Hold Formen

Tipsene som hjelper deg å holde formen i ferien

Ifølge treningseksperten er det ikke så mye som skal til!

DU TRENGER BARE Å TA MED JOGGESKO: Uansett hvor i verden du er, er løping veldig enkelt å få til. Foto: Ina Damli/NTB Scanpix
DU TRENGER BARE Å TA MED JOGGESKO: Uansett hvor i verden du er, er løping veldig enkelt å få til. Foto: Ina Damli/NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ferie er til for å senke tempoet, på alle måter. Men hva gjør du om du egentlig er i god form, og ikke har lyst til å begynne helt på nytt med å få opp kondisen til høsten? Det beste er jo å fortsette som før, og egentlig burde dette være den enkleste ting i verden, siden du har fri, og dermed flere timer til rådighet enn ellers. Men så er det ikke alltid vi klarer å holde på de gode intensjonene når feriefølelsen siger innover oss, og vi har mest lyst til å ligge i sola og slappe av. Dessuten kan jo fort transport­etapper, barnepass og svigermorbesøk spolere treningsplanene våre. 

Vi kontaktet Helle Bornstein, som er personlig trener og daglig leder av Smart Trening, for å få råd. Og den gode nyheten er at om det bare er snakk om at du ikke får trent på en uke, har ikke dette så mye å si for formen. Du kan fint hoppe rett tilbake til ditt vanlige treningsopplegg når ferieuka er over. Skal du på ferie i mer enn en uke, og det går mer enn 10 dager uten at du får trent, viser studier at formen vil dale med rundt fire prosent. Går det enda lengre tid, vil kondisjonen forringes ytterligere. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer