TRENING: - Ønsker du å gjennomføre styrketrening og kondisjonstrening samme dag, har studier vist at det lønner seg å starte med styrketreningen, sier ekspert.  Foto: Shutterstock / GaudiLab
TRENING: - Ønsker du å gjennomføre styrketrening og kondisjonstrening samme dag, har studier vist at det lønner seg å starte med styrketreningen, sier ekspert. Foto: Shutterstock / GaudiLab
Trening

- Studier viser at du får økt effekt på fettforbrenningen om du trener kondisjon etter at du har trent styrke

Ifølge ekspertene har rekkefølgen på treningsøkten mye å si.

Hvis du bare har en økt til rådighet og vil trene både styrke og kondisjon, hva bør du trene først? Mange synes det er deilig å løpe seg skikkelig varm før styrketreninga står for tur, mens andre liker å avslutte styrketreningen med en runde på tredemølla. Har det egentlig noe å si hva man gjør først? Hva gir best resultater? Vi har snakket med noen som har peiling. De er klare på at oppsettet på treningsøkten har mye å si. (Pssst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening!)  

- Ønsker du å gjennomføre styrketrening og kondisjonstrening samme dag, har studier vist at det lønner seg å starte med styrketreningen. Det kreves mye av musklene for å trene tung styrke med riktig teknikk, og det kan derfor være mest hensiktsmessig å trene styrke i starten av økten når du er opplagt og klar, slik at du får best mulig effekt og også reduserer risikoen for skader.

Det sier Torunn Ytrehus, personlig trener og gründer av onlinetjenesten Improving Lives. Hun peker på et til argument for å avslutte styrkeøkta med kondisjon.

- Noen studier viser også at det kan se ut til at du får økt effekt på fettforbrenningen om du trener kondisjon etter at du har trent tung styrke.

For å få best mulig effekt av styrketreningen bør du ha spist godt på forhånd.

- Om du skal trene kondisjon først i økten, bør du ha en liten pause der du inntar litt mat og drikke før du går i gang med styrketreningen.

LES OGSÅ: Styrkeøvelser som kan hjelpe deg ned i vekt

Reduserer kvaliteten på styrketreningen

Personlig trener og osteopat, Camilla Seem, er enig.

- En studie publisert like før jul viste at utholdenhetstrening, da spesielt høyintensiv intervalltrening, akutt reduserte kvaliteten på styrketreningen hvis styrketreningen ble utført etterpå. Både kraftutvikling og eksplosivitet ble sterkt redusert. Det er av den grunn naturlig å forvente at redusert prestasjon på styrketreningen ikke er heldig hvis du vil bli sterkere, sier hun.

Med andre ord, hvis du kjører på med langkjøring eller tunge intervaller før styrketreningen, vil vinninga gå opp i spinninga fordi du mest sannsynlig er for utmattet til å kunne ha god kvalitet på styrketreningen.

- Hvis du må trene både styrke og kondisjon i samme økt, er det altså en bedre idé å trene styrke først, da styrketreningen ikke ser ut til å påvirke kondisjonstreningen negativt i like stor grad som det kondisjonstrening gjør, sier Seem.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir et «must» på treningsfronten i 2017!

TREN STYRKE FØR KONDISJON: Personlig trener og osteopat, Camilla Seem, mener det er bortkastet å trene kondisjon etter styrketrening hvis du vil bli sterkere. Foto: Shutterstock / Bojan Milinkov
TREN STYRKE FØR KONDISJON: Personlig trener og osteopat, Camilla Seem, mener det er bortkastet å trene kondisjon etter styrketrening hvis du vil bli sterkere. Foto: Shutterstock / Bojan Milinkov Vis mer

Bortkastet

Hun er klar på at det er bortkastet å trene kondisjon etter styrketrening hvis du vil bli sterkere.

- Hvis målet er å bli sterkere, vil det være lite nyttig å trene kondisjon etterpå. Du må rett og slett trene spesifikk styrketrening for å bli sterkere, noe som krever effektivisering av teknikk og økning i muskelmasse. Kondisjonstrening vil ikke kunne øke muskelmassen din, med mindre du er utrent, understreker Seem.

Ytrehus er klar på at du bør legge opp treningen din etter hva målet ditt er.

- Det du vil bli god på, bør du prioritere høyest. Men om du ønsker en strammere kropp og å generelt bli i bedre form, bør du trene mest styrke og en til to intervalløkter i tillegg.

LES OGSÅ: 3 effektive økter på mølla

Varier trening til hver sin dag

Begge to er imidlertid klare på at kondisjon og styrke bør trenes hver for seg på forskjellige dager.

- Jeg vil først og fremst anbefale å legge kondisjons- og styrketreningen til ulike dager hvis det lar seg gjøre. Da er du i stand til å prestere maksimalt på begge treningsformene. Alt handler om hva målet ditt er og at du får nok restitusjon. Hovedpoenget er at du må trene mest av det du vil bli godt på, sier Seem.

- Om du vil ha maksimalt utbytte av både kondisjons- og styrketreningen bør du legge dem til hver sin dag, råder Ytrehus og legger til:

- Men for deg som ønsker å komme i bedre form, og kun har tid til 2-3 økter i uken, kan du fint bruke rolig kondisjonstrening som oppvarming før du gjennomfører styrkeprogrammet ditt. En annen dag kan du trene styrke først, og deretter avslutte med en hardere intervalløkt.

LES OGSÅ: Så ofte bør du variere treningen din

Til forsiden