Sukkerfri brus:

Studie tyder på at kunstig søtet brus øker appetitten hos kvinner

- Nettopp det man har etterlyst av studie, påpeker ernæringsfysiolog. Men én studie er ikke nok til å konkludere med noe, mener ekspertene.

ØKTE CRAVINGS: Ny studie viser at enkelte søtningsmidler kan føre til økt sug etter usunn mat. FOTO: NTB
ØKTE CRAVINGS: Ny studie viser at enkelte søtningsmidler kan føre til økt sug etter usunn mat. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Lettbrus har lenge vært gjenstand for diskusjon og uenighet blant både forskere og oss «vanlige» brusdrikkere - for er det helseskadelig? Kan det skade vektnedgangen? Demper det søtsug, eller øker det søtsug? Er det kreftfremkallende?

For personer som har kuttet ut sukkerbrus, eller som stadig opplever søtsug, kan lettbrusen føles ut som en redder i hverdagen. Ideen om at vi kan helle i oss noe så søtt og godt - uten kaloriene - er nesten litt for godt til å være sant. Og kanskje er det faktisk det?

En ny, amerikansk studie tyder på at enkelte typer lettbrus faktisk kan øke suget på usunn mat. Men er det nok til å konkludere med at lettbrusen kan skade vektnedgangen?

- Den oppsummerte forskningen støtter ikke påstanden om at lettbrus gir økt appetitt

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede, forklarer at det er gjort flere studier på om inntak av brus som er kunstig søtet, øker appetitten.

- Mens noen studier viser at lettbrus kan øke appetitten, finner andre studier det motsatte. Den oppsummerte forskningen som finnes støtter imidlertid ikke påstanden om at lettbrus gjør at man inntar mer mat og får økt appetitt, sier hun på et generelt grunnlag.

Den aktuelle studien er gjort på søtningsmiddelet sukralose:

- Sukralose er kjent under merkenavnet Splenda og er 400-800 ganger søtere enn vanlig sukker, og er en ingrediens man kan finne i lettbrus, sier Steenbuch Lied.

Hun legger til at en voksen person må drikke minst 3 liter brus for å overskride ADI (akseptabelt daglig inntak) sukralose og steviolglykosid.

Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forteller at sukralose er vurdert trygt og godkjent av Mattilsynet siden 2005.

- Det er brukt som søtningsmiddel i noen matvarer i Norge i dag, og ofte i kombinasjon med andre søtstoff. Å bruke flere søtstoff sammen gjør ofte at man kan bruke mindre av dem enn om man kun bruker ett, sier hun til KK.

FORSKERE UENIGE: - Den oppsummerte forskningen som finnes støtter imidlertid ikke påstanden om at lettbrus gjør at man inntar mer mat og får økt appetitt, sier ekspert. FOTO: NTB
FORSKERE UENIGE: - Den oppsummerte forskningen som finnes støtter imidlertid ikke påstanden om at lettbrus gjør at man inntar mer mat og får økt appetitt, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer

Søtningsmiddelet sukralose økte suget etter usunn mat

Studien, som er publisert i JAMA og omtalt i Medical News Today, er ledet av forskere fra the Keck School of Medicine ved the University of Southern California i Los Angeles.

Den viser altså at brus med kunstige søtningsmidler ikke er så hjelpsomt for vektnedgang som mange kanskje tror.

Studien fant nemlig at søtningsmiddelet sukralose/splenda, (som også går under fellesnavnet NNS-søtningsmiddel) øker «cravings» hos kvinner og personer med fedme, sammenlignet med brus som inneholder «vanlig» sukker.

Slik foregikk studien:

Forskerne rekrutterte 74 frivillige. De var mellom 18 og 35 år, og 58 prosent av dem var kvinner. De var relativt jevnt fordelt blant normalvektige, overvektige og personer med fedme, og alle var vektstabile. Deltakerne hadde fastet før de deltok i studien.

Deltakerne var med i tre forskjellige økter. I den ene økten drakk de 300 milliliter av en NNS-søtet brus. I den andre økten drakk de sukker-søtet brus, og i den tredje drakk de vann.

Så fikk deltakerne se på bilder av kaloririke matvarer. Forskerne MR-skannet deltakerne for å se på aktiviteten i de delene av hjernen som er forbundet med appetitt og «cravings». Deltakernes blodsukker, insulin og hormonnivåer ble også målt.

Etter hver økt ble deltakerne tilbudt snacks, og det ble målt hvor mye mat hver deltaker spiste.

Økt appetitt

Forskerne kom frem til tre resultater:

1. Blant kvinner og de med fedme, førte NNS-søtede drikker til mer aktivitet i områdene av hjernen som er forbundet med appetitt og cravings, sammenlignet med da de drakk sukkerbrus.

2. Det var en nedgang i nivåene av hormoner som signaliserer metthet etter at deltakerne hadde drukket NNS-søtet brus, sammenlignet med da de drakk sukkerbrus.

3. Etter å ha drukket NNS-søtet brus, spiste kvinnene (men ikke menn) mer av snacksen de ble tilbudt.

Dr. Kathleen Page ledet studien. Hun poengterte at deltakerne kan ha vært mer sultne enn normalt siden de fastet før studien, men hun uttalte:

- Studien vår kan gi kontekst for de blandede resultatene fra tidligere studier når det kommer til nevrale og atferdsmessige effekter av kunstige søtningsmidler. Ved å studere ulike grupper, kunne vi vise at kvinner og personer med fedme kan være mer følsomme for kunstige søtningsmidler. For disse gruppene kan det å drikke kunstig søtet drikke lure hjernen til å føle seg sulten, noe som igjen kan føre til at flere kalorier blir konsumert.

ØKER APPETITTEN? Ny studie tyder på at enkelte lettbrus kan øke appetitten. Men det er ikke sikkert denne studien kan brukes som grunnlag for alle typer lettbrus, påpeker ekspert. FOTO: NTB
ØKER APPETITTEN? Ny studie tyder på at enkelte lettbrus kan øke appetitten. Men det er ikke sikkert denne studien kan brukes som grunnlag for alle typer lettbrus, påpeker ekspert. FOTO: NTB Vis mer

Norsk ekspert: - Spennende

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky sier til KK at det er spennende at forskerne studerer den effekten som mange har pekt på tidligere, men som gang på gang har blitt avvist.

Hun viser til hva FHI skriver på sine sider:

"Påstander om at intense søtstoffer kan føre til vektøkning ser ut til å stamme fra store amerikanske undersøkelser som observerer at personer som drikker mye lettbrus, har høyere gjennomsnittsvekt enn de som ikke drikker lettbrus. Slike studier kan imidlertid ikke si noe om lettbrus er årsaken til den økte kroppsvekten. Det kan også skyldes at overvektige drikker mer lettbrus.

Stadig flere utvikler overvekt og fedme. Det er derfor viktig å finne ut om det å erstatte sukker med intense søtstoffer kan hjelpe folk å opprettholde en sunn vekt.

Forskere ved Folkehelseinstituttet har brukt systematiske metoder i en gjennomgang av alle vitenskapelige oversiktsartikler om kunstige søtstoffer, overvekt og apetittregulering. Forskerne tok for seg oversiktsartikler som er publisert internasjonalt de siste ti årene (Mosdøl, 2018)."

- Den foreliggende studien er jo nettopp det de etterlyser - en grundigere studie av hva som skjer med de som drikker lettbrus, påpeker Arsky.

- Tror du denne studien kan brukes som utgangspunkt for alle typer lettbrus eller søtningsmidler?

- Nei, det tror jeg bestemt ikke at den kan. Dette er en svært spesiell form for søtstoff, et manipulert karbohydrat der man har byttet ut en del atomer i sukkermolekylet med klor. Så det kan ha helt andre effekter på sultfølelsen enn andre søtstoff har.

- Studie av bra kvalitet, men vanskelig å trekke konklusjoner

Studiens resultater indikerer at kvinner og overvektige kan være ekstra følsomme for store mengder med sukralose, forklarer Anne Marie Skjølsvik.

- Studien målte den akutte effekten sukralose har på kroppen uten samtidig inntak av karbohydrater, og derfor gjenstår det å se hvordan sukralose oppfører seg når man for eksempel spiser et måltid, påpeker hun, og fortsetter:

- Studien som er gjort er av bra kvalitet, men som kun en enkelt studie er det vanskelig å trekke konklusjoner. Vi bør se på det totale kunnskapsbildet vi har av sukralose og vurdere studien opp i mot dette.

- Lettbrus er et alternativ

Skjølsvik minner om at matvarer som er søtet med søtstoff er et alternativ:

- Når vi skal kose oss kan vi velge å drikke sukret brus eller brus søtet med søtstoff, mens i hverdagen er vann den beste tørstedrikken, og melk eller et glass juice til måltidene.

Også Steenbuch Lied anbefaler å bruke vann som tørstedrikk.

- Brus kan man spare til spesielle anledninger, eller til helgen. Drikker man brus kun en gang i blant, kan man like gjerne drikke brus med sukker. Og så kan man huske at ingenting er sunt å innta i store mengder, kanskje med unntak av frukt, bær, grønnsaker – og vann, sier hun.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer