KALORIER I SUSHI: Noen av sushibitene er reale kaloribomber. Vet du hvilke? Foto: Aftenposten
KALORIER I SUSHI: Noen av sushibitene er reale kaloribomber. Vet du hvilke? Foto: AftenpostenVis mer

Sushi

Sushi - det er fort gjort å gå på en kalorismell

Se hvilke sushibiter du bør velge, og hvilke du bør være ekstra forsiktig med.

Før var det pizza, og ingenting annet, som var den ultimate helgkosen, men etter at sushien gjorde sitt inntog her til lands, har denne japanske mattradisjonen blitt minst like populær på kosedager.

Og det er slett ikke så verst å kunne kose seg så mye med et måltid som attpåtil gir deg god samvittighet – hurra for fisk. Og kanskje klapper du deg selv på skulderen for å ha gjort et godt middagsvalg i dag. Eller, har du egentlig det?

– Sushi er en fin måte å få i seg mer fisk på, med sunt fett og nyttige vitaminer og mineraler. Det er «snill mat» hvis man spiser i et rolig tempo, og ikke spiser for mye, sier ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge til KK.no.

Hun mener at hovedproblemet først og fremst er at vi spiser for fort, noe som gjør at vi raskt kan ende opp med å spise alt for mange biter. 

Når det er sagt, er det også noen av sushi-ingrediensene som er ekstra kaloririke – og disse bør du være obs på hvis du prøver å passe på vekta.

LES OGSÅ: Sushi i skål med brokkoli og avokado

VELG VARIERT: Sørg for å velge litt variert av fet og mager fisk, og kutt gjerne vekk litt av risen. Foto: Shutterstock / HLPhoto
VELG VARIERT: Sørg for å velge litt variert av fet og mager fisk, og kutt gjerne vekk litt av risen. Foto: Shutterstock / HLPhoto Vis mer

Tempura er kaloriverstingen

Hos nettstedet Sushifaq.com kan du sjekke kaloriinnholdet i de ulike sushibiter og makiruller, og denne oversikten viser tydelig hvem som er kaloriverstingene.

En vanlig bit nigiri med laks inneholder rundt 50 kalorier, mens nigiri med hvit fisk inneholder rundt 40 kalorier.

En hel makirull med laks og avokado utgjør cirka 304 kalorier, mens en tempura makirull med scampi inneholder hele 508 kalorier – altså litt i overkant av en hel middag.

– Tempura maki, altså de friterte bitene, har helt klart et høyere kaloriinnhold, og disse bør man begrense inntaket av. Hvis du i tillegg får i deg chilimajones, ris, laks og avokado, så vil det totalt sett bli svært mange kalorier, forklarer ernæringsfysiologen.

EKSPERT: Ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge. Foto: Privat
EKSPERT: Ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge. Foto: Privat Vis mer

Hun påpeker derfor at tempurabitene og de bitene som serveres med majones, er de mest kaloririke på sushimenyen. Disse kan du med fordel spise færre av. Den tredje tingen hun gjerne peker mot er selvsagt risen.

– Nå skal det sies at det er fint å få i seg litt ris, det er ingen grunn til å kutte det helt ut, men du bør passe på mengdene. Det kan fort bli litt for mye ris i et sushimåltid, sier hun og gjør oppmerksom på at soyasausen også inneholder svært mye salt – som selvsagt ikke er bra.

Velg både fet og mager fisk

Det er altså ikke så mye du trenger å huske på dersom du vil spise sushimåltidet med god samvittighet.

Hvis du begrenser tempura og majones, kutter litt av risen, og ikke spiser for mange biter, så er du absolutt innafor, og kan gjerne gi deg selv en klapp på skulderen.

Men du gjør også lurt i å variere litt på fisken du velger, slik at du ikke bare spiser deg mett på laks.

– Laks er selvfølgelig kjempesunt, men det er også kaloririkt i mengder. Sørg for å velge litt variert av fet og mager fisk, for å bidra til et mer variert kosthold, sier Bugge.

– Hvit fisk er for eksempel en veldig god kilde til jod, som er viktig å få i seg. Spesielt blant unge kvinner i dag som ikke drikker særlig med melk, legger hun til. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: