HELSE: Michelle Kristensen (34) oppdaget hvor lite hun egentlig beveget seg da hun fikk en smartklokke. FOTO: Jaqueline Fluri
HELSE: Michelle Kristensen (34) oppdaget hvor lite hun egentlig beveget seg da hun fikk en smartklokke. FOTO: Jaqueline FluriVis mer

Helse

Tre damer om deres sunneste kjøp

Helse kan ikke kjøpes for penger, men du kan få noe som hjelper både din fysiske og mentale helse godt på vei.

Har du noen gang investert i et sunt kjøp? Mange av oss kjøper noe for å få i gang treningsmotivasjonen, om det er en ny pulsklokke, nye treningsklær eller nytt utsyr. Og det kan faktisk hjelpe på motivasjonen! Vi har snakket med tre damer om hva som er deres sunneste kjøp:

Smartklokken:

Dette har den betydd for meg:

Michelle Kristensen (34) oppdaget hvor lite hun egentlig beveget seg da hun fikk en smartklokke. FOTO: Jaqueline Fluri
Michelle Kristensen (34) oppdaget hvor lite hun egentlig beveget seg da hun fikk en smartklokke. FOTO: Jaqueline Fluri Vis mer

– Min Apple Watch får meg til å bevege meg, og for meg betyr bevegelse veldig mye. Det har stor innflytelse på hvor glad jeg er, hvor mye energi jeg har, og hvor morsomt jeg synes at det er å spise grønnsaker. Årsaken er at når jeg har en god treningsrutine, så har jeg ikke så lyst til å spise usunt. For noen år siden var jeg veldig fysisk aktiv i jobben, men de siste årene har jeg nesten sluttet å bevege meg i løpet av arbeidsdagen min, fordi jeg enten sitter foran datamaskinen eller i bilen på vei til foredrag, sier hun.

– Jeg kjøpte klokken for å få sannheten om hvor lite jeg beveger meg i dag, banket inn i hodet mitt. Den holder nemlig oversikt over aktivitetsnivået. Det betyr at jeg ikke lenger har de dagene der jeg ikke beveger meg i det hele tatt. Nå kan jeg ikke lenger innbille meg at jeg har gått så og så mye når jeg kan se at jeg ikke har det. Så nå har jeg begynt å jobbe på en litt annen måte. For eksempel liker jeg å legge alle telefonsamtalene jeg skal ha i løpet av en dag, til samme tidsrom, og så går jeg en tur mens jeg snakker. Det kan lett bli en tur på en og en halv time. I tillegg har jeg også begynt å løpe nesten hver dag.

Disse vil jeg anbefale å skaffe seg en aktivitetsklokke:

– Alle som ikke er eliteutøvere. Det trenger ikke å være en smartklokke, det kan også være en skritteller. Det viktige er bare å bli bevisst hvor mye eller lite du beveger deg i løpet av en dag.

Hundene:

Forfatter Kristina Trolles mener at hundene Hugo og Viggo er hennes sunneste anskaffelser, ikke minst fordi de får henne ut på tur. FOTO: Jaqueline Fluri
Forfatter Kristina Trolles mener at hundene Hugo og Viggo er hennes sunneste anskaffelser, ikke minst fordi de får henne ut på tur. FOTO: Jaqueline Fluri Vis mer

Dette har de betydd:

– For meg er et sunt liv et liv med overskudd og glede. Og investeringen som har gitt meg aller mest overskudd og glede i hverdagen, er min brune labrador Hugo. Og da han for et par år siden ble far, fikk vi også hans valp Viggo. De to hundene gjør at jeg hver dag går ti kilometer – selv når det regner. Og de daglige turene gjør meg så godt. Jeg får frisk luft og tid til refleksjon, og så får jeg så mye mosjon at jeg faktisk har sluttet å løpe. Og ja, du blir sprekere av å gå hvis du går i et bra tempo.

– I tillegg til trening gir hundene meg også mye mer. De tilfører bra energi i hjemmet vårt. Og så viser de sin ubetingede kjærlighet – særlig når det er leverpostei i nærheten. Hundene våre får lov til å ligge i sofaen, og det kan vel være at jeg må støvsuge noen ekstra ganger, men det er så koselig å ligge der med dem om kveldene at det helt klart er verdt det.

Disse vil jeg anbefale å kjøpe en hund:

– Alle som liker frisk luft, natur og turer, og som er klar for å få et nytt familiemedlem. Å få en hund er et stort ansvar, som vil vare ved i 10–15 år.

Yogaslyngen:

– Jeg er blitt avhengig av å stå på hodet, sier Sisse Siegumfeldt (48). FOTO: Jaqueline Fluri
– Jeg er blitt avhengig av å stå på hodet, sier Sisse Siegumfeldt (48). FOTO: Jaqueline Fluri Vis mer

Dette har den betydd for meg:

– Jeg har drevet med yoga i mange år, og for fire år siden prøvde jeg aerial-yoga, der du gjør yoga i en slynge. Jeg hadde ikke store forventninger, men så fikk jeg en skikkelig bra opplevelse der jeg endte opp med å gråte av forløsning. Siden du henger så mye på hodet, kan det gi en unik forløsning i rygg raden. Samtidig er aerial-yoga svært akrobatisk og helende, akkurat som det også er beroligende når man ligger i slyngen som i en hengekøye og nærmest blir omfavnet av stoffet.

– Nå underviser jeg i aerial-yoga, og jeg har også min egen slynge hjemme. Den henger midt i stuen, og jeg bruker den hver dag. Noen ganger trener jeg i den, andre ganger ligger jeg bare i den og slapper av. Selv om jeg var ganske sterk før jeg fikk denne slyngen, er jeg blitt mye sterkere, spesielt i kjernemuskulaturen og i armene, fordi du må heve deg så mye opp. Og så er jeg blitt helt avhengig av å henge opp ned. I begynnelsen kan du fort bli svimmel, men du blir vant til det. Samtidig får man trent sin vestibulære sans, altså balansen, og det har gjort at jeg er blitt mye sterkere balansemessig. Så nå kan jeg seile uten å bli sjøsyk. Det har jeg aldri vært i stand til å gjøre før.

Disse vil jeg anbefale yogaslyngen til:

– Alle som liker yoga, gymnastikk, dans, eller som bare liker å leke og utfordre seg selv. Det er mange introduksjonsvideoer på YouTube. Du bør ikke ha alvorlige problemer med rygg eller blodtrykk hvis du skal bruke den hjemme uten en instruktør.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: