MYTER OM TØYING: Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. FOTO: NTB Scanpix
MYTER OM TØYING: Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tøying

- Tøying hjelper ikke mot stølhet etter trening

Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det er bra å tøye ut.

Det finnes mange teorier om tøying - om hvorvidt det er nødvendig, hvor ofte og hvor lenge man bør sette av tid til dette og ikke minst hvilke øvelser som er de mest effektive.

Tidligere i år viste en ny, norsk doktorgradsavhandling at bevegelighetstrening over tid har effekt og gjør deg mykere. Det motsier i alle fall myten om at det ikke er noe vits i å tøye i det hele tatt.

Men i en jungel av ulike meninger er det vanskelig å vite hva man skal tro på, og ifølge naprapat Marianne Harnes ved Mykje Meir i Asker, har det med tiden vist seg at tøying faktisk ikke har den «fantastiske» effekten som mange har hørt.

En rekke fordeler

- Tøying hjelper ikke mot stølhet etter trening, musklene blir ikke lengre og det minsker ikke risikoen for skader, sier Harnes til KK.

Men hvorfor er det så bra å tøye?

Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. Hun sier at det likevel har en rekke fordeler å sette av tid til dette innimellom - om det er på en matte etter trening eller bare på stuegulvet har ingen betydning.

- Tøying og bevegelsestrening kan øke bevegeligheten, det kan avspenne muskulatur som er anspent og driver man med en sport som har store krav til bevegelighet i muskler og ledd, kan tøying hjelpe for å forbedre teknikk i visse øvelser, sier hun.

Stillesittende jobb

Det er ingen hemmelighet at det å ha en stillesittende jobb kan føre til alt fra smerter i kroppen, feil belastning for musklene og uopplagthet. I slike tilfeller mener Harnes det er spesielt bra å tøye jevnlig, for å unngå muskel- og skjelettplager.

Det er også Helle Luxe, som er forfatter, livsstilsveileder og eier Smart Trening, enig i.

- Ved stillesittende arbeid blir musklene svake og inaktive, og man får en ugunstig belastning på ledd, særlig på rygg, nakke og skuldre. Vi sitter bokstavelig talt musklene våre flate i rumpa, muskler som vi trenger for å ha en sterk, funksjonell og smertefri kropp, har hun tidligere sagt til KK.

STILLESITTENDE: I en stillesittende jobb er det viktig for muskler å ledd å tøye ut jevnt, samt variere arbeidsstilling ved pulten. FOTO:NTB Scanpix
STILLESITTENDE: I en stillesittende jobb er det viktig for muskler å ledd å tøye ut jevnt, samt variere arbeidsstilling ved pulten. FOTO:NTB Scanpix Vis mer

Luxe anbefaler i tillegg til tøying, å variere arbeidsstillingen for å begrense belastningen på muskler og ledd.

- Det viktigste er å gå når man kan - som når du skal ha kaffe, snakker i telefonen eller skal forflytte deg mellom etasjer. Variasjon og bevegelse innimellom stillesittende arbeid gjør kroppen bedre rustet til å takle ensidig belastning, forklarer hun.

Slik blir du mykere

Mange tøyer også med ett mål for øyet: å bli mykere. Tidligere har Marie Margrete Hveem Moltubakk sagt til KK at alle som ønsker det kan bli mykere.

Hun ga følgende tips til deg som ønsker å få en mykere og mer bevegelig kropp:

  1. Finn ut hvilke ledd/bevegelser du ønsker å prioritere.
  2. Start med statiske (stillestående) øvelser, hold hver tøyning i 45-60 sekunder og gjenta 3-4 ganger.
  3. Tren bevegelighet minst 2 ganger i uka, men gjerne daglig.

- Du trenger ikke å ta det i en omfattende treningsøkt, det kan gjøres mens du venter på bussen eller ser TV, råder hun.

LES OGSÅ: Enkle øvelser du kan gjøre i ferien

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: