Derfor bør du trene styrke

Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig i senere alder

Trener du opp muskelmassen kan du bli mindre avhengig av andre når du blir eldre.

KAN LØNNE SEG: Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig som gammel, mener personlig trener. Foto: Shutterstock
KAN LØNNE SEG: Styrketrening kan gjøre deg mer selvstendig som gammel, mener personlig trener. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

(Vi.no): Eldre i Norge er flinke til å trene. Opp til 80 år trener faktisk 70 prosent minst en gang i uka, og over halvparten av de over 80 gjør det samme, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Men det er en treningsmetode hvor de yngre trumfer de eldre - nemlig styrketrening (se tabell på høyre side).

Og dette får konsekvenser:

- Fra vi fyller 50 til vi er 60 år mister vi gradvis styrken med 1,5 prosent i året. Etter dette så vil tapet ligge på rundt tre prosent, sier personlig trener ved Bryn PT-studio AS, Espen B. Andersson.

Les også: Her er husarbeidet som gir best trening

Start så tidlig som mulig

Han mener derfor det er viktig å starte opp med å styrke musklene i så tidlig alder som mulig.

- Jeg tror terskelen er høy blant eldre for å gå inn på et gym. Det er nok mer vanlig for dem å sette pris på gåturer i skogene og fjellene vi har her til lands, sier Andersson.

- Ved å bygge opp grunnlaget over tid når man er yngre, blir det enklere å vedlikeholde muskelmassen og styrken man har opparbeidet seg når man blir eldre. Når det er sagt er det aldri for sent å starte, og man drar nytte av styrketrening uansett alder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.