Øvelser som er enkle, men som allikevel styrker og toner musklene dine, også de små musklene.  Foto: Colourbox.com
Øvelser som er enkle, men som allikevel styrker og toner musklene dine, også de små musklene. Foto: Colourbox.com Vis mer

Trening

Tren mens du står stille

Disse øvelsene styrker og toner kroppen din uten tredemølle eller stepmaskin.

Publisert
Sist oppdatert
Det høres nok litt for simpelt ut, men det finnes faktisk metoder for å tone og styrke kroppen din bare ved å stå stille. Ikke helt stille selvfølgelig, men det er et godt alternativ hvis du helst foretrekker at joggeskoene forblir i skapet, eller hvis du syns det er for kaldt å bedrive altfor mange aktiviteter utendørs nå.

Uansett hva unnskyldningen din er, så finnes det en metode å trene på som kanskje vil passe deg som ellers ikke er noe glad i å røre på deg for mye. Det kalles isometric, og er en treningsform hvor du styrker musklene ved å holde en posisjon istedenfor å gjenta mange ganger.

Les også: Helsesnarveiene som funker

Styrker også de små musklene

– Istedenfor å løfte vekter, treningsapparater eller deg selv opp og ned, holder du en posisjon over lengre tid. Det toner ikke bare kroppen din, men styrker også de mindre musklene dine ettersom de må jobbe for å holde deg stabilisert, sier Ashley Ntansah som er treningsmanager ved Club H Fitness og designeren bak treningsmetoden, til womenshealthmag.com.

Dette er god trening hvis du ikke har lyst til å ta treningen på treningssenteret. Det beste er imidlertid å kombinere øvelsene med andre former for trening og å gjøre disse øvelsene i tillegg. Du kan lett utføre de hjemme ettersom du ikke trenger noe stor plass.

Ntansah anbefaler at du gjør øvelsene tre dager i uken og starter med den første øvelsen før du beveger deg over til de andre. Hold posisjonene i 30 sekunder, og deretter repeter øvelsen tre til fire ganger. Glem heller ikke kondisjonstrening og annen styrketrening.

Les også: Trikset som speeder forbrenningen

Øvelse 1

Ligg på magen med ansiktet ned mot gulvet. Legg baksiden av underarmene dine ned mot gulvet og løft deg opp mens du står på tå. Hold hode fortsatt ned mot gulvet. Kroppen din skal forme en rett linje fra hodet og ned til hælene. Når du står i denne posisjonen, trekk sammen magemusklene og rumpemusklene.

Dette styrker mange muskler og kanskje du ender opp med den flate magen på denne måten?

Øvelse 2

Hold armene langs siden med en- til to-kilos frivekter i hver hånd og stå med føttene dine slik at de står på lik linje med skulderne dine. Håndflatene skal vende inn mot kroppen. Løft sakte armene dine opp så de er på lik linje med skuldrene dine, og hold de der i de anbefalte sekundene og repeter.

Frivekter er også sagt å være den aller beste styrketreningen for kroppen din.

Les også: Så lite trenger du å trene

Øvelse 3

Still deg opp som om du skulle tatt pushups. Deretter legger du all vekten på den høyre hånden og roterer deg selv mot den høyre hånden mens du løfter den venstre opp mot taket. Føttene skal stå sammen og det skal være en rett linje fra føttene dine og opp mot brystet. Armen din skal også være strak.

Hold denne posisjonene og deretter start på nytt igjen for å ta den andre siden. Dette tilsvarer en repitisjon.

Øvelse 4

Trening med ball kan være en god variasjon til vanlig styrketrening, er bedre enn sit-ups og er mye morsommere.

Stå og press en ball mellom veggen og den nedre delene av ryggen din mens du står i en posisjon hvor knærne dine er litt høyere enn hoftenr og rumpe. Trekk deg ned ved hjelp av ballen og ned i knebøy (som om du skulle satt deg på en stol). La ballen rulle oppover til bena dine er bøyd 90 grader. Trekk deg ned mot hælene dine og hold denne posisjonen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer