Depresjon

Tidlige tegn på at du er i ferd med å bli deprimert

- Det kan være vanskelig å skille mellom vanlig tristhet og depresjon, sier ekspert.

HAR DU FÅTT EN DEPRESJON?: Alle har problemer i løpet av livet. Jo tidligere du ber om hjelp, desto større er sjansene for at du blir bra. Foto: Plainpicture
HAR DU FÅTT EN DEPRESJON?: Alle har problemer i løpet av livet. Jo tidligere du ber om hjelp, desto større er sjansene for at du blir bra. Foto: Plainpicture Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Følelsen av tristhet er noe de fleste vil oppleve i løpet av livet. Dødsfall, skilsmisser eller å miste jobben er eksempler på hendelser som kan utløse en alvorlig sorgreaksjon. For noen kan det være vanskelig å vite om reaksjonen er normal, eller om det er i ferd med å utvikle seg til en klinisk depresjon. 

LES OGSÅ: Depresjon er en større byrde enn kreft

- Det kan være vanskelig å skille mellom vanlig tristhet og depresjon, og er ofte vanskelig å vite om man er innenfor normalspekteret, sier Kjersti Lillevoll, førsteamanuensis i Forskningsgruppen for klinisk psykologi ved Universitetet i Tromsø. 

Depresjon er én av de vanligste psykiske lidelsene i Norge i dag, og rundt 400.000 nordmenn lever med depresjon. Rundt 25 prosent av alle kvinner og 15 prosent av alle menn vil oppleve en depresjon som trenger behandling i løpet av livet, opplyser Norsk Helseinformatikk.

Lillevoll forklarer at forskjellen mellom depresjon og vanlig tristhet ofte handler om intensiteten, varigheten og omfanget av tristheten. 

- Det kan være et varseltegn dersom du føler deg nedfor over lang tid, får lite glede av ting og grubler mye, eller får dårlig appetitt og dårlig søvn. Dersom tristheten påvirker din evne til å fungere sosialt og i jobb, kan det være begynnelsen på en depresjon, sier hun.

Overgangen mellom normal tristhet og klinisk depresjon kan være glidende. Ofte får man problemer med å gå på jobb, føler at alt er håpløst og at man ikke mestrer noe. 

- Det er naturlig å gå gjennom perioder som er tyngre enn andre, men de fleste klarer å komme seg opp igjen ved hjelp av venner og familie. Dersom du heller vil holde deg hjemme, og ikke orker å gjøre det som tidligere var meningsfullt, kan det være et tegn på en depresjon, sier hun. 

LES OGSÅ: Depresjon kan skyldes vitaminmangel

Symptomer

Tove Gundersen er utdannet cand.san fra medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, og er generalsekretær i Rådet for psykisk helse. Hun forteller at følgende symptomer kan være tidlige tegn på en depresjon:

  • Søvnproblemer og endring av søvnmønster over tid.
  • Spiser annerledes enn før.
  • Trøtt og mangler energi, gjør ikke det du pleier.
  • Blir fortere lei deg.
  • Opplever å være mindre verdt.
  • Føler lettere skyld.
  • Ubehagsfølelse, angst, og at du er mer urolig enn vanlig.
  • Noe konsentrasjonsproblemer og fysisk ubehag.
     

- Hvis tre, fire av symptomene opptrer samtidig, kan det bety at du er i ferd med å utvikle en depresjon, sier hun.

Hun presiserer at tristhet og mange av symptomene over er vanlige tegn på sorg, og kan ofte forveksles med depresjon. Sorg er naturlige reaksjoner på tap i livet, og det er når sorgen fastlåses at mennesker trenger hjelp.

LES OGSÅ: Slik kan du lære å leve med sorg

VARSELTEGN: Det kan være et varseltegn dersom du føler deg nedfor og grubler mye, eller får dårlig appetitt og dårlig søvn. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
VARSELTEGN: Det kan være et varseltegn dersom du føler deg nedfor og grubler mye, eller får dårlig appetitt og dårlig søvn. Foto: Shutterstock / Photographee.eu Vis mer

Hva bør du gjøre?

Lillevoll sier at det beste du kan gjøre dersom du opplever disse følelsene, er å gå mot din egen antakelse om at alt er meningsløst.

- Bryt ut av den onde sirkelen. Hvis du begynner å isolerer deg og slutter å gjøre det du pleier, vil du fort oppdage at det ikke hjelper. Prøv å oppsøke det som pleide å være godt og positivt, men ikke kle på deg en positiv tvangstrøye. Prøv å finne det positive i livet, sier hun.

Norsk helseinformatikk opplyser at det kreves en varighet på minst to uker for å kunne kalle tilstanden en depresjon. Lillevoll sier at det ikke betyr at alle som er triste i over to uker har en depresjon.

- Dersom det har det skjedd noe trist, som for eksempel et dødsfall, er det naturlig at reaksjonen varer mer enn 2 uker. Det kommer litt an på konteksten. De fleste vil oppleve at de får reaksjoner som innebærer tristhet ved hendelser som skilsmisse, død eller andre livskriser. Ofte vil det gå over av seg selv, men for noen utvikler det seg til en depresjon, sier hun.

LES OGSÅ: Bør du fortelle jobben at du er syk eller sliter litt?

Be om hjelp

Gundersen sier at noe av det viktigste å gjøre når du har det vanskelig, er å snakke med noen og være åpen. Snakk med en venn eller et familiemedlem. (Her får du gode tips om hvordan du kan fortelle dine nærmeste at du sliter psykisk!)

- Alle har problemer i løpet av livet. Jo tidligere du ber om hjelp, desto større er sjansene for at du blir bra, og at problemene ikke utvikler seg. Mange har godt av å få hjelp til å sortere hva det handler om, og det kan være normale reaksjoner som ikke bør sykeliggjøres, sier hun. 

Det finnes mange steder du kan henvende deg:

  • Fastlegen din.

  • Privatpraktiserende psykolog. 

  • Kirkens SOS. Døgnåpen tjeneste.

  • Mental Helse Hjelpetelefonen er en gratis og døgnåpen telefontjeneste som du kan ringe på 116 123. Foretrekker du å skrive i stedet for å ringe, kan du benytte Hjelpetelefonens nettjeneste sidetmedord.no. 

  • På nettsidene til Rådet for psykisk helse finner du informasjon om psykiske helseplager, og hvor du kan henvende deg hvis du trenger hjelp.  

  • Kurs i depresjonsmestring kan hjelpe de fleste.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer