Tenker du kun på utseendet ditt når du trener?

Mange kan ha godt av å endre fokus.

NYTT FOKUS: - Det er ingenting galt i å ønske seg en flott fysikk, men jeg mener det er mye mer positivt ladet å jobbe for helse og en kropp som fungerer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
NYTT FOKUS: - Det er ingenting galt i å ønske seg en flott fysikk, men jeg mener det er mye mer positivt ladet å jobbe for helse og en kropp som fungerer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Det er ikke uvanlig å gå rundt med et ønske om å forandre på sitt eget utseende i større eller mindre grad. For veldig mange er det grunnen til at de bestemmer seg for å begynne å trene, og ofte er utseende og estetikk i fokus. I tillegg lever vi i et samfunn med mye prestasjons- og kroppspress. Det å være slank og veltrent blir ansett som å være sunn og inneha sterk viljestyrke.

Men trening har som kjent veldig mange andre fordeler, som mer energi, bedre fysisk og psykisk helse, bedre søvn og bedre konsentrasjon. Men disse helsefordelene forsvinner dessverre ofte i det sterke utseendefokuset, og eksperter mener mange kan ha godt av å endre fokus.

For hva hjelper det å ha sprettrumpe om du ikke kan gå i trapper når du blir gammel? Og hva hjelper det å ha sixpack om du ikke kan bøye deg ned for å ta på sko uten å få vondt i ryggen?

- Vi burde absolutt endre fokus fra hvordan kroppen ser ut, til hvordan den fungerer. Det er synd å si det, men det kroppslige idealet du trener for kan være vanskelig å oppnå uten å måtte ofre mye. Vi burde skifte fokus fra utseende til helse. Tenk på alt det fantastiske kroppen din får til!

Det sier Maria Uldahl, som er ernæringsrådgiver for Spis, Tren, Tenk til KK.

Det skjer mange av reaksjoner inne i kroppen din akkurat nå, uten at du trenger å ofre det en tanke. Hjertet banker, lungene puster, blodet transporterer oksygen, tarmen tar hånd om maten du har spist, hormoner sender signaler hit og dit.. og mye mer.

- Når du er på trening, så vil jeg anbefale å forsøke å skifte fokus fra utseende og kaloribrenning til hvordan aktiviteten får deg til å føle deg. Føler du deg bra? Supert! Føler du deg dårlig? Da er det kanskje på tide å finne en annen treningsform, sier Uldahl.

LES OGSÅ: Enkel og effektiv hjemmetrening på 20 minutter

EKSPERTEN: Maria Uldahl mener det er viktig å skifte fokus for å finne treningsglede.
EKSPERTEN: Maria Uldahl mener det er viktig å skifte fokus for å finne treningsglede. Vis mer

- Trening skal ikke være en straff

For mange blir trening en måte å kontrollere kroppen på, og et middel til å endre på den. For mange blir treningen også et middel for å veie opp for det de har spist, eller som en straff for det de har spist.

- Hvor ofte har man ikke hørt noen si «Jeg må få trent hardt i dag, fordi jeg spiste godteri i helga». Med dette mener jeg ikke at vi ikke skal trene eller være fysiske aktive, men heller påpeke ytre fokuserte mål som har et opphav i nettopp diettkulturen vår. Trening skal aldri være straff for maten du spiser.

Det sier Melissa Mosby, som er aktivitetsrådgiver i Spis, Tren, Tenk.

Kroppen vår er fantastisk! Den gjør at vi puster, ler, hopper, danser, at vi kan drive med det vi ønsker. Alle har en verdifull kropp, uavhengig av størrelse, fasong og farge.

- Det er så lett å glemme verdien av kroppens funksjon og alt den får til i det evinnelige jaget som finnes i samfunnet. Jeg tror vi må skifte litt fokus, og heller se til alt kroppen vår får til, og glede oss over å være i aktivitet. Når vi har glede, trivsel og god helse som mål, er det kanskje lettere å opprettholde en treningsrutine, sier hun.

LES OGSÅ: Mariella løp maraton med en hjertesykdom som kunne drept henne

VIKTIGST MED EN KROPP SOM FUNGERER: - Kroppen skal bære oss livet ut, og om vi ønsker god livskvalitet bør vi tenke mer på å ha en funksjonell og smertefri kropp fremfor et flott utseende, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
VIKTIGST MED EN KROPP SOM FUNGERER: - Kroppen skal bære oss livet ut, og om vi ønsker god livskvalitet bør vi tenke mer på å ha en funksjonell og smertefri kropp fremfor et flott utseende, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

For stort fokus på utseendet

- Hvorfor tror du fokuset ofte kun er på utseendet når vi trener?

- Det tenker jeg er fordi utseendet er det vi forholder oss til både i speilbildet og i møte med andre. Mange ønsker å ha en kropp de er stolte av å vise frem, sier Julie Rafoss, som er personlig trener og coach til KK.

Hun mener fokuset i større grad bør være helse og funksjon.

- Kroppen skal bære oss livet ut, og om vi ønsker god livskvalitet bør vi tenke mer på å ha en funksjonell og smertefri kropp fremfor et flott utseende. Utseendet bør være en bonuseffekt og ikke den hovedsakelige drivkraften til å trene, sier hun.

LES OGSÅ: Trening gjør deg lykkeligere enn penger

Helsefordeler ved å trene

- Det er ingenting galt i å ønske seg en flott fysikk, men jeg mener det er mye mer positivt ladet å jobbe for helse og en kropp som fungerer, sier Rafoss.

Det finnes veldig mange andre positive effekter som man kan oppdage når man begynner å trene.

- Trening legger til rette for mestring, bevegelsesglede og ikke minst den utrolig gode følelsen av å ha gjort noe bra for sin egen helse. Når man klarer å flytte fokus over på disse tingene, er det ofte lettere å opprettholde motivasjonen over tid enn dersom man kun tenker på utseendet.

Det sier Jørgen Holmemo, som har mastergrad i idrettsvitenskap og jobber som personlig trener på STERK i Oslo.

Han har selv møtt mange personer som har begynt å trene utelukkende av ønske om å forandre på kroppens utseende, men som har skiftet fokus underveis og som nå trener kun fordi de synes det er gøy og at det gir en god følelse.

Indre motivasjon og bevegelsesglede er viktig for å ha en aktiv livsstil. Det er mange positive helseeffekter ved å være i bevegelse, både fysiologiske og psykologiske. Hvordan kjenner du deg etter en trening? Har du mer energi, sover bedre, føler deg sterkere eller holder ut litt lengre på løpeturen?

- Det er verdt å nevne at vi alle har forskjellige mål med treningen vår. Noen vil bli sterke, løpe litt lengre eller sykle lengst mulig, og det er kjempebra å ha mål, sier Mosby.

Hodet og kroppen henger sammen, og derfor vil et godt forhold til trening gi store helsegevinster både fysisk og psykisk. Finn din bevegelsesglede, dropp å tenke alt eller ingenting om trening, dropp å lage deg regler for hva du burde trene, kjenn heller etter på hva du har lyst til å trene. Den beste treningen er den du liker!

LES OGSÅ: Har du hørt om geiteyoga?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer