Property release:   Model release: b  location: Majorca
Property release: Model release: b location: Majorca Vis mer

Trening

Ti grunner til å svømme i sommer

Få på deg badetøyet og kom deg uti vannet!

Publisert
Sist oppdatert
Er du en liten badeengel som elsker å plaske i sjøen nå om sommeren? Bra!

Å svømme er en finfin aktivitet som holder deg i form sommeren gjennom. Så pass på å utnytte alle mulligheter du får til å hoppe uti og ta deg en velgjørende svømmeøkt.

Og fortsett gjerne med svømmingen til høsten, også!

LES OGSÅ: Bassengbadende blondine? Les dette for hårets skyld!

Sjekk videoene som viser riktig svømmeteknikk lenger ned i saken.

Her er ti grunner til at svømming er bra for deg:



  • Straks du er omsluttet av vann, reduseres vekten kroppen din må bære selv med 90 prosent. Å svømme gir derfor liten belastning på leddene dine, så selv du som sliter med slike vondter kan bruke dette som trening.

  • Vann er 850 ganger tettere enn luft, og dermed gir vann musklene en fin motstand som gjør svømming til glimrende muskeltrening. Omtrent 2/3 av kroppens muskler aktiveres når du svømmer.

  • Klarer du å svømme i et jevnt tempo i 20 minutter eller mer, blir svømmeturen en god treningsøkt.

  • Hvor mange kalorier du forbrenner avhenger av din vekt og intensiteten på svømmingen, men en generell regel er at ved 15 minutters svømming forbrenner brystsvømming 90 kalorier, ryggsvømming forbrenner 120 kalorier, crawling forbrenner 150 kalorier, og butterfly forbrenner 225 kalorier.

  • Svømming lærer deg kontroll over pusten - en teknikk du kan bruke ellers, for eksempel når du blir stressa eller får angstanfall.

  • Straks du finner rytmen, blir svømming en meditativ øvelse som gir fin avkobling fra alle tankene som svirrer rundt i hodet ellers. Du finner "flyten", og får roet deg ned mentalt.

  • Du får trent på motorikken når du svømmer. Riktig timing er viktig for å få til svømmetakene.

  • Med riktig svømmestilling blir ryggraden din avlastet og stimulert. Det gjør godt for deg med vond rygg.

  • Uansett om du er overvektig eller tung kan du bevege deg som en fisk i vannet.

  • Å omsluttes av vann minner oss om månedene i mors liv. Dermed kan svømming virke beroligende og avspennende på oss.

LES OGSÅ: Badedraktene som redder sommeren

LÆR DEG BRYSTSVØMMING:





LÆR DEG Å CRAWLE:



<strong>TIDLØST:</strong> Alle kan bruke svømming som trening, uansett alder, vekt og form. Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto
TIDLØST: Alle kan bruke svømming som trening, uansett alder, vekt og form. Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer