DEHYDRERT: Tørsten kommer faktisk først etter at kroppen har begynt å bli dehydrert. FOTO: NTB Scanpix
DEHYDRERT: Tørsten kommer faktisk først etter at kroppen har begynt å bli dehydrert. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Dehydrert

Tegnene på at du har drukket for lite vann

Tørsten kommer faktisk først etter at kroppen har begynt å bli dehydrert.

Vi vet godt at vann slukker tørsten, det er bra for kroppen og det hjelper oss med å unngå hodepine og holde konsentrasjonen oppe. Vannet man drikker renser kroppen for avfallsstoffer, og gjør at du føler deg pigg og frisk.

Men hvordan vet du egentlig når du har drukket for lite vann? Selvfølgelig, man blir tørst, men tørsten kommer faktisk først etter at kroppen har begynt å bli dehydrert. Det sies at når man begynner å føle seg litt småtørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 til 2 prosent av kroppsvekten din.

Det er derfor svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på at du skal ha lyst på drikke. Ifølge svenske Expressen og væskeforsker Christer Svensén ved Karolinska institutt i Stockholm, trenger vi normalt å få i oss mellom en og en halv til to liter væske hver dag. På dager hvor man svetter mye eller befinner seg et sted hvor det er ekstra varmt (for eksempel på solferie i Spania), så trenger man gjerne opptil fire liter per dag.

Drukket for lite

Svensén har også listet opp en liten smørbrødliste med tegn som kan tyde på at man har drukket for lite.

Her er noen tydelige tegn:

  • Du føler deg trøtt og sliten
  • Du har hodepine
  • Urinen din er mørk
  • Du er tørr i munnen
  • Øynene dine ser tørre og «syke» ut. På små barn kan dehydrering også påvirke reaksjonsevne og bevissthet

KK har tidligere skrevet at et av de beste triksene for å unngå å bli dehydrert er å sørge for at du alltid har vann lett tilgjengelig. Ha for eksempel en mugge med vann stående hjemme eller på arbeidsplassen, ha med deg en vannflaske i vesken eller i sekken, og sørg alltid for at du har med nok vann på trening.

Synes du det føles slitsomt å få i deg så mye vann, så kan du også gjøre det litt mer fristende ved å ha i noen sitronskiver, frukt eller litt slangeagurk.

MER FRISTENDE: Å legge et par skiver med sitron eller lime i vannglasset kan gjøre det enklere å få i seg nok væske. FOTO: NTB Scanpix
MER FRISTENDE: Å legge et par skiver med sitron eller lime i vannglasset kan gjøre det enklere å få i seg nok væske. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ikke bra å drikke for mye heller

Da vet vi at det er veldig viktig å få i oss nok væske i løpet av en dag, men ifølge Sissel Overn, som er urolog ved Overnklinikken i Hokksund, så finnes det også noen ulemper ved å drikke for mye vann. Det har hun tidligere uttalt til KK.

- Hiver du innpå for store mengder kan det faktisk være helsefarlig, sa hun den gang.

På Overnklinikken har Overn sett følgene av nordmenns til tider usunne drikkevaner. Hun har får inn pasienter i alle aldre som sliter med overaktiv blære og lekkasje.

- Det kommer en del pasienter til meg fordi de tisser ofte, og det viser seg at en god del av disse har et altfor høyt vanninntak.

Det ikke bra for blæra å håndtere litervis. Blir den overarbeidet kan man faktisk ende opp med problemer som overaktiv blære og urinlekkasje. - I tillegg skyller man ut salter og andre viktige stoffer fra blodet når man drikker store mengder vann - dette kan føre til hyponatremia, en tilstand der blodet inneholder for lite sodium.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: