SUKKER KAN GJØRE DEG DEPRIMERT: Ekspertene mener at mat som inneholder sukker kan gjøre deg nedstemt og deprimert.  Foto: Shutterstock / HandmadePictures
SUKKER KAN GJØRE DEG DEPRIMERT: Ekspertene mener at mat som inneholder sukker kan gjøre deg nedstemt og deprimert. Foto: Shutterstock / HandmadePictures
Sukker

Sukker kan gjøre deg deprimert

- Det er en klar sammenheng mellom mat og psyken, sier ekspertene.

ALLERS:NO: «100 dager uten sukker» er liksom den nye greia for mange i 2016.

Og selv om 100 dager helt uten sukker kan virke litt vel ekstremt (hvert fall for oss i KK.no-redaksjonen), er det klart at det er flere fordeler ved å kutte litt ned på inntaket.

KOSTHOLD PÅVIRKER PSYKEN: Lege og psykiater Marit Rakstang jobber med å forstå og balansere hjernens biokjemi. Foto: PRIVAT
KOSTHOLD PÅVIRKER PSYKEN: Lege og psykiater Marit Rakstang jobber med å forstå og balansere hjernens biokjemi. Foto: PRIVAT Vis mer

Er du blant dem som ofte føler deg nedstemt eller deprimert?
Stadig mer forskning og pasient­erfaringer viser at mat og depresjon henger sammen. Og dette er også knyttet opp mot sukker.

- Det begynner å bli ganske overbevisende belegg for å kunne si at kostholdet kan spille en stor rolle ved depresjon, sier Marit Rakstang ved Fjordklinikken på Nordmøre.

Som psykiater jobber hun med å forstå og balansere hjernens biokjemi.
Siden maten påvirker oss biokjemisk, er det derfor naturlig for henne å også være opptatt av kostholdet.

- Det handler om livsstil og hvordan man kan leve så man har det bra. Kunnskap om kosthold er derfor veldig grunnleggende, sier hun.

LES OGSÅ: Kan karbohydrater gjøre deg deprimert?

Symptomlindring

Klassiske behandlinger ved depresjon er medikamenter eller samtaleterapi. Men vi blir ikke nødvendigvis lykkeligere av antidepressiver.

– De fleste får lindring fra noen symptomer, men ofte gjør medikamentene at man blir «flatere» i humøret, og de løser ikke selve problemet, sier Rakstang.

I august i år presenterte anerkjente The American Journal of Clinical Nutrition en studie som viste at kvinner etter overgangsalderen hadde økt risiko for depresjon hvis de spiste mye sukker og andre karbohydrater med en såkalt høy GI (glykemisk indeks).

Det vil si nettopp et kosthold som kanskje er vanlig for mange av oss – med frukt, kaker, sukker i teen og fint brød med syltetøy og brunost.

En slik diett kan blant annet bidra til å skape betennelser i kroppen, noe som igjen øker risikoen for depresjon.

NEI-MAT: Mat med mye sukker og stivelse bidrar til både betennelser og depresjon. Foto: SHUTTERSTOCK
NEI-MAT: Mat med mye sukker og stivelse bidrar til både betennelser og depresjon. Foto: SHUTTERSTOCK Vis mer

LES OGSÅ: Har du hørt om FODMAP?

Vitaminmangel

I tillegg til et høyt inntak av raske karbohydrater, spiller også mangel på viktige vitaminer, mineraler og fettstoffer inn.

Hjernen er faktisk en biokjemisk fabrikk som trenger disse stoffene for å fungere, sier Rakstang.

Det er blant annet god dokumentasjon på at mangel av vitamin D og omega-3-fettsyrer kan gi depresjon. Andre næringsstoffer som er koblet til depresjon, er blant andre vitamin B, sink og magnesium.

– Dette ser jeg ofte i min praksis. Blant annet å måle vitamin D-nivået er en rutinemessig prøve hos meg, sier Rakstang.

GIR MATRÅD: Det er klare sammenhenger mellom hva vi spiser og psykisk helse, sier psykolog Hans Dahlseng. Foto: Privat
GIR MATRÅD: Det er klare sammenhenger mellom hva vi spiser og psykisk helse, sier psykolog Hans Dahlseng. Foto: Privat Vis mer

Men det er stor forskjell på hva hver og en av oss trenger. 

– Det sentrale er å finne ut hva hver enkelt har behov for, sier Hans Dahlseng, som er psykolog ved Funksjonell Medisinsk Senter i Oslo.

Her jobber de med nettopp å finne fram til de unike næringsmessige behovene hver og en av oss har, og dermed hva som kan være medvirkende årsaker til blant annet depresjon.

– Vi ser veldig klare sammenhenger mellom næringsstoffer og psykisk helse. Det handler om å komme inn i en tilstand av livskraft, vitalitet og overskudd, og det ønsker vi å hjelpe mennesker med å finne. Da må man gjøre mer enn å bare rette opp akutte næringsmangler. 

- Du må unngå mat som trekker deg ned, og tilføre nok av det som bygger deg opp. sier Dahlseng. 

LES OGSÅ: Drikker du mye brus?

God tarmhelse

En god bakterieflora i tarmen er viktig. Nyere forskning viser at tarmfloraen er avgjørende for hvordan sentralnervesystemet virker, og dermed vår psyke.

– Mennesker har alltid visst at magen og psyken henger sammen. Inntil nylig har man trodd at påvirkningen hovedsakelig går fra hodet til magen, som når man får vondt i magen av å være redd.

- Ny forskning viser at påvirkningen er sterkere andre veien, magen påvirker hjernen langt mer enn man har vært klar over, og spiller en avgjørende rolle for psykisk helse,  sier Dahlseng.

TENK PÅ TARMEN: Næringsstoffer som er gunstige for tarmfloraen er bra for helsen - både fysisk og psykisk. Foto: Shutterstock
TENK PÅ TARMEN: Næringsstoffer som er gunstige for tarmfloraen er bra for helsen - både fysisk og psykisk. Foto: Shutterstock Vis mer

Bakterier i tarmen kommuniserer med hjernen og påvirker dermed våre følelser og tanker.

Kan skape betennesler

Mat som brød, sukker, frukt og søtt pålegg kan gi betennelser i kroppen. Betennelser er igjen koblet til blant annet depresjon.

Sukker og andre karbohydrater bidrar også til å mate de «slemme» tarmbakteriene og er enda en grunn til å redusere på den type mat.

Tarmbakteriene utfører viktige oppgaver. Blant annet hjelper de med å fordøye mat, og de bistår i produksjon av vitaminer og andre stoffer i kroppen.

Mennesker med betennelser i tarmen har større forekomst av depresjon og angst enn normalt, og irritasjoner i tarmen vil i seg selv føre til uro og negative følelser.

Tekst: Anne Lene Johnsen

Denne artikkelen er også publisert i Allers nr. 51.

LES OGSÅ: Jorunn hadde angst for å bæsje på seg

Til forsiden