Kondisjon

Test kondisjonen uten å trene!

Vet du hvordan du ligger an?

GOD FORM? Vet du hvor god kondisen din er? NTNU har utviklet en kalkulator som kjapt finner din kondisjonsalder. Foto: Maridav - Fotolia
GOD FORM? Vet du hvor god kondisen din er? NTNU har utviklet en kalkulator som kjapt finner din kondisjonsalder. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Vi liker å tro at vi er i relativt god form når det kommer til kondis. Men det er de færreste av oss som faktisk har gjennomgått kliniske tester for å måle kondisjonsnivået.

Det er imidlertid ikke nødvendig å leve i uvitenhet lenger. Nå kan du nemlig finne svaret på dette hjemme i din egen stue. Alt du trenger er en datamaskin.

Cardiac Exercise Research Group (CERG) ved NTNU har nemlig utviklet en kondiskalkulator som kan gi deg en ganske nøyaktig pekepinn på hvordan du ligger an. Den tar utgangspunkt i sju variabler som du selv må fylle inn: 

  • Alder
  • Kjønn
  • Hvor ofte du trener
  • Hvor lenge du vanligvis trener
  • Hvor hardt du tar i ved trening
  • Din midjeomkrets
  • Din hvilepuls 
PULS: Fysisk aktivitetsnivå, livvidde og hvilepuls er noen av variablene som tas med i beregningen for å finne din kondisjon. Foto: Bildagentur-online/McPhoto-Bau 1 / Alamy/All Over Press
PULS: Fysisk aktivitetsnivå, livvidde og hvilepuls er noen av variablene som tas med i beregningen for å finne din kondisjon. Foto: Bildagentur-online/McPhoto-Bau 1 / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Ganske nøyaktige resultater

– Kalkulatoren regner ut hvor god eller dårlig kondisjon du har, målt som maksimalt oksygenopptak (VO2max), sier Andrea Hegdahl Tiltnes, kommunikasjonsansvarlig for CERG ved NTNU, til KK.no. 

– Den forteller deg altså om du ligger på et kondisjonsnivå over, som forventet, eller under det som er gjennomsnitt for ditt kjønn og din alder.

Hun forklarer at det faktiske maksimale oksygenopptaket ditt vil du kun få ved å gjennomføre en klinisk test, men det er tidkrevende, krever kyndig personell og dyrt utstyr, og er dermed noe de færreste har anledning til å gjøre. 

– Selv om ikke kalkulatoren er en direkte måling har våre studier vist at VO2max estimeres relativt nøyaktig ved å bruke disse kliniske og selvrapporterte variablene. 

LES OGSÅ: Den beste kondisjonstreningen for vekttap

Finn din kondisjonsalder

Testing av kondisjon har tradisjonelt sett ikke vært vanlig praksis, blant annet fordi slik testing er både ressurs- og kostnadskrevende i forhold til lett tilgjengelige og målbare faktorer som blodtrykk, vekt, og hvilepuls. 

Det har heller ikke eksistert noe særlig med materiale som beskriver hvilke nivåer av kondisjon som kan forventes i en frisk voksen befolkning.

Forskere ved NTNU har derfor gjort en stor undersøkelse der de målte VO2max direkte hos mer enn 4600 nordmenn i alderen 20 til 90 år, og det er nettopp basert på denne studien at de har laget kondiskalkulatoren.

LES OGSÅ: Tipset som gjør deg løpeglad

TESTING: Det faktiske maksimale oksygenopptaket ditt vil du kun få ved å gjennomføre en klinisk test, men det er tidkrevende, krever kyndig personell og dyrt utstyr,  Foto: REX/Juice/All Over Press
TESTING: Det faktiske maksimale oksygenopptaket ditt vil du kun få ved å gjennomføre en klinisk test, men det er tidkrevende, krever kyndig personell og dyrt utstyr, Foto: REX/Juice/All Over Press Vis mer

– Kondiskalkulatoren har gjort det lettere å måle VO2max enkelt og kostnadsfritt. Gjennom å ikke bare publisere studien, men også å lage kondisjonskalkulatoren, har vi gjort disse tallene tilgjengelige for hvem som helst, hvor som helst, når som helst, forteller hun. 

Og siden kalkulatoren er noe som alle kan bruke for å teste seg selv, har de valgt å gjøre det enklere for alle å forstå hva resultatet betyr. Kondisjonstallet man får kan nemlig være ganske intetsigende for folk flest, derfor regnes det også om til kondisjonsalder. 

– Om noen får beskjed om at de har VO2max på for eksempel 40, så er det få som kan relatere noe til det. Er du derimot 26 år, og får en kondisjonsalder som en 46-åring, så blir det ganske tydelig for deg at du ikke har god kondis. 

LES OGSÅ: Pusteøvelsen som gir bedre utholdenhet

Kondis har mye å si for helsa

I løpet av de siste årene har styrketrening blitt stadig mer utbredt blant jenter, nå skal vi ikke lenger bare være tynne – men sterke og stramme.

Styrketrening er også viktig både for å styrke kroppen, skjelettet og muskulaturen din, men også for å gjøre kroppen mer motstandsdyktig mot for eksempel belastningsskader.

SLITEN: God kondisjon er sterkt forbundet med en god helse og redusert risiko for å utvikle en rekke sykdommer. Foto: (c) Fredrik Telleus/Maskot/Corbis/All Over Press
SLITEN: God kondisjon er sterkt forbundet med en god helse og redusert risiko for å utvikle en rekke sykdommer. Foto: (c) Fredrik Telleus/Maskot/Corbis/All Over Press Vis mer

Men det betyr ikke at du bare kan legge kondisjonstreningen på hylla. Den er minst like viktig for helsa.

– God kondisjon er sterkt forbundet med en god helse og redusert risiko for å utvikle en rekke sykdommer, som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og enkelte kreftsykdommer. 

– Det kan også gjøre deg i bedre stand til å takle sykdom når du først får det, og til å komme deg raskere igjen etter sykdom eller operasjon. 

Mange studier har tidligere vist at kondisjonsnivået vårt målt som maksimalt oksygenopptak (VO2max), er den enkeltfaktoren som er best til å se risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom og tidlig død.

Tiltnes forteller at de også prøver å kommunisere tydelig at det er lett å forbedre kondisen med trening. Og de håper at kondisjonskalkulatoren skal gi folk motivasjon til å være mer fysisk aktiv.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer