STRESS: Noen kjenner at de alltid blir syke når stresset legger seg. FOTO: NTB Scanpix
STRESS: Noen kjenner at de alltid blir syke når stresset legger seg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Stress:

Stresser du deg syk i julestria?

Du kan unnslippe mye stress med litt planlegging.

Du har kjøpt inn, bakt, stekt, pakket og pyntet. Endelig kan du legge deg litt nedpå. Og der vil du helst bli til gjestene har dratt hjem og hverdagen starter igjen. Førjulstiden kan være stressende, og uroen kan sitte i lenge. Har du gjort alt?

Svaret er sannsynligvis at du har både det og litt til, men hvorfor blir desember en så stressende tid?

- Det er mye som handler om gruppepress og kultur, og hvordan samfunnet forventer at julen skal se ut. Vi er gruppestyrte vesener og vi kan nok si at vi ikke lar oss påvirke av at naboen kjøper inn gaver til julekalenderen, men vi lar oss påvirke av andre altså, sier psykologspesialist Kristina Moberg.

Hun påpeker videre at det er viktig å skille mellom positivt og negativt stress. Positivt stress kan få oss til å yte litt ekstra på en positiv måte - sette inn støtet slik at vi får det som vi vil. Vi får til et vellykket prosjekt på jobb eller vi står på eksamen fordi vi er motiverte, og når vi gleder oss til jul, trenger det ikke være negativt at vi har mye å gjøre.

- Negativt stress kjennetegnes ved at du opplever krav som du er usikker på om du har evnen til å håndtere, sier Moberg.

Over tid kan det gi helseutfordringer, og du kan kjenne på symptomer som hodepine og du kan få problemer med søvnen.

LES OGSÅ:Tobarnsmoren Anja er lei av å høre at det er synd på skilte foreldre som ikke får feire jul med barna sine

Blir syke av stress

Mange opplever også å bli syke med influensasymptomer i ferien, og mye tyder på at årsaken er nettopp stresset i forkant, og at kroppens overlevelsesmekanismer klarer å holde deg frisk gjennom det som oppleves som en slags krisesituasjon.

- Mange mener det er godt dokumentert at vi faktisk klarer å mobilisere kroppen slik at du i lang tid klarer å utsette sykdom.

- Da er det mange som først merker hvor slitne de er når kroppen først får hvile, og det er mange som blir syke etter en eksamen eller i ferien, sier Moberg.

LES OGSÅ: - Kvinner opplever et høyt press med mange uforenelige krav

Senk kravene

Og vi vil jo gjerne holde oss friske i jula også, så målet må jo da være å stresse ned.

Moberg påpeker at dette ikke er enkelt. Det er tross alt forventninger knyttet til jula, og det er helt menneskelig å la seg påvirke. Vi vil at det skal bli bra, vi vil at alle skal være fornøyde, og vi mennesker er ikke særlig tilhengere av å føle at vi ikke får til ting.

- Det er ikke så lett, men det handler om å klare å redusere kravene til seg selv noe. Langvarig negativt stress er ikke godt, sier Moberg.

En ting som kan være lurt er å prøve å ikke sammenlikne seg med alle andre.

- Jeg tenker at man kanskje kan prøve å søke opp de gruppene i samfunnet som ikke legger lista så høyt.

LES OGSÅ: 6 tips som reduserer stress

HØYE FORVENTNINGER: Det kan bli litt mye i førjulstiden. FOTO: NTB Scanpix
HØYE FORVENTNINGER: Det kan bli litt mye i førjulstiden. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Gjør en kartlegging og søk støtte

Prøv dessuten å kartlegge hva det er med juleforberedelsene som er stressmomenter for deg, og hva det er i forberedelsene du kan kontrollere? Du kan ikke gjøre noe med at jula nærmer seg, men du kan bestemme hvor mange gjester dere skal ha.

Dessuten kan det være godt å høre at det er andre som faktisk synes jula kan bli voldsom, eller det kan hjelpe å rett og slett tømme seg litt.

- Det kan være lurt å søke sosial støtte. Var i jula i fjor slik at du nesten ble utslitt kan det hjelpe å ha noen å snakke med om det i år. Det kan også være du kan få hjelp av noen til å arrangere. Finn ut av hva som er dine stressområder og få hjelp der. Er det matlaging, så få noen til å ta med seg mat.

Dessuten er det ofte slik at selv om vi gjør alt i beste mening, så er det ikke sikkert det er de tingene vi fokuserer på som er viktigst for andre. Et godt råd kan være å snakke med familien og barna om hva deres forventninger er, og hva med jula det er som gjør at de gleder seg. Kanskje det er hverken de hjemmelagde pepperkakene eller de voldsomme gavene. Kanskje det er ribba som trenger mest fokus og ikke juletreet, eller kanskje ikke noe av det er så veldig farlig så lenge bestemor kommer på besøk.

- Man tror ofte at alt er like viktig, men snakk sammen og finn ut av hva som er viktigst for dere.

LES OGSÅ: Dette vil barn egentlig gjøre i ferien sin

Viktig med en forventningssjekk

Også Christine Otterstad, som er coach og mental trener, mener det kan være lurt å gjøre en liten kartlegging før jula og førjulsstresset nærmer seg.

- Det er nok individuelt, men jeg vil tro dette ofte handler om at forventningene er veldig høye. Jeg tror det ofte handler om hva vi føler at vi må. Vi vet kanskje ikke helt hvor vi skal legge skylda for det alltid, men vi har en forventning om at det skal være flotte presanger og god mat og alt skal være så flott. Derfor mener jeg at det er viktig med en forventningssjekk før jul, sier hun.

Etter en prat om forventninger kan du velge ut hva du skal fokusere på. Blir det mye gaver kan det være dere kan ta en gjennomgang på hvordan dere skal gjøre det? Kanskje det for eksempel holder at barna får gaver? Eller kanskje dere må justere prisene dere handler for?

- Ofte så er det ikke så mye som skal til. Bli enige om hvordan dere skal gjøre det, sier hun, og legger til at en slik forventningsjekk er et godt hjelpemiddel før ferier og alle sammenkomster der familie og venner skal samles.

Det er dessuten viktig å huske på at også førjulstiden er en viktig del av julen.

- Faren er at man føler seg mislykket, at man mister all kosen rundt jul og i tiden før jul. At du hele tiden haster rundt og glemmer å glede deg og kose deg, påpeker Otterstad.

Hun råder til å ta en forventningsprat, legge en plan og starte i god tid. Dessuten er det mange av oss som kan bli flinkere til å be om hjelp.

- Absolutt. Be om hjelp og senk kravene. Det er ikke sikkert den belysningen må ut hvert år. Gjør det enkelt.

LES OGSÅ: Legg fra deg den dårlige samvittigheten i jula

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: