SOVER GODT: De første tre til fire timene etter du har sovnet er den beste søvnen, uavhengig av når du la deg. Foto: © Nicole Hill Gerulat
SOVER GODT: De første tre til fire timene etter du har sovnet er den beste søvnen, uavhengig av når du la deg. Foto: © Nicole Hill Gerulat
Sove

Tidspunktet du sover best

Noen nattetimer er faktisk viktigere enn andre.

Vi har hørt at skjønnhetssøvnen er viktig for å holde seg ung og vakker, men også helsen vår er avhengig av gode søvnrutiner. Når vi sover er nemlig energiforbruket på sitt laveste, slik at kroppen kan konsentrere seg om å gjenoppbygge, slik at alt kan fortsette å fungere som det skal. 

At vi får nok søvn har vi altså skjønt er viktig, men hva med leggetiden? Er det visse tidspunkt som gir bedre søvnkvalitet enn andre, og sover vi bedre før klokken 24?

LES OGSÅ: Sover du ikke nok? Dette kan være grunnen

De første viktige timene

– Nei, det er ikke sant at søvnen før klokken 24 er den beste søvnen. Det er en myte, har psykolog og søvnforsker ved St. Olavs hospital, Håvard Kallestad, uttalt til KK.no.

Det er riktignok forskjell på søvnen vår i løpet av natten, men dette er ikke nødvendigvis avhengig av hva klokken er, men hvor lenge det er siden du har sovnet. 

– Det vil si at det er ikke noe som skjer med søvnen for eksempel klokken tre på natten, men det skjer noe med søvnen cirka 30 minutter etter du har sovnet, eller etter at du har sovet i cirka to til tre timer, forklarer han: – Dersom vi skal være helt korrekt, så er søvnstadiene en har på gitte tidspunkt på natten avhengige av hvor lenge en har sovet, og ens døgnrytme, legger han til.

LES OGSÅ: Pust deg i søvn

Den beste søvnen er...

Også professor og søvnekspert ved Haukeland Universitetssykehus, Bjørn Bjorvatn, er enig i at det ikke er klokkeslettet som bestemmer når søvnen er best.

– Den beste søvnen har man de første tre til fire timene etter innsovning, uavhengig av når man legger seg. Det betyr at hvis man legger seg før klokken 24, så sover man best da, men ellers er det en myte at den beste søvnen er før midnatt, har han tidligere fortalt til KK.no.

Når vi legger oss om kvelden er altså ikke det viktigste. Det er ikke slik at enkelte tidspunkter er bedre enn andre, for dette vil selvsagt avhenge av din daglige rutine i forhold til jobb eller skole.

Det viktigste er derfor at du sørger for å få nok søvn om natten.

Får du nok søvn?

Men da kan man jo også spørre seg hva som er nok søvn? Heller ikke her er det noen eksakt fasitsvar, men dersom du føler deg uthvilt neste dag kan du anta at du har fått nok søvn den natten.

– Ideell sengetid er avhengig av når man skal stå opp og søvnbehovet. Er søvnbehovet syv timer, og man må opp klokken sju, bør man jo legge seg før midnatt for å få tid nok i sengen til å sove tilstrekkelig, forteller Bjorvatn. 

Når det kommer til søvn setter kroppen også pris på at du har litt rutiner. Og ifølge Kallestad styres døgnrytmen vår i større grad av når vi står opp enn når vi legger oss.

– Det er viktig å skille mellom mennesker som har vanskeligheter med å sove og de som ikke har det.

-  Dersom en har vanskeligheter med å sove er det viktig å stå opp til samme tid hver dag, uke og helg, uavhengig av hvordan en har sovet. Det hjelper på sikt. Det er mindre viktig å legge seg til samme tid, forklarer han.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden