ENERGIDRIKK: Tyr du til en energidrikk i sommervarmen? Det er kanskje ikke helt ufarlig – i hvert fall hvis det blir for mye av det.  Foto: Shutterstock / Fotos593
ENERGIDRIKK: Tyr du til en energidrikk i sommervarmen? Det er kanskje ikke helt ufarlig – i hvert fall hvis det blir for mye av det. Foto: Shutterstock / Fotos593Vis mer

Energidrikker

Styr unna energidrikker når det er varmt

- Kan forverre en mulig dehydrering, sier ekspert.

Mange av oss er nok ikke fremmed for å ta seg en energidrikk i ny og ned, enten det er for å holde energinivået oppe i løpet av en lang arbeidsdag, eller for å få et ekstra kick når du er ute på byen. Det er helt vanlig, men kanskje ikke helt ufarlig – i hvert fall hvis det blir for mye av det. 

Nylig døde en 16 år gammel amerikansk jente av hjertestans da hun var på ferie i Mexico, og årsaken skal ha vært nettopp det at hun lå på stranden og drakk energidrikker i stedet for vann. 

Det selges tross alt energidrikker hver eneste dag, og heldigvis er det sjeldent man hører om slike tragiske tilfeller. Men hvor går egentlig grensen for hva som er trygt og hva som er potensielt farlig?

– Det anbefales ikke å drikke mer enn to bokser per dag. Det har vært rapportert om dødsfall ved inntak av energidrikke sammen med alkohol. Det er også vist at inntak tilsvarende bare 1 boks kan gi høyt blodtrykk, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo, Mette Svendsen, til KK.no. 

Når det er sagt kan mange av oss drikke energidrikker uten noen problemer, men enkelte grupper kan være mer utsatt for fare enn andre. 

– Derfor anbefales ikke energidrikker til barn og unge under 16 år, gravide eller ammende kvinner og pasienter som har hjerte- og karsykdom, forklarer hun.

LES OGSÅ: Energidrikk du lager helt selv

BEGRENS DEG: Det anbefales ikke å drikke mer enn to bokser energidrikk per dag, men noen mennesker kan være ekstra sensitive og bør være mer forsiktig.
 Foto: Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
BEGRENS DEG: Det anbefales ikke å drikke mer enn to bokser energidrikk per dag, men noen mennesker kan være ekstra sensitive og bør være mer forsiktig. Foto: Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Bør ikke brukes som tørstedrikk

– Det finnes flere kjente tilfeller av akutte hjerteproblemer og til og med dødsfall som har vært knyttet til inntak av energidrikker, men da har det vært snakk om relativt store mengder og i kombinasjon med fysisk stress og/eller alkohol, sier Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver hos Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

Energidrikker solgt i Norge er i seg selv ikke helseskadelige, men et overdrevet inntak er slett ikke sunt. Og det er tross alt ikke så vanskelig for oss å innta store mengder drikke, spesielt når det er varmt ute, eller når vi trener. 

– Vi anbefaler ikke at energidrikker brukes som tørstedrikk, og fraråder også å drikke det sammen med alkohol eller i forbindelse med trening. Mye koffein kan øke kroppstemperaturen og på den måten forstyrre kroppens temperaturregulering hvis man trener i sterk varme, forklarer han.  

Heller ikke Svendsen anbefaler å velge energidrikk i sommervarmen, vann er alltid det beste mot tørste.

– Energidrikk som inneholder både koffein og sukker, kan også forverre en mulig dehydrering som kan forekomme i sterk varme, påpeker hun. 

LES OGSÅ: Så raskt blir du påvirket av koffein

Ikke alle tåler like mye koffein

De fleste av oss tåler moderate mengder med koffeinholdig drikke daglig uten å få helseproblemer. Det er altså når det blir for mye av det at det kan bli et problem, eller hvis du befinner deg i en risikogruppe.

– Å drikke en energidrikk er lite problematisk for de aller fleste. Energidrikker inneholder koffein, men mengden koffein er ikke så høy at et moderat inntak er farlig for friske personer. Man bør likevel merke seg at en stor boks (0,5 liter) energidrikk gir mer koffein enn en kopp kaffe, sier Arnesen. 

Koffein har en sentralstimulerende virkning, men i hvilken grad og hvor lenge effekten varer, er veldig individuelt. Noen kan oppleve symptomer som kvalme, hjertebank, hodepine, rastløshet, nervøsitet og muskelskjelvinger når de inntar relativt små mengder koffein.

– Hos sensitive personer samt barn og gravide kvinner kan selv små mengder koffein gi hjertebank og skjelving. Hjertebank kan med andre ord være et symptom på koffeinforgiftning. Koffein er også avhengighetsdannende, derfor bør barn ikke drikke energidrikker, forteller han. 

Ifølge Matportalen er det anbefalt at voksne ikke bør få i seg mer enn 400 mg koffein per dag. Gravide og ammende anbefales å ikke innta mer enn 100 - 200 mg koffein per dag, mens barn og ungdom bør ikke få i seg mer enn 2,5 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag.

– Inntak av 100 milligram koffein på én gang (omtrent som en boks kaffe eller 3 desiliter energidrikk) kan gi søvnproblemer for voksne. Lite søvn eller mangel på søvn ser ut til å være en risikofaktor for blant annet hjerte- og karsykdom, påpeker han. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: