<strong>HOLD DEG MOTIVERT:</strong> Det er mange ting du kan gjøre selv for å holde på treningsmotivasjonen om høsten. Foto: Pixland / Image Source
HOLD DEG MOTIVERT: Det er mange ting du kan gjøre selv for å holde på treningsmotivasjonen om høsten. Foto: Pixland / Image Source Vis mer

Trening

Tren deg glad i høst

Mange mister motivasjonen på denne tiden av året, men ikke du. Sjekk dette.

Publisert
Sist oppdatert
Når årstidene skifter kan det lett gå utover treningsmotivasjonen din. Kanskje er du vant til å løpe ute, men kvier deg litt nå fordi det er blitt kaldere i luften og blir raskere mørkt ute. Eller kjenner du deg rett og slett litt daffere i kroppen om høsten eller generelt smådeppa? Uansett grunn, det er mange ting du kan gjøre selv for å holde på treningsmotivasjonen.

Sjekk også ut rådene som gjør at du blir avhengig av å trene.

Her er ti gode tips:

1. Følg lyset

Når dagene blir stadig kortere må du kanskje revurdere hva som er det beste tidspunktet på dagen for å trene. Den vanlige ettermiddagsøkten din er kanskje ikke lenger like enkel å opprettholde som litt morgentrening. Det er et godt tips å finne det mest motiverende tidspunktet.

2. Flytt utendørsaktiviteter inn

Det kan gå på motivasjonen løs dersom du plutselig ikke kan gjøre favorittsporten din, men mange treningssentre tilbyr utendørsaktiviteter innendørs. Det er for eksempel fullt mulig å spille fotball og tennis innendørs, likeledes kan du både sykle og løpe inne. Eller enda bedre, prøv noe nytt som pilates eller boksing!

3. Finn også en ny utendørs-favoritt

Finn deg også en ny utendørsfavoritt. Jo flere måter du kan trene på, jo lettere er det å opprettholde treningen. Er du vant til å trene ute så bør du ikke slutte helt med det. Kanskje elsker du å løpe om sommeren og avslutte med et bad i sjøen, men om høsten frister det ikke på samme måten? Prøv intervalltrening i stedet, mye raskere unnagjort og mye mer effektivt. Du blir dessuten fortere varm. Prøv for eksempel fartslek i en motbakke.

Mer om intervalltrening kan du lese her.

3. Del opp treningen

Dersom en-to timer med trening føles mye, så del opp treningen i kortere økter. For eksempel kan du gå i et kvarter på step-maskinen, løpe i et kvarter og så bli med på en halv treningsklasse.

4. Tren sammen med noen

Det er lett å blåse i joggeturen når du er den eneste du har en avtale med. Høstværet er dessuten kaldt og lunefullt, og det frister gjerne mer å sitte inne med en god bok og ild på peisen. Dersom du har en venn som venter på deg ett kvartal unna er det litt annerledes.

  • Finn noen å svette med

  • 5. Lær deg ulike teknikker

    Det finnes ulike måter å trene de ulike muskelgruppene på. Lær deg minst tre måter slik at du kan sikre variasjon i styrkeøvelsene. Les om trening, sjekk ut illustrasjonsvideoer på nettet og sørg for at det er lett for deg å variere øvelsene.

    Sjekk også ut disse 31 supre motivasjonstipsene.

    6. Tilpass bekledningen

    Når årstidene skifter bør også bekledningen bære preg av det. Ikke at du trenger en unnskyldning til å handle nye klær, men treningstøy som passer sesongen og som ser bra ut på deg er et must. Også så motiverende da!

    7. Personlig trener

    Dersom du har råd til det, er det nå du bør investere i noen timer med en personlig trener. Mange treningssentre tilbyr dessuten gratis treningsveiledning og bruk gjerne disse avtalene som motivasjon.

    8. Lag deg et «hjemmestudio»

    Dette trenger faktisk ikke å bli en dyr affære. Du kan for eksempel enkelt trene hele kroppen med en strikk, manualer eller ved å bruke din egen kroppsvekt. En treningsball og et hoppetau er heller ikke dumt, og du – invester i en god treningsmatte.

    Les også Jills beste kom i gang-tips for sofaslitere her.

    9. Bruk festsesongen som «gulrot»

    Julebordsesongen starter tidligere og tidligere, ja for enkelte har den faktisk begynt allerede. Det kan derfor være en svært god idé å holde treningen ved like fremover. Før du vet ordet av det så skal du faktisk inn i festkjolene dine med bar rygg og mingle til den store gullmedaljen.

    10. Tenk i et langtidsperspektiv

    Viktigst av alt – se på treningen din i et langtidsperspektiv. Ville det ikke være deilig å ha brukt høsten og vinteren på å komme i fin form til de varmere månedene? Fokuser på langtidsperspektivet og den generelle helsen din. Det er en fin mte å holde motivasjonen oppe på.

    Kjenn også etter hva du har behov for og finn måter å trene på som dekker disse behovene. For eksempel kan du svømme sammen med en venninn. Da får du både jentepraten og treningen. Avslutter dere med en tur i boblebadet eller badstuen vil du garantert føle deg avslappet etterpå. Eller hva med yoga og pilates som både gir deg roen og styrker kjernemuskulaturen?

    Kilder: Associated Content.com, Wellsphere.com, Nikkifitness.com og boken The Entrepreneur Diet/ Tom Weede.




    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer