DU TRENGER BARE Å TA MED JOGGESKO: Uansett hvor i verden du er, er løping veldig enkelt å få til. Foto: Ina Damli/NTB Scanpix
DU TRENGER BARE Å TA MED JOGGESKO: Uansett hvor i verden du er, er løping veldig enkelt å få til. Foto: Ina Damli/NTB Scanpix Vis mer

Hold Formen

Tipsene som hjelper deg å holde formen i ferien

Ifølge treningseksperten er det ikke så mye som skal til!

Publisert

Ferie er til for å senke tempoet, på alle måter. Men hva gjør du om du egentlig er i god form, og ikke har lyst til å begynne helt på nytt med å få opp kondisen til høsten? Det beste er jo å fortsette som før, og egentlig burde dette være den enkleste ting i verden, siden du har fri, og dermed flere timer til rådighet enn ellers. Men så er det ikke alltid vi klarer å holde på de gode intensjonene når feriefølelsen siger innover oss, og vi har mest lyst til å ligge i sola og slappe av. Dessuten kan jo fort transport­etapper, barnepass og svigermorbesøk spolere treningsplanene våre. 

Vi kontaktet Helle Bornstein, som er personlig trener og daglig leder av Smart Trening, for å få råd. Og den gode nyheten er at om det bare er snakk om at du ikke får trent på en uke, har ikke dette så mye å si for formen. Du kan fint hoppe rett tilbake til ditt vanlige treningsopplegg når ferieuka er over. Skal du på ferie i mer enn en uke, og det går mer enn 10 dager uten at du får trent, viser studier at formen vil dale med rundt fire prosent. Går det enda lengre tid, vil kondisjonen forringes ytterligere. 

Med andre ord, skal du på ferie i to uker, så prøv å få trent minst én gang i løpet av denne perioden, og helst to. Da gjør ikke avbrekket så mye.

LES OGSÅ: Kom i gang med pull-ups!

Treningsekspertens beste tips 

Nedenfor finner du Helle Bornsteins tips for deg som ønsker å holde formen ved like i ferien:

LES OGSÅ: Mange kvinner trener for mye kondisjon

Slik løper du intervaller


LES OGSÅ: Slik blir du klar til KK-mila

Får du ikke løpt i ferien? 

Får du ikke muligheten til å ta deg en løpeøkt der du er i ferien, finnes det andre måter å få opp pulsen så ­kondisjonsnivået vedlikeholdes. Høyintensiv intervalltrening kan gjøres hvor som helst – på et hotellrom eller ved bassengkanten, for eksempel.
 
Gjør enten intervaller på 20 ­sekunder med 10 sekunder pause åtte ganger, eller 45 sekunder med 15 sekunder pause fire ganger (altså totalt 4 minutter). Gjenta disse ­rundene minst tre ganger, så du totalt trener i minst 12 minutter. Her er noen forslag til øvelser:


Denne saken står også i KK nr 29, 2016. 
Lurer du på noe? Kontakt 
redaksjonen@kk.no 

LES OGSÅ: 3 supereffektive økter på mølla

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer