Te

Teen du bør drikke tre kopper av om dagen

Noen kopper te hver dag kan styrke immunforsvaret, senke kolesterolet og hjelpe deg å holde vekta.

BRA FOR HELSA: Te kan være med på å senke kolesterolet og bedre immunforsvaret ditt.  Foto: Scanpix
BRA FOR HELSA: Te kan være med på å senke kolesterolet og bedre immunforsvaret ditt. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er fortsatt kaldt ute og da er lite bedre enn en kopp deilig varm drikke. Te er faktisk noe av det aller sunneste du kan drikke – og du trenger ikke frykte koffeininnholdet. 

- Sammen med vann er usukret te den beste tørstedrikken du kan velge, sier ernæringsfaglig rådgiver Malén Gudbrandsgaard. 

- Te inneholder en rekke stoffer som kan gi gunstige helseeffekter, som å beskytte mot hjertesykdommer og bedre immunforsvaret. 

Ifølge henne er koffeininnholdet i te så lavt at du ikke trenger være bekymret for at teen skal virke dehydrerende. 

Ikke overdriv væskeinntaket 

Husk imidlertid at drikker du flere kopper te om dagen, bør det ikke komme i tillegg til alt vannet du får i deg. Urolog Sissel Overn, ved Overnklinikken har tidligere fortalt KK.no at mange drikker så mye vann at blæra får for mye å jobbe med. 

For de aller fleste holder det med en til to liter, og hun anbefaler enkelt og greit å drikke når du kjenner at du trenger det. 

- Mitt beste råd er å drikke vann når du er tørst, samt til alle måltider. Drikker du mye annet i løpet av dagen, som for eksempel juice, kaffe, te eller melk kan du fint redusere vanninntaket ditt, har hun sagt til KK.no. 

LES OGSÅ: Går du unormalt mye på do? 

Svart og grønn te er best

Når det er sagt er det en masse gode ting ved å drikke te. Ikke bare er det godt med varm drikke om vinteren. Ifølge Gudbrandsgaard er det også lettere for kroppen å nyttiggjøre seg av alle de sunne stoffene når drikken er varm. 

Skal du velge den aller sunneste teen, velger du grønn eller sort te. Oloong-te, som kan sies å være en mørkebrun te – nærme den svarte, er også blant topp tre. 

LES OGSÅ: Trenddrikkene du garantert vil høre om i 2016

Styrker immunforsvaret og bekjemper hjertesykdom

Det er forsket mye på helsegevinstene ved tedrikking de siste tiårene, og resultatene er gledelige for oss te-elskere. 

- Amerikansk forskning hevder te kan gi et sterkere immunforsvar og hjelpe kroppen med å nedkjempe og dempe infeksjoner. Noen av stoffene som finnes i drikken viser seg å være de samme som finnes i enkelte kreftceller, parasitter, sopp og bakterier. 

Dette gjør at kroppen blir flinkere til å bekjempe farlige inntrengere. 

- Kroppen oppfatter stoffene i sort og grønn te som inntrengere og øver på denne måten opp immunforsvaret til å bekjempe disse, forklarer Gudbrandsgard. 

Te skal også kunne være med på å senke blodtrykket, bekjempe hjerte- og karsykdommer, samt hjelpe deg å holde vekta. 

Ifølge Gudbrandsgaard skal tre kopper te om dagen kunne gjøre mye for hjertehelsen, og minske risikoen for hjerte- og karsykdommer. 

- Flavonoider, som er et stoff i teen kan bidra til at fett i blodårene brytes ned. I tillegg inneholder te antioksidanter, forklarer hun. 

LES OGSÅ: Så mange kopper kaffe er det trygt å drikke

Senker blodtrykket og holder vekta i sjakk 

Sort te skal kunne ha spesielt gunstig effekt på blodtrykket, men også grønn te skal være med på å senke det farlige LDL-kolesterolet, ved at stoffer i teen, polyfenoler, binder fettsyrer i tarmen, så de ikke blir tatt opp i blodet. 

- Grønn te reduserer vektøkning særlig hos mennesker som spiser mye fet mat. Studier har vist at de som drikker grønn te regelmessig bruker lengre tid på å legge på seg enn de som ikke drikker te. Dette skyldes Eigallokatekin-gallet (EGCG) - et stoff som senker hurtigheten på vektøkningen, og fører til at absorpsjonen av fett senkes med hele 30 prosent.

LES OGSÅ: Den beste «brusen» du kan velge

Så mye kan du drikke

Det er omtrent halvparten så mye koffein i te som i kaffe. Ifølge Matportalen.no kan du regne med omlag 26 milligram koffein per desiliter med te. Voksne er anbefalt å holde seg under en daglig dose på 400 miligram koffein. Det vil si at du kan drikke omlag seks krus à 2,5 desiliter med te hver dag. 

Det er imidlertid forskjell på folk og noen tåler koffein bedre enn andre. 

Barn og unge bør ikke ha mer enn 2,5 miligram koffein per kilo kroppsvekt. Et barn på 30 kilo bør altså ikke drikke mer enn en kopp med te i løpet av en dag. Også gravide og ammende bør være forsiktige med inntaket. 

– Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Kaffe, te og cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten, og når man ammer er 100-200 miligram daglig, har avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Henriette Øien, tidligere forklart KK.no.

LES OGSÅ: Vær obs på smertestillende med koffein

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer