FORSIKTIG ENTUSIASME- Jeg ønsker ikke å «hype» opp disse resultatene, men dette er likevel bemerkelsesverdige funn, sier en av forskerne bak studien. Foto: Subbotina Anna - Fotolia
FORSIKTIG ENTUSIASME- Jeg ønsker ikke å «hype» opp disse resultatene, men dette er likevel bemerkelsesverdige funn, sier en av forskerne bak studien. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

Rynker

Tren deg til yngre hud

Kan utsette aldringsprosessen, ifølge ny forskning.

Vi trener for å holde oss slanke, vi trener for å gå ned i vekt, vi trener for å holde oss sunne og friske, eller for å bli friske. Vi trener for å få et endorfin-kick og komme i bedre humør, vi trener for å forbedre kondisjonen, vi trener for å få mer overskudd eller vi trener fordi vi synes det er en sosial greie. Det finnes uendelig mange grunner til at vi trener, men de færreste trener vel for å få finere hud?

Nå viser det seg altså at trening kan utsette hudens aldring, og til og med ha en reversibel effekt ved å gi eldre, som begynner å trene sent i livet, et yngre utseende.

Denne nyheten ble nylig presentert på en kongress i USA i regi av American Medical Society of Medicine, skriver Norsk Helseinformatikk.

En av forfatterne bak studien, Mark Tarnopolsky, presiserer imidlertid at det er muligheter for store feilmarginer i denne type undersøkelser, da både gener, kosthold og livsstil kan påvirke resultatene, men er likevel positiv til funnene.

- Jeg ønsker ikke å «hype» opp disse resultatene, men dette er likevel bemerkelsesverdige funn. Under mikroskopet så vi at huden til deltakerne så yngre ut etter de hadde begynt å trene, sier han til New York Times.

LES OGSÅ: Stoffet som bremser rynkene

MULIGE FEILMARGINER: Det er muligheter for store feilmarginer i denne type undersøkelser, da både gener, kosthold og livsstil kan påvirke resultatene, men ekspertene er likevel positive til funnene. Foto: PantherMedia / Jean-Marie Guyon
MULIGE FEILMARGINER: Det er muligheter for store feilmarginer i denne type undersøkelser, da både gener, kosthold og livsstil kan påvirke resultatene, men ekspertene er likevel positive til funnene. Foto: PantherMedia / Jean-Marie Guyon Vis mer

Huden blir grovere og tørrere med alderen

For å forklare og forstå det hele er det nødvendig med en aldri så liten repetisjon i biologi:

Huden er sammensatt av tre lag. Det ytterste laget heter epidermis (overhuden), og laget under heter dermis (lærhuden). Det innerste laget heter subcutis (underhuden). Huden er avhengig av god væsketilførsel og et fiber som heter elastin for å opprettholde smidigheten.

Naturlig aldring, hormonforandringer og soleksponering vil imidlertid tørke ut huden. Når huden tørker reduseres mengden elastin i dermis, og huden blir mindre fleksibel. Dette resulterer i uønskede rynker og slapp hud på den ytterste huden, samtidig som det innerste laget blir tynnere og mindre elastisk.

Det betyr at etter hvert som vi blir eldre blir huden grovere, tørrere og mer rynkete.

Bakgrunnen for den aktuelle studien er at forsøk på mus har vist at alderstegnene kom raskere, hos mus som ikke fikk bevege seg. I denne studien, som er utført ved McMaster University i Ontario, ble 29 kvinner og menn mellom 20 og 84 år rekruttert til å være med.

LES OGSÅ: Slik sminker du bort rynkene

Ulik treningsbakgrunn

Studiedeltakerne hadde ulike treningsvaner. Mens noen trente minst en time tre ganger i uken, trente andre mindre enn en time i uken.

Det ble tatt blodprøver av studiedeltakerne på hudområder som ikke var blitt eksponert for sol. Som forventet hadde de eldre deltakerne et generelt tykkere ytre lag og betydelig tynnere indre lag.

Gjennom mikroskop så forskerne at de fysisk aktive testpersonene over 40 år hadde mye yngre hud enn jevnaldrende som ikke trente. Huden minnet faktisk om huden til 20- og 30-åringer, og ikke huden til jevnaldrende 40-åringer. Med andre ord: De hadde et markant tynnere og sunnere epidermis og tykkere dermis.

Som nevnt, er det imidlertid alltids en fare for feilmarginer, og det er vanskelig å vite om  det er treningen i seg selv som påvirket huden til testpersonene, eller om det er knyttet til arv, gener eller et sunt liv.

Da er det kanskje interessant å se nærmere på gruppen over 65 år som ikke trente:

LES OGSÅ: Botox kan gjøre deg eldre

RESULTATER ETTER 3 MÅNEDER: De som opplevde best resultater var de som ikke var vant med å være fysisk aktive og som måtte jogge i 30 minutter to ganger i uken i studieperioden. De fikk et et mye yngre preg på huden.  Foto: All Over Press
RESULTATER ETTER 3 MÅNEDER: De som opplevde best resultater var de som ikke var vant med å være fysisk aktive og som måtte jogge i 30 minutter to ganger i uken i studieperioden. De fikk et et mye yngre preg på huden. Foto: All Over Press Vis mer

Huden forandret seg på 3 måneder

Etter den første hudtesten gjennomgikk gruppen som ikke var vant til å være fysisk aktive et treningsprogram, som besto av sykling eller jogging i 30 minutter to ganger i uken i tre måneder. De trente i et moderat tempo, tilsvarende 65 prosent av makspuls.

Etter tre måneder tok forskerne en ny hudprøve. Den viste at huden til denne gruppen hadde endret seg i løpet av de tre månedene, og at de fikk et yngre preg på huden.

Årsaken til det hele er kroppens proteiner.

LES OGSÅ: Svett deg til fin hud

Umulig å lage en pille

Under aktivitet frigir musklene mange forskjellige proteiner som heter myokiner.

I den aktuelle studien ble det også gjort forsøk på å finne ut hvorfor trening gjør huden yngre, ved å kontrollere forandringene i nivået av myokiner.

Forskernes konklusjon er at når musklene våre jobber, produseres det myokiner som senere forlater muskelcellene og som begynner å påvirke andre deler av kroppen.

Helt konkret fant forskerne en stor økning av et myokin kalt IL – 15 i huden til testpersonene etter trening i tre måneder. Nivået økte med nesten 50 prosent fra starten til slutten av studieperioden.

Her hjemme stiller Stephanie Bergsland-Haslum, hudpleier og akupunktør, seg også positiv til resultatene, på spørsmål om hun tror funnene kan stemme.

- Ja, til en viss grad. Trening øker blodsirkulasjonen i hele kroppen, også til huden. Det vil gjøre at huden holder seg ung og frisk. 

Til tross for interessante funn legger forskerne likevel et lite skår i gleden: De tror det er tilnærmet umulig å lage en pille eller salve med IL-15 som vil ha samme effekt. I tillegg minner forskerne om at det ikke er noe som tyder på at trening reverserer rynker og andre hudskader forårsaket av solen – som mange ironisk sett får mens de er ute og trener!

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: