MELLOMMÅLTID: Vet du hvorfor et par knekkebrød med cottage cheese er perfekt påfyll mellom for eksempel lunsj og middag? FOTO: NTB Scanpix.
MELLOMMÅLTID: Vet du hvorfor et par knekkebrød med cottage cheese er perfekt påfyll mellom for eksempel lunsj og middag? FOTO: NTB Scanpix.Vis mer

Mellommåltid:

To ting alle mellommåltid bør inneholde

Hjelper deg å holde magen mett!

Poenget med mellommåltider, er å unngå at du blir så sulten at blodsukkeret stuper om kapp med både humør og konsentrasjon, og at du ender opp med å impulshamstre sjokolade og spise trippel porsjon middag.

Planlagte sunne mellommåltider, kan nemlig forhindre søtsug og usunn småspising. Det kan også gjøre det lettere å unngå overspising.

Mange ernæringsfysiologer anbefaler derfor et lite mellommåltid både mellom frokost og lunsj og mellom lunsj og middag. Men, det er ikke hva som helst som egner seg.

LES OGSÅ: Føler du deg alltid sulten?

Husk to ting!

Et mellommåltid skal ikke være et fullt måltid og bør ikke inneholder like mange kalorier som et hovedmåltid. Ernæringsfysiologer anbefaler gjerne at et mellommåltid består av mellom 150 til 250 kalorier.

En annen tommelfingerregel er at mellommåltidet bør inneholde mest mulig av to ting: proteiner og fiber. Dette er fordi det metter godt og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt.

Det finnes mye som kan være gode mellommåltid, og det er selvfølgelig viktig å velge noe du selv liker og har lyst på, men som samtidig er sunt. Er du glad i knekkebrød, er det et fint alternativ.

- Ett til to knekkebrød med pålegg, for eksempel cottage cheese og frukt, fungerer fint som mellommåltid. Fullkornknekkebrød for eksempel, holder og holder, så lenge det oppbevares tørt. Fint å spise sammen med en banan, for eksempel, sier selvstendig ernæringsfysiolog og kursholder Gunn Helene Arsky til KK.

LES OGSÅ: Overspising er den vanligste spiseforstyrrelsen

En liten porsjon havregrøt er også et sunt og fint mellommåltid, det samme er litt müsli med biter av frukt og lett, ekstra lett eller skummet melk.

- Du kan også prøve rett i koppen-supper med en brødskive eller rundstykke til, foreslår Arsky.

Frukt og grønnsaker er også fine mellommåltid. En banan, knaskegulrøtter eller sukkererter for eksempel.

- Eller hva med å kutte opp grønnsaker, som blomkål, agurk, cherrytomater, gulrot eller stangselleri, og spise med dip, sier Arsky.

LES OGSÅ: Maten som er bra for blodsukkeret ditt

SMOOTHIE: En smoothie er perfekt som mellommåltid. FOTO: NTB Scanpix
SMOOTHIE: En smoothie er perfekt som mellommåltid. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mettende valnøtter

Har du en blender hjemme, kan et supert mellommåltid for eksempel være en smoothie.

- Bland sammen frosne bær, knust is og lettyoghurt eller Biola. Yoghurt, og da gjerne de med lav fettprosent, er forresten også fine å spise som mellommåltid. Det samme er Skyr, sier Arsky.

For å forhindre akutthunger etterfulgt av overspising, er det for mange en god løsning alltid å ha et lite mellommåltid liggende klar i vesken.

En banan eller en liten neve nøtter for eksempel, sier Arsky som mener alle type nøtter fungerer fint som mellommåltid.

De har litt ulikt næringsinnhold, så variasjon er bra og husk at du bør velge nøtter uten tilsatt salt. Peanøtter for eksempel, er veldig rike på protein, paranøtter er rike på selen, mandler er veldig rike på kalsium og valnøtter på omega-3.

Sistnevnte har som KK nylig fortalte, vist seg å kunne dempe sultfølelsen spesielt godt. En studie som ble presentert i tidsskriftet Diabetes, Obesity and Metabolism tidligere i høst, viste at den inneholder en ingrediens, som kan bidra til å dempe appetitten og gjøre at du føler deg mett lenger.

Arsky minner imidlertid om at både valnøtter og andre nøtter, er svært kaloririke.

- Nøtter inneholder mye fett, det er derfor ikke mange nøttene som skal til. Er nøttene små er cirka 15 nøtter passe mengde, er nøttene store er cirka fem nøtter passe mengde, sier hun og tipser om at du kan blande nøtter med litt rosiner, om du er veldig sulten.

LES OGSÅ: Christina gikk ned 32 kilo

LES OGSÅ: Disse mellommåltidene elsker ernæringsekspertene

LES OGSÅ: Slik gikk Inger Kristin ned 33 kilo

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: