Sunne Drikker

Tre sommerdrikker du kan nyte med god samvittighet i sola!

Disse er sunne, enkle og veldig gode!

DEILIG, KALDT OG SUNT: Har du forsøkt iskaldt vann smakssatt med frisk frukt og bær? Superdeilig og veldig bra for deg!  Foto: Shutterstock / Elena Veselova
DEILIG, KALDT OG SUNT: Har du forsøkt iskaldt vann smakssatt med frisk frukt og bær? Superdeilig og veldig bra for deg! Foto: Shutterstock / Elena Veselova Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sommer og deilig kalde drikker hører sammen. Men midt oppi all den kalde deilige brusen, pilsen, vinen, milkshaken og lemonaden vil du kanskje også holde litt igjen både på sukker- og kaloriinnhold. Hvor mange kalorier favorittsommerdrikken din inneholder kan faktisk komme som et sjokk hvis du setter deg ned og regner på det. 

Derfor har vi samlet sammen tre alternativer som er langt sunnere for deg, enkle å lage selv og som smaker veldig godt! For velger du riktig drikke, kan du nemlig spare mange kalorier - kalorier som du for eksempel kan bruke til å spise deilig, sunn sommermat i stedet

LES OGSÅ: Så mange kalorier inneholder alkoholen du drikker 

1. Fruktvann 

Bruk tomme flasker og fyll dem med dine favorittfrukter og -bær (eller til og med agurk) og sett dem kjølig. Med dette får du deilig smakssatt vann som er perfekt som tørstedrikke uten å inneholde tilsatt sukker eller kalorier. Billig, enkelt, sunt og veldig godt! 

LES OGSÅ: Sitronvanntrikset forbedrer fordøyelsen

2. Smoothies 

Flytende frukt, som smoothies jo er, er en velsmakende måte å bli sunnere på. Og om sommeren er det lite som er så deilig som en iskald smoothie. Vi tør faktisk å påstå at det slår milkshakes. Smoothies er en flott erstatning for godterier og andre søtsaker. Og bær, frukt og grønnsaker har masse egenskaper som er godt for deg. 

Hvis du trenger litt inspirasjon kan du sjekke ut disse kjempegode smoothieoppskriftene! 

Bare pass på at du ikke erstatter annen tørstedrikke med smoothie. Smoothie inneholder nemlig mye næring, og kan dermed nesten regnes som et lite måltid i seg selv. 

SMOOTHIES: Deilig, flytende frukt som kjøler ned og smaker superdigg.  Foto: Shutterstock / Alena Haurylik
SMOOTHIES: Deilig, flytende frukt som kjøler ned og smaker superdigg. Foto: Shutterstock / Alena Haurylik Vis mer

LES OGSÅ: Helsebomben du vil elske nå

3. Lag din egen iste

Glem isteen du kjøper i butikken. Dette er som oftest sukkerbomber som er langt fra helsekost (det finnes unntak, så sjekk innholdsdeklarasjonen). Men hvis du derimot du lager isteen din selv, har du fullstendig kontroll på hva som havner i den av ingredienser. 

Det er egentlig veldig enkelt - ha te i kaldt vann og la det trekke i 30 minutter. Deretter kan du eventuelt kjøle ned teen ytterligere ved å sette den i kjøleskapet og tilsette isbiter, men i utgangspunktet er det så enkelt som dét. Du kan lese mer om å lage din egen iste her!  

Det finnes heller ingen begrensninger på hva slags te du kan lage iste av, så her er det fritt fram å velge alle favorittene sine. Grønn, hvit, eller sort te fungerer utmerket. Tommelfingerregelen er å bruke 15-20 gram te per liter vann.

ISTE: Hva med å lage din egen iste neste gang du trenger å kjøle deg ned med noe å drikke?  Foto: Shutterstock / Elena Veselova
ISTE: Hva med å lage din egen iste neste gang du trenger å kjøle deg ned med noe å drikke? Foto: Shutterstock / Elena Veselova Vis mer

LES OGSÅ: Grønn te holder deg sprek

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer