Styrketrening

Tobarnsmoren Jeanette gikk ned syv kilo på 12 uker

Slik gikk det da 43-åringen fulgte trenings- og kostholdsopplegg inspirert av «16 ukers helvete».

KNALLHARD TRENING: Inspirert av tv-programmet «16 ukers helvete» søkte personlig trener Anette Tollefsen i januar etter ti deltagere som gratis skulle få delta på et lignende opplegg. Jeanette ble én av dem. FOTO: Privat
KNALLHARD TRENING: Inspirert av tv-programmet «16 ukers helvete» søkte personlig trener Anette Tollefsen i januar etter ti deltagere som gratis skulle få delta på et lignende opplegg. Jeanette ble én av dem. FOTO: Privat Vis mer
Publisert

I tv-programmet «16 ukers helvete», som gikk på Discovery+ tidligere i år, fikk vi følge seks kjendiser som skulle gjennomføre et strikt trenings- og diettopplegg for å komme i gang med livsstilsendringer.

Til tross for at programmet fikk noe kritikk, spesielt med tanke på diettplanen, kunne flere av deltagerne vise til imponerende resultater.

Spesielt Christer Falck, som ifølge TV2 gikk ned hele 20 kilo og klarte å redusere kolesterolnivået sitt fra farlige 5,5 til 2,3. Agnete Huseby imponerte også, da hun reduserte livvidden sin med 23 centimeter og gikk opp 4,3 kilo i ren muskelmasse.

12 uker med knallhard trening

Men er fremgangsmåten de brukte i programmet noe alle kan lykkes med? Det ønsket personlig trener Anette Tollefsen å finne ut. Inspirert av tv-programmet søkte hun i januar etter ti deltagere som gratis skulle få delta på et lignende opplegg.

På samme måte som i tv-programmet måtte deltagerne på tro og ære love å følge en fastsatt kostholds- og treningsplan. I løpet av en periode på 12 uker skulle de trene styrke tre ganger i uken og daglig gå en powerwalk eller utføre en annen fysisk aktivitet.

– Noen opplever endring etter bare få dager, men hos de fleste sitter det lengre inne. Det jeg likte med opplegget i «16 ukers helvete» var at deltagerne må stå i det over tid. Jeg synes også det er kjempebra at deltagerne må tørre å gå utenfor komfortsonen sin og jobbe hardt, sier Anette.

Responsen hun fikk på utlysningen var overveldende, da hele 170 personer søkte seg til testgruppen.

Til slutt valgte hun en gruppe på seks damer og fire menn, i alderen 20 til 50 år. De fleste var i dårlig form og slet med noen kilo for mye, men var motiverte for å få nye vaner.

– Felles for flere av dem er at de har trent litt styrke før eller drevet med en form for idrett, men at de ikke har trent på noen år. Det hadde vært spesielt lite trening under koronapandemien, noe mange nok kjenner seg igjen i, sier Anette.

SØKTE DELTAGERE: Personlig trener Anette Tollefsen ble overrasket over hvor mange som hadde lyst til å teste hennes 12 uker lange treningsopplegg. FOTO: Privat
SØKTE DELTAGERE: Personlig trener Anette Tollefsen ble overrasket over hvor mange som hadde lyst til å teste hennes 12 uker lange treningsopplegg. FOTO: Privat Vis mer

Hadde nedprioritert egen trening

En av dem som hoppet på muligheten var tobarnsmor Jeanette Helvin Gaarder (43). I likhet med flere av de andre deltagerne har hun en travel hverdag med mange jern i ilden og lite tid til trening.

– Jeg har tidligere vært aktiv og trent en del, men med to barn som skal følges opp har jeg nedprioritert meg selv og ikke trent like standhaftig og bra som tidligere. Jeg har vært en typisk «av og på trener», men når man har vært ute av det en stund blir terskelen for å komme tilbake bare større og større. Lite trening og mye kos har ført til at det har blitt noen ekstra kilo, smiler hun.

Jeanette hadde fått med seg hvordan deltagerne i «16 ukers helvete» slet med trening og kosthold, men ble ikke avskrekket fra å prøve Anettes opplegg.

– Jeg er et konkurransemenneske og da jeg først hadde bestemt meg, var det «all inn». Jeg har vært ganske tro både til kostholdsplanen og treningen. Noen uker har jeg også trent mer enn de tre anbefalte dagene, sier hun.

FØR OG ETTER: Etter 12 uker kan Jeanette se stor forskjell på kroppen, men sier at det viktigste for henne har vært mer overskudd. FOTO: Privat
FØR OG ETTER: Etter 12 uker kan Jeanette se stor forskjell på kroppen, men sier at det viktigste for henne har vært mer overskudd. FOTO: Privat Vis mer

Kostholdsplan basert på vanlig mat

Kostholdsplanen deltagerne skulle følge var nok den som skilte seg aller mest fra tv-programmet, som blant annet har blitt kritisert for utstrakt bruk av proteinshaker.

Anette ønsket å bevise at dette slett ikke er nødvendig for å forandre kroppen sin. Matplanen bestod derfor av et sunt kosthold, basert på vanlig norsk mat.

– Alle kan gå på en diett, men den vil aldri fungere i det lange løp. Noe av det jeg er mest opptatt av, som ikke alle tar hensyn til, er at dietter kan føre til at man mister muskelmasse. Da går hvileforbrenningen ned, slik at du tåler mindre mat og går opp igjen i etterkant. Vekt er bare et tall, det er hva vekten består av som er viktig, forklarer Anette.

Jeanette forteller at det for hennes del var enklere å følge kostholdsplanen enn hun på forhånd hadde trodd.

– Den har ført til at jeg har blitt mye flinkere til å planlegge måltider og gjøre ting klart på forhånd. Det beste med dette opplegget er at jeg sjelden har lavt blodsukker, da det holder seg jevnt gjennom hele dagen. Men så er jo dette heller ikke en diett, men en plan, slik at du kan spise hva du vil.

– Det er også ganske mye mat. I starten sleit jeg med å få i meg alt jeg skulle til middagen, slik at jeg måtte dele den opp i flere bolker. Det var også kjekt at barna mine på 15 og 18 år kunne spise det samme som meg.

Ble fulgt opp underveis

Før start fikk deltagerne en kroppsanalyse hvor de blant annet fikk vite fettprosent, muskelmasse, metabolsk alder og hvileforbrenning. De fikk også en veiledningstime og mulighet til å stille den personlige treneren spørsmål underveis.

Deltagerne fikk også utdelt et skjema som de ukentlig skulle fylle ut og sende inn. Her skulle de notere ned vekt, midjemål og gi en status på hvordan uka hadde gått. Etter seks uker hadde de en midtveismåling, hvor Anette hadde en samtale med hver enkelt.

– Ut fra ukesrapportene kunne jeg se om jeg burde ta en ekstra prat med deltagerne eller gjøre justeringer underveis. Målet var at de skulle bli sterkere og miste fett, uten å miste muskelmasse. Dersom jeg hadde mistanke om at planen ikke var fulgt, tok jeg kontakt med vedkommende for å høre om det var noe med treningen eller kosten som ikke fungerte, sier Anette.

Viktig med en gradvis økning

Når det gjaldt styrketreningen, kunne alle trene når det passet dem. De skulle minimum trene styrke tre ganger i uka, men enkelte var ivrige og trente mer.

– Det var kjekt å se hvordan deltagerne plutselig merket at treningen fungerte og at de synes det var gøy. Det har nok sammenheng med at man forstår hva man skal gjøre og at man har et tydelig bilde av progresjonen sin, sier Anette.

– For å lykkes med styrketreningen må man ha en form for progresjon, for eksempel større motstand eller flere repetisjoner. Hvis ikke vil du til slutt stoppe opp, fordi kroppen din tilpasser seg det du gjør. Med dette programmet lærte deltagerne å trene riktig for å oppnå fremgang, noe overraskende mange ikke hadde opplevd tidligere.

Vanskelig å motivere seg for powerwalks

Selv om hun hadde trent en del tidligere, innrømmer Jeanette at det var litt tøft i starten.

– Det var kjempetungt og jeg tenkte «herregud, skal jeg gjennom dette her hele tiden». Men progresjonen kommer ganske kjapt og med det øker motivasjonen. Etter bare to uker merket jeg for eksempel at burpeesene gikk lettere.

– Powerwalken har nok vært det vanskeligste å motivere seg til, spesielt etter styrkeøkt Jeg har også hatt dager hvor ønsket om å bli i sofaen og mangelen på motivasjon har vært størst, men har trosset huet og gjennomført selv om.

– Følelsen etter en økt er bedre enn følelsen av å ligge på sofaen, og resultater kommer ikke om en ikke gjør jobben. Dette har jeg «kjørt» hodet mitt med flere ganger og det har hjulpet - og litt er bedre enn ingenting. Det rare er at disse øktene ofte har vært av de bedre, jeg har prestert bedre og løftet tyngre. For å ikke snakke om følelsen etterpå, sier hun.

FØR OG ETTER: Jeanette opplevde at progresjonen kom raskt, noe som bidro til at hun klarte å holde motivasjonen oppe. Disse bildene er tatt midtveis i prosessen, etter seks uker. FOTO: Privat
FØR OG ETTER: Jeanette opplevde at progresjonen kom raskt, noe som bidro til at hun klarte å holde motivasjonen oppe. Disse bildene er tatt midtveis i prosessen, etter seks uker. FOTO: Privat Vis mer

Planlegger å fortsette

Etter nesten 12 uker merker Jeanette en stor forbedring. Hun har gått ned syv kilo og mistet 15 cm i livvidde, men den største forskjellen ligger i det mentale.

– Formen er selvfølgelig mye bedre, men det viktigste for meg er å føle at jeg har overskudd til barna og alle rundt meg. Det har jeg mye mer nå enn for tre måneder siden, sier hun.

– Kommer du til å fortsette med treningen, nå som dette opplegget snart er over?

– Ja definitivt! Jeg vil også ta med meg kostholdsplanen. Det beste med den er bevisstgjøringen på ja-mat og hvor mye man faktisk kan spise.

– Etter tre måneder blir man mer selvstendig og har ikke så mange spørsmål som man hadde i starten, jeg tror derfor at det skal gå greit å fortsette. Det kan hende jeg tar noen timer med en personlig trener også, hvis jeg føler for det, men jeg har ikke jobbet iherdig i tre måneder for å falle tilbake til utgangspunktet!

Anette har i etterkant av testperioden bestemt seg for å tilby dette som et fast opplegg til sine kunder. I dag har hun flere grupper som følger programmet «Sterk med Anette på 12 uker», men hun understreker at dette ikke er et opplegg som går ut på dato idet de 12 ukene er ferdig.

– For de fleste fungerer det som en kickstart fordi de kommer inn i et godt og sunt mønster, men de kan godt fortsette med dette etterpå også, sier hun.

– Selv om du kan få til store endringer på 12 uker, er det ikke det jeg ønsker å fokusere mest på. I de fleste tilfeller er 12 uker kort tid. Jeg pleier å si at de sakteste kiloene, enten det er opp i muskelmasse eller ned i fettmasse, er de mest varige kiloene.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer