FYLLESYK: Vanlige symptomer på fyllesyke er slapphet, hodepine, overfølsomhet for lys og lyd, røde øyne, muskelsmerter og dehydrering. Foto: Shutterstock / gpointstudio
FYLLESYK: Vanlige symptomer på fyllesyke er slapphet, hodepine, overfølsomhet for lys og lyd, røde øyne, muskelsmerter og dehydrering. Foto: Shutterstock / gpointstudio
Alkohol

To ting påvirker fyllesyken mest

Sjekk hvorfor du bare blir dårligere og dårligere med årene.

«Helt om natten - helt om dagen» har du kanskje sagt til deg selv, men hvorfor er det slik at akkurat dette ofte blir så mye vanskeligere med årene?

Ståle Østhus, forsker ved Statens institutt for rusmiddelforskning, forklarer at at økt alder gjør at kroppen bruker lengre tid på å komme seg etter alle slags utskeielser - også et glass vin eller fire.

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om fyllesyke

Livet krever mer

Østhus forteller at «fenomenet» særlig handler om at leveren produserer mindre av et enzym som bryter ned etanol og metanol.

- Det betyr at når du blir eldre og drikker like mye som du drakk for ti år siden, vil alkoholen bli i kroppen lengre. Resultatet er kraftigere tømmermenn, sier han til KK.no.

Med alderen kommer også mer ansvar, med jobb og familie, som ifølge Østhus bidrar til å legge en demper på selvpleien dagen derpå:

- Det betyr at bakrusen ofte vil oppleves sterkere selv i tilfeller der den biologiske reaksjonen ikke er sterkere enn den var ti år tidligere, rett og slett fordi omgivelsene krever mer av deg, forklarer han.

LES OGSÅ: Oppskriften som kurerer fyllesyke

Slapphet og hodepine

Ifølge Østhus er det også slik for de fleste, at man etterhvert som man blir eldre også drikker mindre.

KUR?: Mange sverger til brusetabletter dagen derpå. Foto: NTB Scanpix
KUR?: Mange sverger til brusetabletter dagen derpå. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- De fleste studier viser at forekomsten av beruselse og fyll (den viktigste forklaringen på tømmermenn) avtar, og drikkemønsteret vris mer i retning av et mer moderat konsum etter hvert som man blir eldre, sier han og mener det kan være grunn til å tenke gjennom hvordan man drikker, hvis man ofte plages av fyllesyke i godt voksen alder.

- Hva er den beste kuren mot fyllesyke?

- Den eneste sikre kuren mot bakrus er å drikke mindre, sier han.

De vanligste symptomer på fyllesyke er slapphet, hodepine, overfølsomhet for lys og lyd, røde øyne, muskelsmerter og dehydrering.

Det er også vanlig å oppleve psykisk ubehag i form av svimmelhet, nedstemthet og irritasjon - men mengde og type symptomer varierer på tvers av personer og situasjoner.

Ifølge Østhus vet man nokså lite om hva som forårsaker fyllesyke, men forskning har foreslått direkte effekter av alkoholinntaket i seg selv og egenskaper ved individet som viktige forklaringer på forekomsten og opplevelsen av fyllesyke.

LES OGSÅ: Dette gjør «feriefylla» med vekten

Spis mat!

Forfatter og foredragsholder Ole André Sivertsen, kjent fra blant annet NRK-serien «Fylla», har skrevet boken «Fylla - fra vors til bakrus». 

Han forteller at det er flere ting du kan gjøre for å redusere fyllesyken som med årene kan bli mer og mer framtredende. 

- Det er to ting som påvirker fyllesyke. Den maksimale promillen din og hvor raskt du fikk den. Drikker du fort eller har raskt opptak av alkoholen, er det større fare for å bli dårlig, forklarer han til KK.no. 

Hans råd er derfor å ha mat i magen når du begynner å drikke.

- Da vil alkoholen porsjoneres mer kontrollert ut i tarmen hvor størsteparten av opptaket foregår, sier Sivertsen.

En annen faktor er alle stoffene som følger med i alkoholholdige drikker.

- Lukt og smaksstoffer er også harde for kroppen å tolerere. Generelt kan man si at jo lysere drikk desto bedre. Verstingene for fyllesyke er rødvin, mørkt øl og brunt brennevin.

LES OGSÅ: Ikke bruk allergimedisin mot fyllesyke

FYLLESYKE: Det finnes måter å redusere den på. Foto: NTB Scanpix
FYLLESYKE: Det finnes måter å redusere den på. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dehydrering

Sivertsen forteller at det også er en annen ting som kan gjøre fyllesyken verre, nemlig dansing (eller annen fysisk aktivitet).  

- Å danse er dehydrerende. Ikke kombiner hard fysisk aktivitet med fyll. Husk dessuten at koordinasjon og motorikk hemmes av alkohol, så dansingen din ser ikke så bra ut som det du kanskje føler inni hodet ditt ...

Når festen er over drar du kanskje innom et sted for å spise nattmat på vei hjem. Det mener Sivertsen er et smart trekk - men dropp kebaben:

- Det er slitsomt for kroppen å håndtere alkohol, så det er smart med mat i kroppen også når du går mot senga. Kebabsaus ødelegger finstasen, brød med banan er minst like effektivt, mener han.

Det er heller ingen myte at det er lurt å drikke vann rett før du skal legge deg.

TIPS: Ole André Sivertsen har skrevet boken «Fylla - fra vors til bakrus». Foto: Jannecke Sanne Normann
TIPS: Ole André Sivertsen har skrevet boken «Fylla - fra vors til bakrus». Foto: Jannecke Sanne Normann Vis mer

- Drikk vann for å motvirke dehydrering, og gjerne også sportsdrikk for å opprettholde sukker og saltbalansen i kroppen, tipser Sivertsen.

Mange av oss tyr også til smertestillende, for å få bukt med hodepinen som kommer med fyllesyken.

LES OGSÅ: Bruker du smertestillende riktig?

Blir fortere full

Sivertsen mener det både er fordeler og ulemper med å bruke smertestillende i forbindelse med fyllesyke - men advarer mot overdreven bruk:

- Dette er omdiskutert ettersom det finnes en veldig god effekt i betennelsesdempende medisiner som Ibux, Asprin og Naproxen. Disse fjerner mange av kroppens betennelseslignende reaksjoner, men samtidig svekker de slimhinnene i magen og tarmene.

Dette gjør deg mer utsatt for magesår - spesielt når du drikker.

- Det skal derfor bare brukes i nødsfall og hvis du ellers er ved god helse. Jeg sverger til «menssmertemedisinen» Naproxen fordi den virker ganske lenge og er ganske snill mot magen. Vanlig smertestillende som Paracet fjerner også holdepinen, men ikke årsaken til den, som er hevelsen i hjernehinna, sier han.

Også Erik Ganesh Iyer Søegaard, som er lege og forsker ved Oslo Universitetssykehus, bekrefter at søvn, vann og salter er viktig for å forhindre en kraftig fyllesyke:

- Spise nok før, under og etter drikking (spesielt nyttig kan mat med glukose eller fruktose være). Drikk nok og få i deg nok salter. Sov nok, og selvfølgelig drikk mindre, sier han til KK.no.

Søegaard forklarer videre at man med alderen også får mindre nedbrytningsenzymer i leveren, så man kan oppleve å bli fortere full.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet opp for nye lesere. 

Til forsiden