Foto: Image SourceAll Over Press
Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer

Kropp

Tren rett for din kropp

Tre kroppstyper - med både fordeler og ulemper.

Publisert
Sist oppdatert
Er det egentlig slik at all trening passer som hånd i hanske for alle? Ikke nødvendigvis, i hvertfall ikke hvis du er ute etter å forbedre kroppens utseende med trening, skriver det danske treningsbladet Iform.

Grovt kan vi dele kroppstypene inn i tre grupper - den ektomorfe, mesomorfe og endomorfe kroppstypen, skriver Iform.dk.

1. Ektomorf kroppstype

Ektomorfe karakteriseres ved å være tynne og magre, ha lange lemmer og tynne, slanke muskler. Denne kroppstypen har derfor smale hofter og skuldre. Ektomorfe har ofte vanskelig for å legge på seg.

Trening: Vil du gjerne se fastere og mer trent ut er det bra for deg å trene styrke.

  • Treningen som gir maks effekt

  • Lær deg stavgang og få mer ut av gåturene

    2. Endomorf kroppstype

    Endomorfe typer har det vi kaller for eple- eller pæreform. Kroppstyngden er på hoftene, lårene og rundt magen. Denne typen er ikke særlig muskuløs og har ofte moderat til lett spinkel benbygning. Endomorfe har flere kilo kroppsfett enn de andre kroppstypene, de legger lettere på seg og kan ha vanskelig for å gå ned de ekstra kiloene.

    Trening: På grunn av den relativt høye vekten og lave muskelmassen er den endomorfe typen ikke skapt for utholdenhetsidrett og trening som involverer løping vil føles spesielt anstrengende. Vekten gjør også at denne typen er mer disponert for belastningsskader enn andre kroppstyper. Den endomorfe typen passer derfor best til svømming, sykling og fitnesstrening. Sistnevnte betyr at man jobber for generelt bedre form og helse i stedet for å konsentrere seg om et spesifikt treningsfelt eller en spesifikk sport. Et bra fitnessprogram inneholder både aerobic fitness, styrketrening, fleksibilitetstrening og trening av kjernemuskulaturen.

  • Finn treningsgnisten

  • Jills 10 beste treningstips

    3. Mesomorf kroppstype

    Mesomorfe typer betegnes gjerne som atletiske. Disse er muskuløse og har lite fett. Skjelettet er kraftig, noe som ses spesielt rundt håndledd, knær og ankler.

    Trening: Den mesomorfe kroppstypen har lett for de fleste treningsformer. På grunn av den relativt store muskelmassen er de spesielt gode til idrettsgrener som krever stor kraft/styrke. Det kan f.eks. være kortdistanseløping (sprint), spydkast, roing og styrketrening.

    Mesomorfe typer får lett større muskler med styrketrening. Ønsker du å slanke deg uten å få større muskler bør du velge kondisjonstrening fremfor styrke. Mesomorfe kan utøve alle former for kondisjonkrevende idrett uten problem.




  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer