Løping

Tredemølle versus løpetur - hva gir best effekt?

Dette bør du vite om løpetreningen.

TREDEMØLLE: Å ta en økt på mølla er fint i dårlig vær, men det gir ikke samme effekt som utendørsøkta. Foto: Per Ervland
TREDEMØLLE: Å ta en økt på mølla er fint i dårlig vær, men det gir ikke samme effekt som utendørsøkta. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Liker du å løpe? Eller gjør du det bare fordi det er den mest effektive treningsformen?

Uansett er det stadig flere som velger å løpe for å holde seg i form. Ikke bare er det effektivt og trener hele kroppen, men du trenger dessuten minimalt med ustyr. En solid sports-bh og et par gode joggesko er alt som skal til.

Men foretrekker du å løpe utendørs, eller på tredemølle?

Mange velger det siste, fordi de ikke liker å løpe i dårlig vær/kulde, synes det er best å løpe foran en tv-skjerm, eller synes det er lettere å holde oversikt over hvor langt og fort de løper ved hjelp av mølla.

Og selv om det kan føles monotont å løpe på tredemølle, føler mange at de veldig lett finner flyten og klarer å løpe relativt fort og langt på båndet.

Spørsmålet er imidlertid om det å løpe rett frem på mølla gir samme effekt som det å løpe utendørs?

ALLER BEST: Om du kan, så ta løpeturen utendørs - det gjør godt for både kropp og sjel! Foto: Colourbox
ALLER BEST: Om du kan, så ta løpeturen utendørs - det gjør godt for både kropp og sjel! Foto: Colourbox Vis mer

Lettere å løpe på mølle

Svaret på dette spørsmålet er ganske enkelt «nei».

Det er tyngre å løpe ute enn å løpe på mølle. Det kommer av at på tredemølla er det ingen vind, ingen ujevnheter i underlaget, og ikke minst er det tredemølla som flytter foten din bakover. Når du løper ute må du bruke krefter for å få fraspark nok til å flytte deg framover.

Derfor kan du oppleve at selv om du klarer å løpe veldig bra på mølla, går du på en smell når du prøver deg på en løpetur med samme lengde og tempo utendørs.

LES OGSÅ: Løpeteknikk: Gjør du denne stegtabben?




Slik får du samme treningseffekt

Det betyr imidlertid ikke at det å løpe på mølla ikke kan gi like bra effekt.

Forskning publisert i Journal of Sports Science i 1996 (se studien som pdf-fil her) har vist at ved å sette mølla på 1 prosent stigning, så vil du få samme belastning som om du løper på flatt underlag utendørs.

Om du i tillegg legger inn noen minutter med mer stigning her og der i økta, vil du simulere bakkene du støter på utendørs.

Så lenge du får pulsen godt nok opp (dette er enkelt å måle med en pulsklokke), vil mølleøkten absolutt gi effekt. Men husk at mølla aldri kan gi deg trening i å løpe bratt nedover, en løpeform som belaster forsiden av lårene og knærne ganske bra.

Om du har planer om å delta i et mosjonsløp, for eksempel KK-mila, bør du legge minst halvparten av løpeøktene dine utendørs, for å unngå å få en nedtur på løpsdagen.

Husk også at å løpe utendørs - og særlig i terrenget - gir deg naturopplevelse og frisk luft på kjøpet. Forskning har vist at sammenlignet med å trene inne vil en utendørs økt doble treningens positive effekt på din mentale helse.

LES OGSÅ: Slik løper du mer effektivt på mølla



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer