Styrkeøvelser:

Styrkeøvelsene som kan føre til skader

Det er ikke bare nybegynnere som kan pådra seg skader på treningssenteret. Ekspertene forteller hvilke øvelser du bør være forsiktig med.

STYRKEØVELSER: Det er fort gjort å skade seg dersom man ikke utfører styrkeøvelser riktig. FOTO: NTB Scanpix
STYRKEØVELSER: Det er fort gjort å skade seg dersom man ikke utfører styrkeøvelser riktig. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

De fleste klarer å utføre ulike styrkeøvelser med riktig teknikk, men det er alltid mulig å gjøre noe feil. Riktig teknikk er viktig, uansett øvelse, for å unngå skader.

– Knebøy og benpress for eksempel, som er to av de viktigste styrkeøvelsene vi har, er ganske greie å utføre teknisk – så lenge du husker å ha rett rygg ved knebøy, for å unngå skader i ryggen, og knær over tær på benpress, for å slippe skjevstillinger på knær, sier Jan Hoff.

Han er idrettsfysiolog og professor i medisin ved NTNU. Han forklarer at det er en direkte sammenheng mellom muskelstyrke og risiko for å utvikle en rekke sykdommer.

– Det er mye farligere å la være å trene styrke, enn å trene uten optimal teknikk. Det lønner seg å være sterk – det beskytter mot sykdommer og forlenger levetiden. Men det er smart å lære seg å gjøre det riktig, så du slipper skader.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer