Tøying

- Tøying hjelper ikke mot stølhet etter trening

Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det er bra å tøye ut.

MYTER OM TØYING: Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. FOTO: NTB Scanpix
MYTER OM TØYING: Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Det finnes mange teorier om tøying - om hvorvidt det er nødvendig, hvor ofte og hvor lenge man bør sette av tid til dette og ikke minst hvilke øvelser som er de mest effektive.

Tidligere i år viste en ny, norsk doktorgradsavhandling at bevegelighetstrening over tid har effekt og gjør deg mykere. Det motsier i alle fall myten om at det ikke er noe vits i å tøye i det hele tatt.

Men i en jungel av ulike meninger er det vanskelig å vite hva man skal tro på, og ifølge naprapat Marianne Harnes ved Mykje Meir i Asker, har det med tiden vist seg at tøying faktisk ikke har den «fantastiske» effekten som mange har hørt.

En rekke fordeler

- Tøying hjelper ikke mot stølhet etter trening, musklene blir ikke lengre og det minsker ikke risikoen for skader, sier Harnes til KK.

Men hvorfor er det så bra å tøye?

Selv om det finnes mange myter, er det ikke grunn til å slutte å tøye. Hun sier at det likevel har en rekke fordeler å sette av tid til dette innimellom - om det er på en matte etter trening eller bare på stuegulvet har ingen betydning.

- Tøying og bevegelsestrening kan øke bevegeligheten, det kan avspenne muskulatur som er anspent og driver man med en sport som har store krav til bevegelighet i muskler og ledd, kan tøying hjelpe for å forbedre teknikk i visse øvelser, sier hun.

Stillesittende jobb

Det er ingen hemmelighet at det å ha en stillesittende jobb kan føre til alt fra smerter i kroppen, feil belastning for musklene og uopplagthet. I slike tilfeller mener Harnes det er spesielt bra å tøye jevnlig, for å unngå muskel- og skjelettplager.

Det er også Helle Luxe, som er forfatter, livsstilsveileder og eier Smart Trening, enig i.

- Ved stillesittende arbeid blir musklene svake og inaktive, og man får en ugunstig belastning på ledd, særlig på rygg, nakke og skuldre. Vi sitter bokstavelig talt musklene våre flate i rumpa, muskler som vi trenger for å ha en sterk, funksjonell og smertefri kropp, har hun tidligere sagt til KK.

STILLESITTENDE: I en stillesittende jobb er det viktig for muskler å ledd å tøye ut jevnt, samt variere arbeidsstilling ved pulten. FOTO:NTB Scanpix
STILLESITTENDE: I en stillesittende jobb er det viktig for muskler å ledd å tøye ut jevnt, samt variere arbeidsstilling ved pulten. FOTO:NTB Scanpix Vis mer

Luxe anbefaler i tillegg til tøying, å variere arbeidsstillingen for å begrense belastningen på muskler og ledd.

- Det viktigste er å gå når man kan - som når du skal ha kaffe, snakker i telefonen eller skal forflytte deg mellom etasjer. Variasjon og bevegelse innimellom stillesittende arbeid gjør kroppen bedre rustet til å takle ensidig belastning, forklarer hun.

Slik blir du mykere

Mange tøyer også med ett mål for øyet: å bli mykere. Tidligere har Marie Margrete Hveem Moltubakk sagt til KK at alle som ønsker det kan bli mykere.

Hun ga følgende tips til deg som ønsker å få en mykere og mer bevegelig kropp:

  1. Finn ut hvilke ledd/bevegelser du ønsker å prioritere.
  2. Start med statiske (stillestående) øvelser, hold hver tøyning i 45-60 sekunder og gjenta 3-4 ganger.
  3. Tren bevegelighet minst 2 ganger i uka, men gjerne daglig.

- Du trenger ikke å ta det i en omfattende treningsøkt, det kan gjøres mens du venter på bussen eller ser TV, råder hun.

LES OGSÅ: Enkle øvelser du kan gjøre i ferien

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer