Tar hodet aldri fri? Disse grepene kan hjelpe deg

Fem grep kan hjelpe deg å systematisere og få gjennomført det du trenger å gjøre. Du vil få bedre kontroll over livet og bli lykkeligere, ifølge coach og produktivitetsekspert Morten Røvik.

MYE I HODET: Sliter du med å være tilstede i nuet og bruker unødvendig mye tid på å la ugjorte oppgaver kverne i hodet? Foto: NTB Shutterstock
MYE I HODET: Sliter du med å være tilstede i nuet og bruker unødvendig mye tid på å la ugjorte oppgaver kverne i hodet? Foto: NTB Shutterstock Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Føler du at hodet aldri tar fri fordi du tenker på ting du skal gjøre eller ting du skulle ha gjort? Da kan det være en idé å gjennomføre en fysisk og mental ryddesjau.

Klarer du å ta i bruk verktøy som vil gi deg kontroll over alle gjøremål i hverdagen, vil du også klare å være mer til stede i øyeblikket, mener Morten Røvik, coach og produktivitetsekspert.

– Du vil bli mer til stede når du er sammen med nære og kjære og du slapper bedre av når du er alene fordi du ikke bekymrer deg over ugjorte ting. Du får mer kontroll over livet og blir lykkeligere, sier han til Vi.no.

Røvik påpeker at det er nødvendig å unngå negativt stress for å bevare en god helse.

– For mange er det et stort problem å unngå stress. Både i arbeidslivet og privatlivet bruker vi hodet som et verktøy og lagringsplass for alt vi skal gjøre noe med, sier Røvik.

Mindre glemsk

Røvik bruker den såkalte GTD-metodikken («Getting things done») utviklet av David Allen, som har skrevet selvhjelpsboka ved samme navn.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.