Løping

Til nye høyder med bakkeløp

Ta fatt i bakkene, og kom i bedre form og bli en bedre løper.

BLI BEDRE! Ved å utfordre deg selv i motbakker og nedoverløp, blir du en bedre løper.  Foto: Thinkstock
BLI BEDRE! Ved å utfordre deg selv i motbakker og nedoverløp, blir du en bedre løper. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Løpebølgen er her som aldri før. Store løp som Sentrumsløpet hadde rekordmange deltakere i år, og antall deltakere på Oslo Maraton øker også for hvert år. For ikke å snakke om KK-mila, som anslår ny løpsrekord den 7. september i år.

Meld deg på KK-mila her!

Du er kanskje også blant dem som har kastet deg på løpebølgen?

Men vær nå ærlig: Styrer du unna «incline»-knappen på tredemølla, og holder deg stort sett til flat mark når du løper ute? Dette kan ha stor betydning for din formutvikling. For ved å utfordre deg selv i motbakker og nedoverbakker, blir du garantert en bedre løper, ifølge News.Health.com. Og det er hele åtte grunner til det.






PÅ TREDEMØLLA OGSÅ: Ja, det er bare å trykke på incline-knappen! Foto: Thinkstock
PÅ TREDEMØLLA OGSÅ: Ja, det er bare å trykke på incline-knappen! Foto: Thinkstock Vis mer

Oppover

1. Mer muskler. Å jobbe mot tyngdekraften gjør deg sterkere, fordi du må jobbe hardere enn når du løper på flat mark. Med sterkere lår- setemuskulatur vil du oppleve at du vil klare å løpe raskere.





2. Mindre skader, del 1. Om du ikke er kjent med tilstanden, har du sikkert hørt om «Runner´s knee», som oppstår ved stor og ensidig belastning. Runners knee kan gi store smerter i ytre del av lårbeinet like over kneleddet, og vil for mange bety å måtte legge joggeskoene på hylla over en lengre periode. For å unngå dette anbefales man å kjøre knebøy for å styrke lårene. Men å løpe i motbakke har samme effekt. Og da forbrenner du jo kalorier i tillegg!

3. Sterkere overkropp. Siden det er tyngre for beina dine å løpe oppover, blir det naturlig å bruke armene mer for å avlaste underkroppen. Dette vil gi økt styrke på overkroppen, og vips har du en løpetur som trener hele kroppen. Dette gjør også at du vil lære deg å bruke armene dine og kjernemuskulatur når du løper på flatt terreng, som vil redusere risikoen for belastningsskader.

4. Utholdenhet. Det er uten tvil mer slitsomt og utfordrende å løpe oppover enn på flat mark. Ikke bare bygger du mer muskler i underekstremitetene, men du øker lungekapasiteten. Begge deler gjør at du kan løpe lengre uten å ta deg helt ut.

LES OGSÅ: Den raskeste vei til bedre form

LØP NEDOVER: Å løpe i nedoverbakker styrker kjernemuskulaturen. Sterkere mage er for eksempel et kjempepluss! Foto: Thinkstock
LØP NEDOVER: Å løpe i nedoverbakker styrker kjernemuskulaturen. Sterkere mage er for eksempel et kjempepluss! Foto: Thinkstock Vis mer

Nedover






5. Økt fart. Når du løper nedover sørger tyngdekraften for at beinmuskulaturen må jobbe mye hardere for å bremse ned farten, så føttene ikke dundrer ned i bakken for hvert steg. Og som nevnt betyr sterke lårmuskler bedre evne til å øke farten.

6. Mindre skader, del 2. Å jobbe med tyngdekraften utfordrer også leggene. Ved å styrke forsiden av leggen kan du redusere risikoen for beinhinnebetennelse.

LES OGSÅ: Gjør du denne løpetabben?

7. Etterlengtet hvile. Alle vet at det føles lettere å løpe i nedoverbakke. Dette betyr at musklene kan ta seg en liten pause. Da vil du spare krefter, og samtidig reduserer du risikoen for skade siden du tvinger andre muskler til å bli aktivert.

8. Sterkere kjernemuskulatur. Når du løper nedover er det desto viktigere å aktivere kjernemuskulaturen, for å beskytte knærne ettersom nedoverløping kan være veldig belastende for kroppen. Du vil altså styrke hele kjernen - inkludert magen (og hvem vil ikke det?).

LES OGSÅ: Trener du egentlig effektivt nok?

LØP OPPOVER - UNNGÅ SKADER: Det å løpe i motbakker er med på å redusere risikoen for skader.  Foto: Thinkstock
LØP OPPOVER - UNNGÅ SKADER: Det å løpe i motbakker er med på å redusere risikoen for skader. Foto: Thinkstock Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer