Fiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang, og grovt brød er en god måte å få i seg nok av dette på.  Foto: Shutterstock / nata-lunata
Fiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang, og grovt brød er en god måte å få i seg nok av dette på. Foto: Shutterstock / nata-lunata
Vondt I Magen

Tegn på at kroppen din trenger mer fiber

Mange sliter med å få i seg nok, og det kan skape mye trøbbel.

Fiber er viktig for deg. Nok fiber er med på å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og diabetes type 2. Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) hjelper fiber blant annet med å motvirke forstoppelse, senke kolesterolet og gi bedre kontroll over blodsukkeret. 

Det anbefalte inntaket for voksne hver dag ligger på omkring 30 gram, og gode kilder for å få i seg nok er eksempelvis grønnsaker, poteter, bønner og erter, kli, hvete, havre og ris. 

Grunnen til at fiber er så bra for tarmen vår, er at det sveller i væske. Fiber i tarmen øker i volum og lager et press på tarmveggene. Når muskelveggen i tarmene våre kjenner presset, sendes signaler om at tarminnholdet skal skvises videre. 

- Det er en stor fordel å spise mat som inneholder mye kostfiber nettopp fordi det har denne triggende effekten på tarmsystemet. Spiser du mye loff og kneippbrød, og lite frukt og grønt, vil du få i deg minimalt med kostfiber og gå glipp av denne positive effekten, har ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen tidligere sagt til KK.no. 

Mistenker du at du får i deg for lite fiber, er det også noen tegn du kan se etter for å finne ut om balansen er feil.

1. Forstoppelse

- De som spiser relativt normalt og likevel opplever forstoppelse, spiser ofte feil type mat – for lite fiber, sier ernæringsfysiolog Mathisen. 

Det skal sies at forstoppelse også kan skyldes at du drikker for lite vann eller er for lite fysisk aktiv. 

Du har kanskje opplevd forstoppelse på ferie og det er ofte fordi du kanskje får i deg mindre fiber enn vanligvis og ikke kjøper spesielt fiberrike retter.  

- Mangelen på grønnsaker, salattilbehør og ikke minst grove kornprodukter har absolutt noe å si for hard mage og forstoppelse. I tillegg spiser vi gjerne sjeldent og lite på grunn av varmen, og da blir det lite fyll i magen, sier Mathiesen. 

Her finner du flere gode tips til hvordan du kan bli kvitt forstoppelse. 

(Artikkelen fortsetter under) 

Å oppleve forstoppelse kan være et tegn på at du får i deg for lite fiber. Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski
Å oppleve forstoppelse kan være et tegn på at du får i deg for lite fiber. Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski Vis mer

2. Du har sjelden avføring

Dennis Raahave, seniorforsker ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, sier det er vanlig for gjennomsnittspersonen å ha avføring hvert fall hver 24. time.  

Han sier at de hyppigste grunnene til at enkelte kanskje ikke har dette, er mangel på kostfiber, uregelmessig inntak av måltider, mangel på væske og lite mosjon. 

Gülen Arslan Lied, overlegge og professor ved seksjon for gastroenterologi og seksjon for klinisk spesialallergologi ved Haugeland Universitetssykehus har tidligere sagt til KK.no at det riktignok er forskjell fra person til person hvor ofte det er vanlig å ha avføring. 

- Det er varierende og individuelt, men opptil to til tre tømminger er normalt per dag. Det er også normalt med tre tømminger per uke.

LES OGSÅ: Så ofte er det vanlig å gå på do

3. Avføringen din er hard 

Det kan være smertefullt å oppleve at avføringen din er hard. Har du hatt forstoppelse kan du oppleve at det er vondt å presse ut avføringen, fordi den har samlet seg i tarmen. 

-  Spiser du for eksempel lite fiber, frukt, grønnsaker og grovbrød, samt ikke drikker nok væske til daglig, vil du kunne oppleve å få treg fordøyelse og hard mage, har kostholdsekspert Jeanette Roede tidligere sagt til KK.no

Du bør derfor drikke mye vann, gjerne en halvliter vann før hvert måltid, og spise fiberrike matvarer, ifølge kostholdseksperten Gillian McKeith. 

LES OGSÅ: Slik bør avføringen din se ut

(Artikkelen fortsetter under) 

Smerter i magen kan også være et tegn på at du spiser for lite fiber. Foto: Shutterstock / Irina Bg
Smerter i magen kan også være et tegn på at du spiser for lite fiber. Foto: Shutterstock / Irina Bg Vis mer

4. Du får mageknip

Har du mye vondt i magen og føler deg oppblåst, kan dette også være et tegn på at du får i deg for lite fiber. 

Men hvis du plutselig har økt fiberinntaket ditt og får vondt i magen, skal det nevnes at det kan være tegn på det motsatte: 

- Får man i seg for mye fiber enn det magen tåler, får man gjerne mye luft i magen. Det kan også virke forstoppende på magen. Fiber skal jo hjelpe mot forstoppelse, men om man får i seg mye fiber og i tillegg drikker lite vann kan de gi plager i form av rumling, luft og forstoppelse, har Beate Rosvoll Eidissen, ernæringsfaglig rådgiver med bachelorgrad i ernæring, tidligere sagt til KK.no. 

LES OGSÅ: Får du i deg nok fiber? 

Her kan du også lese om tegn på at du får i deg for mye fiber. 

 

Til forsiden