PROTEINBARER: Det er viktig å få i seg nok fiber og de fleste av oss har litt å gå på der, men proteinbarer og sukkerfritt godteri er i flere tilfeller tilsatt så mye fiber at bare én bar gir deg over halvparten av anbefalt inntak. Det kan bli hard kost for magen. FOTO: NTB Scanpix
PROTEINBARER: Det er viktig å få i seg nok fiber og de fleste av oss har litt å gå på der, men proteinbarer og sukkerfritt godteri er i flere tilfeller tilsatt så mye fiber at bare én bar gir deg over halvparten av anbefalt inntak. Det kan bli hard kost for magen. FOTO: NTB Scanpix
Proteinbarer:

«Sunne» sjokolader og proteinbarer kan gi magetrøbbel

Inneholder ofte stoffer som kan forårsake oppblåst mage eller forstoppelse.

- Når det gjelder «sunne» sjokolader og proteinbarer så er de ofte tilsatt inulin. Inulin regnes som et fiber da det har samme egenskaper som fiber, sier Beate Rosvoll Eidissen, som er ernæringsfaglig rådgiver med bachelor i ernæring.

Inulin er en naturlig karbohydrat som finnes i blant annet løk, bananer, hvete og i jordskokker og har samme egenskapene som fiber. En økning i fiberinntaket har de fleste av oss bare godt av, da det kan minske risikoen for både tarmkreft og hjerte- og karsykdommer, i tillegg til å kunne hjelpe på fordøyelsen vår.

- Fiber er generelt assosiert med en lavere risiko for livsstilssykdommer, som hjerte – og karsykdom. Dessuten er det fiber i mange sunne matvarer, som i grønnsaker og fiber kan gjøre at du blir mettere fordi det ligger lenger i magen, forteller klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud.

LES OGSÅ: Sannheten om kostfiber

Rask økning i inntaket kan gi vondt i magen

At vi får i oss fiber på gjennom barer, shakes og snop, er det dermed i utgangspunktet ikke så mye i veien med, så lenge det ikke erstatter andre sunne matvarer. Men om du nettopp har begynt å spise mye proteinbarer, eller bestemt deg for å droppe sukker, men likevel vil ha litt sjokolade hver dag, kan det altså være at du kjenner det i magen.

- Det er veldig individuelt hvor mye fiber magen din tåler, men det kan være lurt å heller trappe opp inntaket, sier Eskerud.

Det er nemlig slik at er du ikke helt vant med det, kan mye fiber gjøre at du får vondt i magen, føler deg oppblåst og du kan få forstoppelse.

- Inulin og oligofruktose, som ofte blir brukt er sunt fiber, men går du over til tre sånne barer om dagen, så kan det bli litt mye.

LES OGSÅ: Sliter du med treg mage?

Én bar kan gi deg halvparten av anbefalt inntak

Det er selvsagt forskjellig hvor mye fiber som er tilsatt, og det er heller ikke alle proteinbarer eller sukkerfri sjokolade som gir noe ekstra fiber. Men som eksempel er det mellom 12 og 15 gram fiber per 60 grams bar i de populære Questbarene. Sukkerfri Sukrinsjokolade fra Funksjonell mat gir omlag 20 gram fiber per 100 gram.

Til sammenligning ville du fått i deg rundt to gram fiber om du gikk for 100 gram vanlig melkesjokolade.

Så selv om fiber er sunt, kan det være verdt å merke seg at en Questbar med det inneholder rundt halvparten av anbefalt daglig inntak av fiber, og de fleste av oss får i dag i oss litt under anbefalingen på mellom 25 og 35 gram per dag.

- De fleste nordmenn får i seg mindre fiber enn det som anbefales, så at man får i seg for mye er i alle fall ikke et problem for folk flest. Men jeg kan jo se at enkelte, som spiser mye slike proteinbarer og sunnere sjokolader kan få i seg mer fiber enn hva anbefalingene tilsier, sier Rosvoll Eidissen.

- Får man i seg for mye fiber enn det magen tåler får man gjerne mye luft i magen. Det kan også virke forstoppende på magen. Fiber skal jo hjelpe mot forstoppelse, men om man får i seg mye fiber og i tillegg drikker lite vann kan de gi plager i form av rumling, luft og forstoppelse.

LES OGSÅ: Tyggis og sukkerfrie pastiller kan ha lakserende effekt

Kan også være andre ting i barene du reagerer på

Vil du ikke trappe ned igjen på barene kan det hjelpe å drikke litt mer vann, fordi det som skjer er at fiberet suger til seg væske i tarmen og gjør at magen blir hard. Dermed trenger du mer væske.

- Fiber binder væske og på den måten stimulerer det tarmen til å jobbe. Spiser man mye fiber og får I seg lite væske kan det virke mot sin hensikt.

Du skal heller ikke ta det for god fisk at det er fiberet som gjør at du får vondt i magen. Får du det kan det være lurt å sjekke ingredienselista og sjekke om det ikke er noe der du kan reagere på, for eksempel søtstoffene som eventuelt brukt istedenfor sukker. Det er uendelig mange barer, shaker, godterier og erstatningsvarer der ute, og vi reagerer alle forskjellig. Du har kanskje hørt at sukkeralkoholer, altså søtningsmidlene som slutter på -ol kan gjøre deg oppblåst.

- Er du veldig glade i disse proteinbarene og føler det går ut over magen kan man jo prøve å drikke litt mere vann for å se om det går seg til. Men barene inneholder jo mye annet også, så om det er akkurat fiberen som gjør at man får plager med magen kan være vanskelig å si, poengterer Rosvoll Eidissen .

Dessuten er inulin og oligofruktose, selv om det er sunt, det vi kaller høyfodmap-fiber. Det betyr at det kan være vanskelig for noen mager å få fordøyd det. Dette gjelder altså ikke alle, men det kan være lurt å ha i bakhodet om du merker at du ikke helt tåler den nye favorittbaren.

LES OGSÅ: Grønnsaker med lav fodmap

Næringsinnholdet i matvarene som er omtalt i denne saken:

  • Questbarene: Mellom 302 og 359 kalorier, mellom 11 og 17 gram fett, mellom 34 og 40 gram karbohydrater (hvorav 1-4 er sukkerarter), mellom 21 og 25 gram fiber, mellom 33 og 34 gram protein og mellom 0,66 og 1 gram salt.
  • Sukrinsjokolade fra Funksjonell mat: Sukrin melkesjokolade: 399 kalorier, 7 gram protein, 10 gram karbohydrater hvorav 8 gram sukker, 33 gram fett g 20 gram kostfiber
  • Sukrin Mandel og havsalt: 424 kaloeri, 8 gram protein hvorav 9 gram karbohydrater, 8 gram sukker, 25 gram fett og 20 gram kostfiber.

Til sammenligning vil vanlig melkesjokolade gi: 541 kalorier, 53 gram karbohydrater, 32 gram fett, 8,1 gram protein og 2,6 gram fiber

Kilde: Gymgrossisten.no Funksjonell mat og Matvaretabellen.no

Til forsiden