Foto: /colourbox.com
Foto: /colourbox.com Vis mer

Slank

Tren her i en halvtime

..så blir du både stram og slank uten for mye pes.

Hagen er det nye treningssenteret! Det hevder den britiske kjendistreneren Nicki Waterman som har utviklet et noe utradisjonelt treningsprogram, nemlig et hagetreningsprogram som et samarbeidssprosjekt med en malingprodusent. Ved å gjøre diverse hagesysler med en vri skal du altså kunne trene de samme muskelgruppene og forbrenne like mange kalorier som på et treningssenter.

- Treningen er ment og være morsom, men demper også stress, senker kolesterolet og sørger for at du forbrenner 340 kalorier hver time. Bare det å være i hagen en halvtime hver dag vil gjøre plenen, kroppen og sjelen din godt, sier kjendistreneren i en nyhetsmelding på sin egen nettside.

  • Gå deg i form: Trening for tiltaksløse
  • 3 gåturer i uka = stabil vekt

  • Her er programmet i kortversjon:

    1. Stepping – oppvarming


    Sett på favorittmusikken og start med litt lett hagearbeid som å luke eller plukke opp ting og eller step ved å gå opp og ned på terrassen.
  • Finn treningsgnisten

  • 2. Utfall og manuell gressklipping (280 kalorier på en halvtime)


    Mål: øvre deler av ryggen, bein og rumpe

    Uansett hvor stor plenen din er, bruk en manuell gressklipper. Gjør utfall mens du støtter deg til gressklipperen, bare husk at kneet ikke skal over tærne dine og hold ryggen rett. Gjør tre sett med ti repetisjoner og bytt ben.
  • Lær deg stavgang

  • 3. Skulderhev (145 kalorier på en halvtime)


    Mål: skuldrene

    Løft to 2, 5 liters spann med beis eller lignende og gjør tjue skulderhev, hvilket vil si at du heiser skuldrene dine rett opp mens armene dine henger ned langs siden. Armene dine skal altså kun bevege seg som følge av at du heiser opp skuldrene dine til oppunder ørene. Hold et sekund her oppe før du senker dem igjen.
  • Kom deg opp av sofaen

    4. Skrubbe terrassen mens du trener magen (180 kalorier på en halvtime)

    Mål: armer, øvre deler av ryggen og magen

    Jo hardere du skrubber og rengjør terrassen, jo bedre. Som en treningsøvelse, sitt på alle fire og skyv skrubben rett frem på den flaten du holder på å rengjøre, for så å skyve armene tilbake i en bøy mens du vrir kroppen din mot den samme retningen albuen din peker mot. Kjenner du at det tar i siden av magen?
  • Flat mage på kjerring-måten

  • 5. Grav mens du trener triceps (290 kalorier på en halvtime)


    Mål: forsiden og baksiden av armene

    Å grave er hardt arbeid, men hardt arbeid er bra for kroppen. Du tenker kanskje, hva skal jeg med masse hull i hagen, men du trenger faktisk ikke å grave på ordentlig. I stedet, hold spaden bak på ryggen og løft den oppover, over hodet. Opp og ned, uten noen vridning - bare rett opp. Repeter tjue ganger og husk: prøv å ikke la albuene peke for mye ut til siden for å få mest mulig skuldertrening.
  • Gjør trening til rutine

  • 6. Plante mens du gjør knebøy (252 kalorier på en halvtime)

    Mål: Bein, rumpe og lår

    Bøy knærne og senk deg rolig ned mot bakken mens du «planter». Holdryggen rett og ikke la hælene løfte seg fra underlaget. Prøv å ta 15 knebøy etter hverandre.
  • Skriv treningsdagbok

  • 7. Møbelvask med sirkelbevegelser (200 kalorier på en halvtime)


    Mål: skuldre og triceps – baksiden av armene)

    Still deg foran hagebordet og gjør ti sirkelbevegelser til høyre, så til venstre. Gjør det til en vane og vaske alt av hagemøbler, potter og så videre på denne måten.
  • Trening og forbrenning

  • 8. Rake hagen på den manuelle måten (180 kalorier på en halvtime)

    Mål: rygg, armer og skuldre

    Ikke bare vil en bladblåser få det til å ringe i ørene dine, men det er også den lettvinte løsningen. I stedet, rake løv på den gammeldagse måten, ved å skyve frem og tilbake mens du kjenner det godt i kroppen.
  • Få maks ut av treningen

  • 9. Tren biceps med vannkannen som vekt (193 kalorier på en halvtime)

    Mål: biceps (forsiden av armene)

    Fyll litt vann i en vannkanne og gjør bicepsløft med kannen som vekt. Gjenta tjue ganger og bytt side.
  • Effekten varer i 12 timer

  • 10. Male eller beise hagegjerdet (195 kalorier på en halvtime)

    Mål. Hele kroppen.

    Still deg mot gjerdet, men ca. en armlengdes avstand fra der du skal starte og male. Før så armen ut til siden til du treffer målet og mal med en ned – og oppadadgående bevegelse med en stor malekost.
  • Jills 10 beste treningstips

  • 11. Løft kurver (185 kalorier på en halvtime)

    Mål: overarmer, rygg og skuldre

    Finn frem to kurver eller egnede beholdere i samme størrelse og hold dem på hver side av skuldrene dine. Løft dem så opp derfra - rett opp i været så armene dine blir rette. Gå bortover terrassen samtidig. Hold i ti sekunder på toppen, senk sakte ned og repeter 15 ganger.
  • Kom i joggeform på seks uker

  • 12. Nedtrapping med en trillebår

    Gå i et raskt tempo mens du beveger trillebåren i sirkler rundt i hagen. Tøy så ut alle muskelgrupper.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: