØYE: Dersom du ønsker å unngå ryggplager er det viktig å tøye hofteleddsbøyeren. Foto: SolisImages - Fotolia
VIKTIG Å TØYE: Dersom du ønsker å unngå ryggplager er det viktig å tøye hofteleddsbøyeren. Foto: SolisImages - Fotolia Vis mer
  • Knel med en fot i gulvet, mens det bakre beinet står vinkelrett med kneet i gulvet. Vær rak i ryggen, med en liten svai i korsryggen.
  • Stram magemusklene og husk på å inneha en god holdning - ikke synk sammen. Det er viktig at bekkenet blir vippet fremover, slik at du kjenner at det i lysken.
  • Hvis du er veldig stiv kan det være vanskelig, men press så langt du klarer - dette vil bli bedre etter hvert. Pust godt og ikke spenn deg.
  • Skift bein og utfør samme øvelse. Repeter for optimalt resultat.
     

Sagberg Andersen forteller at det kan være greit å oppsøke eksperthjelp dersom du er usikker på om du tøyer hofteleddsbøyeren riktig.

- Dette er en muskel det er litt vrient å tøye på egenhånd. Det finnes derfor ulike teknikker en behandler kan gjøre som gir god effekt.

- Jeg anbefaler uansett å ta kontakt med en kiropraktor, fysioterapeut, manuell terapeut eller lignende dersom du sliter med smerter i korsryggen, da det som oftest ikke kun er en stram hofteleddsbøyer som er årsaken til plagene, forteller han.

Til forsiden