KK-COACHEN: Christine Otterstad gir råd så du kan finne din nye, positive mentale vei.  Foto: Astrid Waller
KK-COACHEN: Christine Otterstad gir råd så du kan finne din nye, positive mentale vei. Foto: Astrid Waller
Dårlige Tankemønstre

Tipset som hjelper deg ut av negativ tankegang

- Spør deg selv: «Hva er lurt å tenke i denne situasjonen?» råder KK-coach Christine Otterstad.

Kjørelæreren min var en (i mine unge øyne) gammel mann som alltid satt med et bestemt blikk på veien. Jeg husker hvor redd jeg var for å gjøre feil i disse timene. Etter hver time måtte jeg omtrent brekke løs fingrene av rattet, og ryggen min var helt våt av svette. 

Alt jeg gjorde i disse timene, var utrolig bevisst og gjennomtenkt. Om kjørelæreren ba meg kjøre inn i en rundkjøring, så var jeg bevisst på hva han forventet av meg. Jeg visste at han forventet at jeg skulle ta en titt i både sidespeil og bakspeilet, for så å forsikre meg om at det var klart fra venstre før jeg kjørte inn i rundkjøringen. Dette måtte jeg konsentrere meg om å tenke på hver gang. Til tross for mye svette og stive fingre tok det ikke mange timene før trafikkreglene begynte å synke inn. På 18-årsdagen min kunne jeg endelig sette meg inn i bilen med førerkortet i lomma og uten kjørelæreren ved min side.

Noen av oss har ubevisst øvd på å tenke positive tanker i hverdagen, mens andre har øvet på å respondere med negative tanker i de samme situasjonene. Dette er sjelden bevisst, det er ofte bare noe vi har begynt å gjøre.

LES OGSÅ: Sliter du med mørke og tunge tanker? Her er øvelsen som kan hjelpe!

Nå har jeg hatt førerkort i mange år, og jeg tenker veldig sjelden over hva jeg gjør når jeg kjører bil. Det skjer mer eller mindre ubevisst. Litt sånn av seg selv. Bilkjøring sitter liksom i ryggmargen. Ikke så rent sjelden ender jeg opp på Sats når jeg egentlig skulle på kontoret. Men, jeg har helt klart lagt meg til en del uvaner i trafikken. Til tross for at jeg slurver litt med blinklys og ikke havner på helt riktig sted, går det som regel bra. 

Når jeg holder foredrag, pleier jeg å bruke bilkjøring som et eksempel på hvordan vi kommer oss ut av dårlige tankemønstre. Tankemønstre kan sammenlignes med å kjøre bil. Vi har på et eller annet tidspunkt begynt å øve oss på å tenke på en spesiell måte. Etter hvert som tiden går og vi får mange timer med øvelse på baken, eller i dette tilfeller i hodet, så tilegner vi oss egne måter vi foretrekker å tenke på. Noen av oss har ubevisst øvd på å tenke positive tanker i hverdagen, mens andre har øvet på å respondere med negative tanker i de samme situasjonene. Dette er sjelden bevisst, det er ofte bare noe vi har begynt å gjøre. Så fortsetter vi med det akkurat som vi gjør når vi kjører bil. Noe veldig bevisst glir sakte, men sikkert over til å bli noe vi gjør ubevisst.

Det er dette man gjør når man trenger å komme seg ut av dårlige tankemønstre. Du må spørre deg selv om hva som er lurt å tenke i denne situasjonen.

LES OGSÅ: Bli kvitt negative tanker

Etter mange år med førerkort må jeg innrømme at jeg ville blitt ganske stresset om jeg var blitt tvunget til å kjøre opp på nytt i dag. På den andre siden tror jeg ikke at det villet blitt noe problem. La oss si at kjørelæreren hadde bedt meg kjøre inn i en rundkjøring. Da ville jeg rett og slett blitt nødt til å tenke «Hva forventer han av meg?» og deretter tatt med meg mange bevisste tanker inn i noe jeg vanligvis gjør ubevisst. «Da må jeg ta en titt i sidespeilet og bakspeilet, før jeg forsikrer meg om at det er ledig fra venstre», hadde jeg tenkt, selv om jeg aldri tenker sånn ellers. Jeg ville altså klart å ta med meg noe veldig bevisst inn i noe jeg vanligvis gjør helt ubevisst.

Det er dette man gjør når man trenger å komme seg ut av dårlige tankemønstre. Du må spørre deg selv om hva som er lurt å tenke i denne situasjonen. På sett og vis er det dette som er mental trening. Jo oftere vi tenker bevisste tanker der vi vanligvis reagerer ubevisst, desto fortere vil du lage nye tankemønstre som er bra for deg. Og snart kjører du av gårde på din nye, positive mentale vei uten en kjørelærer som maser på deg.

Til forsiden