FÆLE TANKER: Tenker du ofte fæle ting og blir skremt av deg selv?  Foto: Shutterstock / KieferPix
FÆLE TANKER: Tenker du ofte fæle ting og blir skremt av deg selv? Foto: Shutterstock / KieferPix
Fæle Tanker

Tenker du ofte fæle tanker?

Det er helt normalt, ifølge ekspert.

Har du noen gang hatt skikkelig fæle tanker, selv om du vet du aldri ville hørt på dem? Kanskje du har stått på en bro og tenkt: hva om jeg bare hopper? Eller kanskje du har tenkt på å kaste hunden din eller et spedbarn utenfor balkongen? 

Bjarne Hansen er psykolog i Helse Bergen og førstemanuesis ved Universitetet i Bergen. Han forklarer at det er usikkert hvorfor vi får denne formen for tanker. 

– Hjernen produserer en stadig strøm av tanker og det meste av dette passerer uten at en verken bryr seg om dette eller vurderer tankene som spesielt interessante eller viktige. Rett som det er kan det dukke opp streiftanker som omhandler ting eller hendelser en verken liker eller ønsker skal inntreffe.

Og slike tanker er svær vanlige: 

- I en studie fant man at nesten alle fra tid til annen har tanker med et fælt innhold. Rundt 90 prosent rapporterte at de har hatt tanker om å skade barn, hoppe foran t-banen eller kræsje bilen, sier han til KK.no. 

Selv om dette er normalt og ufarlig blir noen veldig redd for, og opptatt av, hvorfor de har slike tanker. De prøver å ta kontroll over dem, og bruker mye tid på å forsøke å ikke tenke slik. På et nivå forstår de at dette ikke er reelt eller uttrykk for noe en ønsker, men en tør ikke helt stole på dette, forklarer psykologen: 

- For mange fører dette til en vond sirkel der de opplever stadig mer ubehag og redsel når de får slike tanker og bruker stadig mer krefter i forsøk på å få kontroll over disse. Dersom dette opptar mye tid går utover livskvalitet, kan en ha en tvangslidelse, OCD.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere 

Prøvde å behandle fæle tanker 

Hansen forklarer at man tidligere brukte noe som kalles tankestopp for å «behandle» slike tanker. 

- Da skulle man bare ikke tenke på det man ikke ville tenke på. Men det er en dårlig behandling. Om jeg spør deg om å ikke tenke på en isbjørn i fem minutter også spør om du klarte det, så tenker du jo på en isbjørn. 

Så fokuset gikk heller over til å akseptere at man i blant får fæle tanker

- Poenget er at det ikke er tankene som er problemet. Det unormale er når man blir redd for tankene sine. Hvis du spør normalbefolkningen om de har tenkt på å kræsje bilen eller rope noe stygt, så finner du ikke forskjell i tankeinnholdet. Men forskjellen er hvordan de tolker det. 

Han sammenligner det med å ha edderkoppfobi. Forskjellen på en med eddekoppfobi og en som ikke har det er ikke edderkoppen, men hvordan man forholder seg til den. 

- Behandlingsmålet er ikke å bli kvitt alle edderkoppene i verden, men at man må takle tankene. Det samme gjelder med disse fæle tankene vi får, sier han. 

Han forteller at de fleste kan bli litt skremt av tankene sine, men at man som regel forstår at en tanke bare er en tanke. 

IKKE BEKYMRE DEG: Kjører du deg fast i dine egne tanker, kan du få tendenser til tvangstanker, mener Bjarne Hansen. Foto: Shutterstock / Lolostock
IKKE BEKYMRE DEG: Kjører du deg fast i dine egne tanker, kan du få tendenser til tvangstanker, mener Bjarne Hansen. Foto: Shutterstock / Lolostock Vis mer

LES OGSÅ: Fem ting du bør si til deg selv hver dag

Det er helt normalt

Så hvor kommer disse tankene fra? Hansen forklarer at det ikke finnes en spesiell grunn. Men at vi tenker så mye i løpet av en dag at det bør være naturlig at noen tanker med innhold en ikke ønsker eller går god for dukker opp nå og da

- Hjernen vår sensurerer ikke ting. Vi produserer mange forskjellige tanker, og alt er ikke perfekt logikk. Ikke alt er like interessant, og noe kan oppleves som fælt. Men uten denne funksjonen ville det ikke vært mye rom for kreativitet og fantasi, sier han. 

Dersom du noen gang har blitt skremt av dine egne tanker, mener Hansen du kan slappe helt av. Det er ikke farlig! Pass bare på at du ikke kjører deg fast i bekymring over at du klarer å tenke fæle ting. 

- Enkelte får veldig plagsomme tanker og prøver å ta kontroll over det. Det verste som kan skje er at du ender opp med et tankekontrollprosjekt som hindrer livskvaliteten din. Dersom du bruker mye tid på dette kan det bli tvangstanker. Og da kan det være på tide å søke hjelp. 

LES OGSÅ: Dette er de vanligste tvangstankene 

- Låste inn kniver

Sidsel Myhr i Ananke, Norsk OCD Forening, har jobbet med personer med tvangslidelser i over 25 år. Hun forklarer at personer med tvangslidelser vil ta disse tankene mye mer alvorlig enn andre vil.

- De begynner å analysere disse tankene. De tviler på seg selv og tror det kan ligge noe i tankene. Mens andre får tanken, også forsvinner den, vil personer med tvangstanker kunne begynne å lure på om de kanskje faktisk er i stand til å dytte noen utfor et stup osv, forklarer hun. 

Et menneske som har diagnosen OCD tviler mer på seg selv. Hun forteller om personer som ikke kan sitte barnevakt fordi de er redd for å gjøre barnet noe. Noen låser inn kniver fordi de er redde for å stikke ned samboeren sin. 

- De ville aldri gjort det. Men de tviler på seg selv

I slike tilfeller kan kognitiv terapi og eksponeringsterapi være til hjelp. Hun mener man bør spørre seg selv: kommer jeg virkelig til å gjøre det? Når man får fæle tanker. 

- Få hjelp av en psykolog. La tanken bare være der, fordi den vil forsvinne. Skyver man tankene bort kommer de ti ganger sterkere tilbake. Kjenn på tankene og tenk at det kun er en tanke.

LES OGSÅ: Nær ved å slå barnet ditt?

Til forsiden