FORDØYELSE: Mange av oss sliter med fordøyelsen - om det så er at den er for treg, eller for rask.  Foto: © Zoonar/D.Vasileva
FORDØYELSE: Mange av oss sliter med fordøyelsen - om det så er at den er for treg, eller for rask. Foto: © Zoonar/D.Vasileva
Treg Mage

Tips som hjelper deg få fart på fordøyelsen

Men ett av dem betyr at du må være villig til å «ta grep» et bestemt sted...

Sliter du med fordøyelsen, har du trolig prøvd mange metoder for å lette på dette.  Men hva hvis verken fiber, utrensninger, trening eller kostendringer fungerer?

Da er kanskje dette noe for deg. Men en liten advarsel: Dette er ikke for pyser! 

Det å massere området mellom skjedeinngangen og endetarmsåpningen (perineum), skal visst nok gjøre at fordøyelsen får opp farten.

En amerikansk studie gjennomført ved the University of California i 2014, og som ble publisert i The Journal of General Internal Medicine (les mer her),  kom frem til disse resultatene, har forskningsnettstedet Science Daily tidligere skrevet

Ifølge studien, sliter hele 19 prosent av oss med forstoppelse, og det gjelder oftere kvinner. Forskerne utførte testen på over 100 personer med forstoppelse. Den ene gruppen lærte seg massasjen, og den andre ikke.

LES OGSÅ: Slik bør avføringen din se ut

- Har ikke helt troen

Etter fire uker fant forskerne ut at de som utførte denne litt ekle massasjen, hadde økt tarmfuksjon. Testpersonene i denne gruppen sa også at det hjalp på konsistensen, slik at det «kom ut» lettere.

Hele 82 prosent av disse slo fast at de skulle fortsette med massasjen.

Allmennlege og sjefsvarlege på Lommelegen.no - Brynjulf Barexstein, har imidlertid ikke like stor tro på det.

- Jeg vet at dette ikke brukes i norsk helsevesen per i dag. Det kan bety at det ikke er virksomt, da helsevesenet er pragmatisk anlagt og tar i bruk alt som har dokumentert virkning, sier han.

Selv om han ikke ser helt bort fra at det kan ha en effekt, anbefaler han heller  å følge de mer tradisjonelle rådene.

- Jeg vet at slik massasje forsøkes på babyer av og til, men jeg har liten tro på dette hos voksne. Men en trenger jo ikke gå på do oftere enn det man må, det er jo selvregulerende. Prøv heller med mer aktivitet, sier han.

LES OGSÅ: Ta en titt i toalettskålen

Dette kan du gjøre med kosten

Ernæringsfysiolog Martine Dokken, forklarer at det også er mange andre måter å få opp farten på fordøyelsen på.

- Det er kanskje ikke noen revolusjonerende råd, men de fungerer: Spis masse fiber fra grove kornprodukter, frukt, bær, belgfrukter og nøtter, sier hun.

Også Dokken er mer tilhenger av de mer tradisjonelle rådene, og støtter legen.

- I tillegg kan det hjelpe å få i seg produkter tilsatt melkesyrebakterier, slik som Biola og Actimel. Drikk masse vann og vær fysisk aktiv, det er det som virkelig fungerer, sier hun.

Til slutt råder hun deg til å ta deg en tur til legen, hvis du ofte sliter med treg fordøyelse.

- Du bør utelukke andre grunner som for eksempel irritabel tarm eller intoleranser, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen

Til forsiden